2020-02-10, 20:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo, jag förstår att man lever tätt på fartyget. Men som jämförelse så har Wuhan ca 0.2% smittade (om man ska gå på de officiella siffrorna, som ju är absurt låga). Detta efter 1.5 månaders utbrott.

fartyget har alltså fått 3.6% smittade på ett par veckor.

Det pratas mycket här i tråden om att just kineser skulle vara extra mottagliga för att "de röker så mycket, bor i smoggen och äter dålig mat".

På fartyget är det ca 400 amerikaner, och ca 15 av dessa har smittats. Så det är nästan exakt samma andel som på fartyget i stort. Sen kan man misstänka att stora delar av övriga pasagerarna också är icke-asiater. Så det verkar iallafall inte som om västerlänningar skulle vara extra skyddade på något sätt.

Jag håller med dig i att det troligen inte spelar någon roll om man är asiat eller inte, alla kan sannolikt smittas, däremot tror jag att personer som har levt med luftföroreningar så som det ser ut i Kina och kanske också är smittade av ESBL drabbas hårdare, och om de också får en bakteriell infektion ovanpå virusinfektionen.
Citera
2020-02-10, 20:32
Medlem
selusts avatar
Ja det smittade fartyget är nog det mest intressanta just nu. En parodi i sig.
Citera
2020-02-10, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
2019-nCoV har redan både smittat och dödat fler än både SARS och MERS, det kanske är dags att börja ta viruset på allvar?

Ja men läser du lite längre ned så står det även att dödligheten är lägre.

8-900 personer i Kina som har 1,4 miljarder människor är fortfarande försvinnande lite. 50 000 människor ör också ganska lite.

Det är ingen som påstått att man inte ska ta det på allvar, men vi i Sverige behöver överhuvudtaget inte vara oroliga i dagsläget, även om foliehattarna försöker allt de kan.

Tycker fö Kina borde tystat detta mer och varit ännu hårdare mot ”whistleblowers” för att undvika eventuell spridning i startskedet. Dr Li tex, han som dog, var oerhört korkad när han varnade folk innan det ens var konsensus om vad detta var och hur allvarligt det var. Det hade kunnat sluta i fullständig katastrof massflykt, vilket skulle få en enorm spridning ganska fort.

Det blir lite fel att bara smutskasta kinesiska staten när man inte ens har fakta på bordet.

Det är heller inte rätt tidpunkt, om man nu är så jävla orolig, att distrahera med konspirationsteorier och anklaga kinesiska staten och skit mitt under en pågående virusspridning. Det gör saken bara värre. Sånt kan man hålla på med efter att det lagt sig.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Menar du att Singapore också mörkar siffrorna? Svårt att hålla bäringen här med alla olika teorier och siffror.

Jag tror att Singapore rapporterar sina fall väldigt adekvat.

Ja, det är en bra fråga. Det finns inte ens några hemska vloggar från fartyget där de berättar om hemskheterna de lever med. Antingen så mörkar man medvetet eller så...

Alla med symptom plockas av båten så tyvärr inga hemskheter att glo på
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror nog ägarna till Princess Cruises är ganska täta iom det är Carnival som äger det!

Haha vad har det med någonting att göra?
Citera
2020-02-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyra
... och varför kan det samma inte gälla i Singapore?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Corruption_in_Singapore
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag skrev ju "Men som jämförelse så har Wuhan ca 0.2% smittade (om man ska gå på de officiella siffrorna, som ju är absurt låga)."

Jag brukar ju få höra diverse kapten Haddockska-tillmälen som beskrivning på mig själv när jag skriver att det verkligta antalet smittade i Wuhan troligtvis är mycket högre. Tack för att du håller med mig om det.

Ja och därför är det också inte heller korrekt att försöka uppskatta några dödlighetssiffror från Wuhan. Man måste se till de fall som dyker upp i andra delar av världen, de utgör en mer representativ population smittade.
Citera
Medlem
fyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Menar du att Singapore också mörkar siffrorna? Svårt att hålla bäringen här med alla olika teorier och siffror.

