2020-02-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att man vet att man köper billigare idag än igår betyder inte att det är bra tajming att köpa nu. På motsvarande sätt behöver det inte vara dåligt att köpa idag bara för att det är dyrare än vad det var igår. ATH kan slås flera dagar och t.o.m. flera år i rad.

Köper du billigare idag än igår är det per definition ett bättre köpläge än dagen innan Det andra du skriver är helt korrekt, och anledning till att man inte ska hoppa av. På samma vis är det bevisat att det sannolikt är bättre att gå in med en klumpsumma direkt än att sprida ut den. Du vill hela tiden ha sannolikheten på din sida, vilket du får genom att öka på risken efter dippar.
Citera
2020-02-11, 00:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Köper du billigare idag än igår är det per definition ett bättre köpläge än dagen innan

Det är många som skulle protestera emot det. Let the trend be your friend är en av de vanligaste ledorden och det innebär just att sälja det som faller och köpa det som stiger.

Citat:
Det andra du skriver är helt korrekt, och anledning till att man inte ska hoppa av. På samma vis är det bevisat att det sannolikt är bättre att gå in med en klumpsumma direkt än att sprida ut den. Du vill hela tiden ha sannolikheten på din sida, vilket du får genom att öka på risken efter dippar.

Samtidigt minskar man risken för att tajma fel med månadssparande, det är nästan omöjligt att åka på stora smällar då och riskminimering är viktigt, inte minst för nya investerare som rent mentalt kan bli brända av att göra ordentligt fel första gången. Att sedan många är överens om att det rent statistiskt är bättre att gå in med allt på en gång säger jag inte emot, men de tar inte hänsyn till psykologiska effekter av hur folk agerar när de blir brända.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-02-11 kl. 00:27.
Citera
2020-02-11, 00:34
Medlem
Citat:
Det finns det många som skulle protestera emot. Let the trend be your friend är en av de vanligaste ledorden och det innebär just att sälja det som faller och köpa det som stiger.

Samtidigt minskar man risken för att tajma fel med månadssparande, det är nästan omöjligt att åka på stora smällar då och riskminimering är viktigt, inte minst för nya investerare som rent mentalt kan bli brända av att göra ordentligt fel första gången. Att sedan många är överens om att det rent statistiskt är bättre att gå in med allt på en gång säger jag inte emot, men de tar inte hänsyn till psykologiska effekter av hur folk agerar när de blir brända.

Som jag skrev tidigare så diskuterar jag utifrån förutsättningen att man tror på ens innehav. Från det perspektivet är det bättre att köpa Investor för 500 på tisdagen istället för 550 på måndagen.

Kan bara hålla med om att psykologin är viktig, tycker därför man kan tillskriva sig själv att vara bättre än genomsnittet gällande börsen utan att vara allt för narcissistisk om man står över detta Med lite ont-i-magen-träning kan de flesta välkomna volatiliteten och bli glada samt extra köpsugna när innehaven sjunker.
Citera
2020-02-11, 00:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare så diskuterar jag utifrån förutsättningen att man tror på ens innehav. Från det perspektivet är det bättre att köpa Investor för 500 på tisdagen istället för 550 på måndagen.

Nej inte om statistiken visar att det är lönsamt att följa trenden, då är det bättre att köpa när det stiger och kostar mer idag än tidigare. Du fokuserar enbart på priset och inte på prisförändringen som ger mer information än vad vi hade igår. Den informationen kan innebära att det statistiskt sett var större chans att tjäna pengar genom att köpa igår när det var dyrare.

Citat:
Kan bara hålla med om att psykologin är viktig, tycker därför man kan tillskriva sig själv att vara bättre än genomsnittet gällande börsen utan att vara allt för narcissistisk om man står över detta Med lite ont-i-magen-träning kan de flesta välkomna volatiliteten och bli glada samt extra köpsugna när innehaven sjunker.

Jag är en contrarian som blir entusiastisk vid stora nedgångar av börsen som helhet och letar köptillfällen då och jag har lyckats mycket bra vid flera tillfällen. Däremot tänker jag annorlunda med enskilda innehav, de kan gå i kk och förr eller senare råkar du ut för det. Men en lärdom är också att det ofta faller djupare än man kan tro likväl som det ofta stiger högre än man kan tro. Lätt att agera för tidigt i båda fallen alltså. Superviktigt också att behålla ödmjukheten och inte tro att man är superman oavsett hur många gånger man har lyckats.
Citera
2020-02-11, 13:22
Medlem
Glossuss avatar
Jag är en contrarian som blir entusiastisk vid stora nedgångar av börsen som helhet och letar köptillfällen då och jag har lyckats mycket bra vid flera tillfällen. Däremot tänker jag annorlunda med enskilda innehav, de kan gå i kk och förr eller senare råkar du ut för det. Men en lärdom är också att det ofta faller djupare än man kan tro likväl som det ofta stiger högre än man kan tro. Lätt att agera för tidigt i båda fallen alltså. Superviktigt också att behålla ödmjukheten och inte tro att man är superman oavsett hur många gånger man har lyckats.[/quote]

Det där med att köpa för tidigt och sälja för tidigt är något som jag känner igen mig i.
Fast det är inte så tokigt ändå jämfört med alternativen..
Visst kan man få en lyckträff i tidpunkt för både köp och sälj, men det är inget att räkna med.
Huvudsaken är att man hamnar hyfsat nära en lågpunkt respektive topp.

