2020-02-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Jobba då med henne och pappa. Ingen i min familj skulle någonsin rösta på ett annat parti. Det tar man för givet och löser. Man kan inte ha en familj som röstar på Miljöpartiet eller sossarna. Vore en sån skam.

Dom är vänsterpartister från början, i alla fall när jag va liten. Jag lägger mig inte i deras politiska gräl.
Men jag blev chockad. Smått komiskt att en reklam skulle vara det som fick bägaren att rinna över för henne med tanke på att dom bor i angered
Citera
2020-02-12, 23:53
Medlem
CaligulasTeachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ska jag säga vad jag saknar med sverige? Jo hederliga karlar som tog dagen som den kom och accepterade sin lott. Uppoffrande, okränkbara, osjälviska, modiga män.

Att du inte skulle nämna egenskaper som tänkande, analytisk och intelligent som egenskaper du värdesätter misstänkte
jag nästan. Att du är fasligt OT behöver jag väl knappast informera dig om.
Citera
2020-02-12, 23:53
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Knappt någon jag känner bryr sig om reklamen. Verkligen. Då jobbar jag på en väldigt stor arbetsplats. Folk identifierar sig helt enkelt inte med sin nation på samma sätt som förr. Människor har ett bredare perspektiv idag än vad man hade förr. Italienare som inte är småaktiga sitter heller inte och tjafsar om huruvida pastan kommer därifrån eller inte. Det är löjligt oviktigt. Rentav barnsligt. Verkligen totalt onödigt. Finns betydligt viktigare och mer oroande problem att diskutera. Vill du bli upprörd så fort någon random säger att dina köttbullar egentligen inte är svenska så får det stå för dig. Jag bryr mig inte och blir inte kränkt över en sådan sak.
Om det är någon enskild individ i tråden som framstår som kränkt så är det ju du.

Kränkt över att andra bär med sig sin kulturhistoria på ett sätt som du möjligen saknar empati och bakgrund att ens förstå.

Kränkt över oförmågan att förstå varför det är viktigt och vackert.

Att du inte har några vänner utan väljer att prata om alla de du känner som de du möter på jobbet avslöjar tydligt det faktum att de som omger dig på dagarna förstås inte är några vänner.

Att de högst troligen varken vågar eller vill berätta för dig vad de ärligt tycker och tänker.

Förmodligen då de tidigare sett hur du med en kobras snabbhet ryggmärgsmässigt reagerar i en incels vanvett och en rättshaverists övertygelse samlad i 2015-års alla godhetsapostlar personifierade i en och samma kropp.

Att du inte heller varken varit i Italien eller känner en italienare framgår med all tydlighet i ditt sorgliga inlägg.

Någon gång kommer det att gå upp ett ljus för dig och du kommer att förstå att många frågor kan vara intressanta samtidigt.

Att precis som att alla forskare inte kan forska om att bota cancer utan vissa väljer att studera sådant som du skulle anse vara futtigt, så kan man engagera sig både i ”viktiga och mer oroande” frågor och i frågor som du kanske anser vara oviktiga och roande.

Vi är dock alla tacksamma att våra åsikter och insikter får stå för oss själva och inte behöver associeras med dig.

Tack.
Citera
2020-02-12, 23:54
Medlem
Citat:
Tja rätrvisa är något i stort sett alla samhällen brytt sig om så prognosen pekar mot atr det begreppet kommer vara av betydelse även i framtiden. Det jag vill få fram är att det är onödigt att hänga upp sig på saker och ting som inte är permanenta. Ta t.ex. italiernas köttfärssås. Det finns INGEN! Den som säger det ljuger. Alla familjer har sina recept. Tomater etc. kom inte till Europa förrän ganska sent i historien från amerika. Om hundra år kanske grisar dött ut. Då blir det kycklingköttbullar istället.

Men det vore ju för jävla trist om det inte sker en utveckling, men det har ju inte ett smack att göra med om ett land har en egen kultur.

Vad gillar du med Sverige?

Personligen skulle jag nog tom gå så långt att jag tycker att Sverige har en mer tilltalande kultur än en hel del andra länder.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-12 kl. 23:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Surströmming? Är det bara en myt?

Vikingarna tog med sej fermenterad fisk till canada .
I dag äter norskarna rakfisk (fermenterad öring) och islänningerna äter någon fermenterad haj.
Surströmmingen hår nog några tusen år på nacken.
Citera
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Lite av en halmgubbe då inte många i tråden fokuserar på just köttbullar.

Märkligt med köttbullar och Karl XII. Var det inte kåldolmar han tog hem från Turkiet?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
HA du vill ha kuvade män. Det förklarar ju allt
Hur ska en man vara enligt dig då?
Citera
2020-02-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ryssland vill oss inte väl. De vill att väst ska splittras så de kan kliva in som starkare maktfaktor i världen. De jublar åt att vi har våra problem.