Jag tror att Singapore rapporterar sina fall väldigt adekvat.

Ja, det är en bra fråga. Det finns inte ens några hemska vloggar från fartyget där de berättar om hemskheterna de lever med. Antingen så mörkar man medvetet eller så...

Eller så är det fler fall än vad som är rapporterat. Men ja. Oavsett är det bara spekulationer.
Citera
2020-02-10, 20:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Ja det smittade fartyget är nog det mest intressanta just nu. En parodi i sig.

En blandning av Robinson o big Brother. Sist kvar på båten vinner😜
Citera
2020-02-10, 20:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ganska enkelt. När en sån här grej händer har man två strategier att välja mellan. Ett är att informera folk och därmed minska ex. smittrisken. Problemet med det är att folk blir rädda, det blir en negativ ekonomisk effekt som kan bli väldigt stor och därmed eventuellt orsaka mer problem än själva viruset.

Den andra strategin är att minimera just det ekonomiska bortfallet genom att helt enkelt tysta ner informationen och kontrollera nyhetsflödet så folk håller sig lugna, går till jobbet och konsumerar som vanligt. Om du läst Stephen Kings "Pestens Tid" så var det här strategin militären valde i fallet "Captain Trips".

I Kina så ser vi konstigt nog bägge strategierna användas simultant, antagligen för att det finns starka incitament till bägge och bägge har mäktiga förespråkare i regeringen. Men i början användes enbart strategi B.

Du måhända vara trött på mig och min input, men det finns faktiskt en tredje väg här. Den vägen jag personligen trorr på sedan början av tråden (om du orkar gå tillbaka). Gissar att Kina grovt underskattade utbrottet och levde i någon form av förnekelsefas innan tråden startades. Efter det verkar de ha vaknat till och något sent börjat inse vad de hade att göra med.

Sedvanlig politisk negligence.

Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tror nog ägarna till Princess Cruises är ganska täta iom det är Carnival som äger det!

Klart de är, men de har råkat illa ut senaste tiden. Inte för att de behöver gå på gatan, men de lär ha det lite knapert vid bokslutet 2020 gentemot 2019.
Citera
2020-02-10, 20:36
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Haha vad har det med någonting att göra?
Någon frågade hur det ekonomiska låg iom itbrottet så svarade jag, el missuppfatta jag det
Citera
2020-02-10, 20:37
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja men läser du lite längre ned så står det även att dödligheten är lägre.

8-900 personer i Kina som har 1,4 miljarder människor är fortfarande försvinnande lite. 50 000 människor ör också ganska lite.

Det är ingen som påstått att man inte ska ta det på allvar, men vi i Sverige behöver överhuvudtaget inte vara oroliga i dagsläget, även om foliehattarna försöker allt de kan.

Tycker fö Kina borde tystat detta mer och varit ännu hårdare mot ”whistleblowers” för att undvika eventuell spridning i startskedet. Dr Li tex, han som dog, var oerhört korkad när han varnade folk innan det ens var konsensus om vad detta var och hur allvarligt det var. Det hade kunnat sluta i fullständig katastrof massflykt, vilket skulle få en enorm spridning ganska fort.

Det blir lite fel att bara smutskasta kinesiska staten när man inte ens har fakta på bordet.

Det är heller inte rätt tidpunkt, om man nu är så jävla orolig, att distrahera med konspirationsteorier och anklaga kinesiska staten och skit mitt under en pågående virusspridning. Det gör saken bara värre. Sånt kan man hålla på med efter att det lagt sig.
Jag har sagt det förut och säger det igen, vad spelar det för roll om dödligheten är lägre per individ, när totalen ger fler döda? En pistolkula är ännu mer dödlig än SARS & MERS, det spelar dock ingen roll...

För övrigt: Fuck kinesiska staten. Kina är en jävla diktatur som förtjänar att kollapsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in