2020-02-10, 20:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fartyg är alltid hög risk för många smittade. Folktätt, mycket kontakt och sekundärkontakt.

Utbrottet på fartyget är intressant att studera då det är isolerat, ett Wuhan i miniatyr.

Jag noterar att vi inte har fått se några filmer som visar folk som utan förvarning stupar omkull, inga blodiga uppkastningar, inga högar med liksäckar, inga skrikande panikslagna människor, inga folk som ligger utslagna på golvet, och det på ett fartyg dit den kinesiska regimens benhårda censur inte når, hur kommer det sig?
Citera
2020-02-10, 20:23
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Blir inte många som är pigga på kryssning med corona-lines efter det här.

Det rederiet verkar ha ett ganska dåligt fiskalt år. Men människor glömmer fort. Djurmarknaderna är tillbaka i augusti och rederierna slår redord redan i oktober.

Rinse and repeat.
Citera
2020-02-10, 20:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det stämmer, och det här kan ske på en mängd olika vis. Vaccin är uppenbarligen det mest effektiva. Att 14 dagars karantän skulle göra varken till eller från för ett så här smittsamt virus med en möjlig inkubationstid på 24 dagar är dock långsökt.

Isolation och karantän är de klassiska metoderna för att sänka R0 så självklart sänks R0 för Coronavirus med. Kan man sen få folk att vara mer hygieniska o hålla sig borta från sammankomster så sjunker det ännu mer. Eftersom värdet på R0 fortfarande debatteras så är det svårt att veta om dessa åtgärder räcker för att komma under 1. Vi får vänta o se...
Citera
2020-02-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo, jag förstår att man lever tätt på fartyget. Men som jämförelse så har Wuhan ca 0.2% smittade (om man ska gå på de officiella siffrorna, som ju är absurt låga). Detta efter 1.5 månaders utbrott.

fartyget har alltså fått 3.6% smittade på ett par veckor.

Det pratas mycket här i tråden om att just kineser skulle vara extra mottagliga för att "de röker så mycket, bor i smoggen och äter dålig mat".

På fartyget är det ca 400 amerikaner, och ca 15 av dessa har smittats. Så det är nästan exakt samma andel som på fartyget i stort. Sen kan man misstänka att stora delar av övriga pasagerarna också är icke-asiater. Så det verkar iallafall inte som om västerlänningar skulle vara extra skyddade på något sätt.

Var får du 0,2 % smittade i Wuhan? Snarare ligger en uppskattad siffra på minst 10 gånger högre. Som nämnts 100 gånger så är antalet rapporterade fall endast de som har svår sjukdom.
Citera
2020-02-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbitbuddy
Intressant länk som visar telefon samtal till en begravningsbyrå i Wuhan, som påstår att 127 kroppar kremerades på en dag...
Vilket såklart ger nuvarande officiella dödsantal, en mycket osäker trovärdighet..

https://m.youtube.com/watch?v=-KFxCqV1fPQ#

Med detta telefonsamtal kom man lite närmare verkligheten.
Som vi läst - så är krematorieugnarna igång dygnet runt.
Här nämner hon några siffror.
60 % har dött hemma.
Av 127 döda är 8 konstaterade coronafall. Och 48 är misstänkta corona.
Så eftersom folk dör hemma - blir dom inte diagnostiserade. All
Men det säger ändå något om proportionen - vi kan förmodligen räkna med att det är sju gånger fler som dör än de bekräftade fallen.

https://youtu.be/-KFxCqV1fPQ?t=928

Rättelse: De som hämtas hemifrån är ju inte diagnostiserade, Alltså de 48 misstänkta fallen är förstås de som kommer från sjukhus. Det är naturligtvis massor av dom som hämtas i hemmen som är coronafall. I så fall måste man räkna upp antalet verkliga dödsfall till närmare hundra - dvs 10-12 gånger de officiella bekräftade fallen. I Wuhan.
Senast redigerad av Urbizzo 2020-02-10 kl. 20:35.
Citera
2020-02-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Björn Olsen använde det på detta sätt i alla fall.
Javisst. R0 sjunker ju om man exempelvis vaccinerar en population. Då kommer R0 att sjunka i den populationen. Sak samma om en population har naturlig immunitet, medfödd eller förvärvad genom genomliden infektion.

EDIT: Tvåa eller trea på den bollen . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-10 kl. 21:01.
Citera
2020-02-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Haha nej. Han sa att det kunde vara toppen av ett isberg. Han har naturligtvis ingen jävla aning och sa inte ens att han trodde det själv.

Internationellt nödläge gjorde dem med MERS och SARS med. Detta har redan lägre dödlighet och det kommer förmodligen sjunka ytterligare.

