Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Jag kan pga egen erfarenhet instämma i att det kan vara en obehaglig upplevelse att stöta på polisen i ett tidigt skede av en utredning av ett allvarligt brott. Även om man är anhörig eller vittne eller bara på fel plats alltså. Dom går bryskt fram och skiter i stort i vad man säger och har för förklaringar. Men det är av en anledning som det är så vilket man kan förstå i efterhand. Dock kan det kombinera sig så att man stöter på en polis som utöver detta är en skitstövel, och då kan det bli väldigt jobbigt.
Jag minns i en tråd där en person hittats mördad i ett joggingspår, berättade en tråddeltagare om hur h*ns hem hade blivit bryskt invaderat av poliser. Jag misstänker att personen hade kunnat kopplas till platsen för tiden för mordet, men personen var inte skyldig och blev aldrig gripen/häktad. Men det hade tydligen varit en hemsk upplevelse.
Samtidigt har man kanske förståelse för att polisen behöver göra sitt jobb på ett friktionsfritt sätt och det finns ju alltid risk att du har att göra med en gm. I det tidiga skedet kan du ju inte veta vem du har att göra med.
Hemskt blir det kanske även för närstående, men det kanske kan begripas när/om man lyckas lösa mordet. Man kanske kan få förklaringar för agerandet.
Sedan finns det alltid rötägg som gillar att brösta upp sig förstås. Men man ska kanske ha förståelse för att polisen inte sällan möter situationer som kan både vara farliga och hotfulla, och där människor som de möter inte är ärliga, laglydiga och välordnade. Polisen blir väl lite avtrubbade kanske.
När den sådan här händelse ska utredas av polisen, så vet de ju att de har att göra med kalla gärningsmän. Personer som kan linda plast runt någon är ju inte att leka med.