Citat:
Ursprungligen postat av
LetMomSleep
Om du ”tajmar” marknaden på detta vis är du bättre än genomsnittet eftersom majoriteten styrs av sina känslor och säljer när de ser röda siffror i depån. Så pallar du trycket och köper när det gör ont är du bättre än genomsnittet, grattis 🥳
Jag har flera gånger lyckats extremt bra, t.ex. köpt tungt efter raset hösten 2008 och prickade nedgången med bara någon procent från botten i snitt efter flera köp och jag bevakade verkligen börsen på sekundbasis då. Har även klivit av IT och telecom innan nedgången 2000 men inte med samma sylvassa precision, plus flera andra tillfällen. Men frågan kvarstår, är jag extremt skicklig eller hade jag mest tur? Det är en fråga som ingen kan svara på ens med facit i hand.
Om du singlar slant och låter 1 miljon personer gissa kommer 500,000 gissa rätt. Upprepar du det en gång till kommer 250,000 ha gissat rätt båda gångerna och efter totalt 10 gissningar kommer ca 1000 personer ha gissat rätt varje gång. De kommer garanterat vara övertygade om att de är skickliga, de kände rätt och fick rätt 10 gånger i rad, kan inte vara en slump eller hur?
Dessutom kommer flera av dem som gissade fel några gånger förtränga just de fallen eller skylla det på att de blev distraherade så de hade egentligen också rätt varje gång som de var fokuserade.