Det är ingenting att oroa sig för mer än vanlig influensa, som dödar många tusen varje år. Det kan verka otäckt när man inte har vaccin än, men att det dyker upp nya virus ibland händer med jämna mellanrum. Det är inget konstigt. Det skulle snarar vara märkligt om det inte hände.

Coronaviruset är ett perfekt slagträ i rätt tid för all som är lagda åt det konspiratoriska hållet. Med alla dåligt ihopklippta videos med folk liggandes på gator, bårar och panikslagna människor etc. för att inte tala om alla ”whistleblowers” från kina som berättar om alla miljoner som egentligen är smittade. Osv osv.

Det nämns aldrig de helt vanliga tiotusentals människorna från annorstädes som faktiskt rapporterar från wuhan med videobloggar där läget tycks vara ganska lugnt.
Smålog lite där. Nya virus dyker säkert upp med jämna mellanrum men hur ofta sätter länder städer med miljontals människor i karantän och sätter stopp för sin ekonomiska tillväxt. Just bara det faktumet verkar inte få dig att lyfta lite på ögonbrynet? Det gjorde det för mig och här är jag i tråden, känner ingen panik men dock en sund oro för mina gamla föräldrar, dom har ju liksom nog med den vanliga influensan.

Självklart är det lugnt på gatorna i Wuhan.
Citera
2020-02-10, 20:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Har vi fått någon klarhet i varför Kina mörkade detta upp emot en månad? Underskattade de spridningen och trodde att det var ungefär som SARS? De har ju ingenting att vinna på det.

Ganska enkelt. När en sån här grej händer har man två strategier att välja mellan. Ett är att informera folk och därmed minska ex. smittrisken. Problemet med det är att folk blir rädda, det blir en negativ ekonomisk effekt som kan bli väldigt stor och därmed eventuellt orsaka mer problem än själva viruset.

Den andra strategin är att minimera just det ekonomiska bortfallet genom att helt enkelt tysta ner informationen och kontrollera nyhetsflödet så folk håller sig lugna, går till jobbet och konsumerar som vanligt. Om du läst Stephen Kings "Pestens Tid" så var det här strategin militären valde i fallet "Captain Trips".

I Kina så ser vi konstigt nog bägge strategierna användas simultant, antagligen för att det finns starka incitament till bägge och bägge har mäktiga förespråkare i regeringen. Men i början användes enbart strategi B.
Citera
2020-02-10, 20:29
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det rederiet verkar ha ett ganska dåligt fiskalt år. Men människor glömmer fort. Djurmarknaderna är tillbaka i augusti och rederierna slår redord redan i oktober.

Rinse and repeat.
Tror nog ägarna till Princess Cruises är ganska täta iom det är Carnival som äger det!
Citera
2020-02-10, 20:30
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
... och varför kan det samma inte gälla i Singapore?

Menar du att Singapore också mörkar siffrorna? Svårt att hålla bäringen här med alla olika teorier och siffror.

Jag tror att Singapore rapporterar sina fall väldigt adekvat.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utbrottet på fartyget är intressant att studera då det är isolerat, ett Wuhan i miniatyr.

Jag noterar att vi inte har fått se några filmer som visar folk som utan förvarning stupar omkull, inga blodiga uppkastningar, inga högar med liksäckar, inga skrikande panikslagna människor, inga folk som ligger utslagna på golvet, och det på ett fartyg dit den kinesiska regimens benhårda censur inte når, hur kommer det sig?

Ja, det är en bra fråga. Det finns inte ens några hemska vloggar från fartyget där de berättar om hemskheterna de lever med. Antingen så mörkar man medvetet eller så...
Citera
2020-02-10, 20:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Var får du 0,2 % smittade i Wuhan? Snarare ligger en uppskattad siffra på minst 10 gånger högre. Som nämnts 100 gånger så är antalet rapporterade fall endast de som har svår sjukdom.

Jag skrev ju "Men som jämförelse så har Wuhan ca 0.2% smittade (om man ska gå på de officiella siffrorna, som ju är absurt låga)."

Jag brukar ju få höra diverse kapten Haddockska-tillmälen som beskrivning på mig själv när jag skriver att det verkligta antalet smittade i Wuhan troligtvis är mycket högre. Tack för att du håller med mig om det.
Citera
2020-02-10, 20:31
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Är det något som visat sig tydligt senaste 2 veckorna så är det att man fullständigt skiter i människor. Det handlar bara om ekonomin och att inte skapa panik för då skulle anarki infinna sig gradvis relativt fort.

Jag finner det dock intressant att du nämner att _inga_ filmer kommit därifrån. Detta, om något, tyder på att det är något fel. Någon borde ju laddat upp en vlog eller uppdateringar med tanke på hur folk horar uppmärksamhet och likes - corona på ett fartyg i karantän borde ju kunna starta en influencer-karriär för några.

Får du ont i huvudet när du tänker!? Eller struntar du i det helt och hållet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in