Javisst är jag bekymrad över sverige. Jag tycker vi aldrig skulle tagit emot kriminella invandrare. Vi har tagit emot för många. Men köttbullar bryr jag mig inte om.
Du har ingen koll på att Ryssland varit otroligt neutralt tills att väst(usa) börjat provocera dom från europa i 30+år? Bygger upp missilförsvar efter gränsen mot Ryssland och hotar är det senaste. Är du dum i hela huvudet? Ryssland har sin egen femma med Ukraina, det är fel dock. Men vem som hotat Ryssland i tiotals år =USA(europa)
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Tja rätrvisa är något i stort sett alla samhällen brytt sig om så prognosen pekar mot atr det begreppet kommer vara av betydelse även i framtiden. Det jag vill få fram är att det är onödigt att hänga upp sig på saker och ting som inte är permanenta. Ta t.ex. italiernas köttfärssås. Det finns INGEN! Den som säger det ljuger. Alla familjer har sina recept. Tomater etc. kom inte till Europa förrän ganska sent i historien från amerika. Om hundra år kanske grisar dött ut. Då blir det kycklingköttbullar istället.

Så med andra ord kan rättvisa ha dött ut om 100 år? Eftersom allt är föränderligt.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaligulasTeacher
Att du inte skulle nämna egenskaper som tänkande, analytisk och intelligent som egenskaper du värdesätter misstänkte
jag nästan. Att du är fasligt OT behöver jag väl knappast informera dig om.
Analytisk förmåga är ingen moralisk dygd men intelligens är ju naturligtvis viktigt.
Citera
Avslutad
Jag är så fruktansvärt trött på det här jävla landet. Ju mer man observerar, desto mer avsmak får man. Man får inte lov att ifrågasätta migrationspolitiken. Man får inte tycka det är rimligt att människor som kommer hit ska ha giltiga asylskäl och dessutom ha som krav att lära sig språket och söka arbete för att erhålla bidrag. Man får inte ifrågasätta det absurda i att människor - både på flykt och lyckosökare - förflyttar sig genom säker mark i flertalet länder för att få ta del av våra generösa bidrag. Man får inte tycka att Sverige både till antal människor och procentuellt tar emot en alldeles för stor del invandrare i jämförelse med övriga Europa.

För då är man rasist.

Inte nog med det. I landet vi betalar skatt i får man dessutom utstå rasism mot oss själva. Det talas otroligt mycket om svenskars rasism mot invandrare när det allt som oftast handlar om kritiskt tänkande gällande vår migrationspolitik eller till exempel lyftande av invandrares överrepresentation vad gäller olika typer av brott (vilket är fakta) - en ganska så viktig utgångspunkt för att kunna ta itu med ett avgrundsbrett problem. Det är ytterst sällan jag faktiskt sett rasism mot invandrare. I princip aldrig utanför nätet. Och då bor jag i en av Sveriges tre största städer. Tvärtom, jag har fått utstå rasism mot mig själv från invandrare och sett andra svenskar som gått igenom samma sak. Jag är väldigt nyfiken på om andra här har liknande erfarenhet? Skulle jag lyfta denna erfarenhet lär jag på många ställen kallas både rasist och främlingsfientlig.

Vi har en komiker (Özz Nujjen) som rent ut sagt pissar på det svenska folket och ingen lyfter ett ögonbryn. Samma person har dessutom anlitat Akilov svart en kort tid innan han utförde sitt terrordåd. Utöver Janne Josefssons intervju har svensk media varit knäpptyst. Eftersom Özz är invandrare. Eftersom han har rätt hudfärg. Om vi säger så här: hade Johan Glans betalat en nazist som utförde ett svartjobb och som sedan gick och utförde ett terrordåd, kan ni föreställa er att media hade varit tyst? Nej, inte jag heller. Jag vill poängtera att jag avskyr både nazism och islamism - det är orättvisan hur olika extremismer behandlas som får mig att koka inombords. Och så pratas det om jämlikhet, värdegrund och allas lika värde. Främst av samma personer som just ägnar sig åt att behandla det svenska folket som ren skit. Det är så vidrigt att jag fan inte hittar ord.

Och nu SAS som genom sin reklamsnutt och sin hantering av efterspelet kring densamma, inom loppet av ett dygn exemplifierar alla delar som jag försökt lyfta ovan. Till råga på allt så pekar media på rysk infiltration och Gud vet vad, när det rör sig om VANLIGA, TÄNKANDE människor som helt enkelt tagit avstånd för något de absolut inte känner igen sig i eller vill kännas vid. Återigen, hade vi vänt på scenariot att en afrikan/muslim/israelit hade tvingats lyssna på en svensk som hävdar att deras kultur både är lånad och skit, då jäklar hade det tagit hus i helvete i media. Det hade talats om rasism från vita svenskar och hur vi måste ändra oss.

Det enda jag ser dag ut och dag in är rasism mot de svenskar som byggt upp landet. Få saker har visat det tydligare än hela stormen kring Sas-reklamen.
Senast redigerad av Sinlo89 2020-02-13 kl. 00:03.
Citera
2020-02-12, 23:57
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Märkligt med köttbullar och Karl XII. Var det inte kåldolmar han tog hem från Turkiet?

Diskussionen ang reklamfilmen handlar om något större? Skit i köttbullarna, det är många länder som har köttbullar, vem bryr sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in