Personligen är jag för dampig för att köpa breda indexfonder. Jag roar mig hellre med att försöka hitta rätt bolag vid rätt tillfälle, något jag lyckades bra med i fjol..
Citera
2020-02-11, 15:20
Medlem
Citat:
Din slutsats är fortfarande att man kan få högre avkastning om man köper och säljer vid rätt tillfälle efter kriterier som du tror på. Ja visst, det försöker de flesta göra och det kan vi försöka med för alla aktier och fonder. De flesta lyckas dock inte öka avkastningen genom att försöka med detta.

Jag menar inte man går i eller ur en marknad.

Det är stock-picking jag talar om, inte market-timing.

Att bara köpa och behålla tror jag sällan på i en föränderlig värld utan alla investeringar behöver bevakas.

Substansrabatt på investmentbolag är ett märkligt fenomen, men kanske för en annan tråd.
Citera
2020-02-11, 20:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Det där med att köpa för tidigt och sälja för tidigt är något som jag känner igen mig i.
Fast det är inte så tokigt ändå jämfört med alternativen..
Visst kan man få en lyckträff i tidpunkt för både köp och sälj, men det är inget att räkna med.
Huvudsaken är att man hamnar hyfsat nära en lågpunkt respektive topp.

Personligen är jag för dampig för att köpa breda indexfonder. Jag roar mig hellre med att försöka hitta rätt bolag vid rätt tillfälle, något jag lyckades bra med i fjol..

Jo det är många som upplever just de här problemen, att underskatta rörelsen storlek oavsett riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag menar inte man går i eller ur en marknad.

Det är stock-picking jag talar om, inte market-timing.

Att bara köpa och behålla tror jag sällan på i en föränderlig värld utan alla investeringar behöver bevakas.

Substansrabatt på investmentbolag är ett märkligt fenomen, men kanske för en annan tråd.

Det är enda samma problematik då det handlar om att avgöra när det är bra tillfälle att köpa respektive sälja. Värt att tänka på är att den som köper av dig inte delar din uppfattning om hur förträffligt säljtillfälle det är och vice versa.
Citera
2020-02-12, 11:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
...och Indexfonder kommer nog aldrig utgöra en för stor volym av tradsen.
Vad bygger du det på?

Och kan du hålla med mig att OM du har fel så slutar indexfonderna i katastrof?
Citera
2020-02-12, 12:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Indexfonder har det goda med sig att förvaltningsavgiften är låg. Köper du en vanlig Sverigefond så är innehavet ungefär samma som indexfonden, fast den kostar en procent mer om året.

Om man studerar de aktiva fondernas innehav blir man betryckt då de tycks vara xeroxkopior av varandra. De tar betalt för något de inte gör, det gränsar till bedrägeri. Indexfonder är hederligare, men de skall vara svinbilliga.
Ju mer jag tänker på indexfonder desto mer tror jag att de är med och göder bubblan. Jag har lagt det i en egen tråd.
(FB) När Indexfonder blir för stora kommer alla börser att dyka, det slutar i blodbad

Jag kommer aldrig att köpa indexfonder. Jag kommer att göra en utvärdering av det beslutet om 10 år.
Citera
2020-02-12, 12:31
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ju mer jag tänker på indexfonder desto mer tror jag att de är med och göder bubblan. Jag har lagt det i en egen tråd.
(FB) När Indexfonder blir för stora kommer alla börser att dyka, det slutar i blodbad

Jag kommer aldrig att köpa indexfonder. Jag kommer att göra en utvärdering av det beslutet om 10 år.
Så du ska stå utanför börsen helt i 10 år?
Citera
2020-02-12, 12:36
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad bygger du det på?

Och kan du hålla med mig att OM du har fel så slutar indexfonderna i katastrof?

För att dom inte handlar så mycket, det är bara när fonden växer/krymper som som faktiskt måste köpa/sälja underliggande. För att indexfonder ska utgöra en majoritet av trades så måste alltså summan av indexfonderna växa/minska med en summa motsvarande börsens omsättning, vilket bara är fjantigt att tro att den skulle göra. Håller du inte med?

Men även om så skulle bli fallet så skulle marknaden lösa det åt oss. Om index prissätter fel så kan aktiva tjäna mer och folk flyttar över dit tills vi når en jämnviktspunkt.
Citera
2020-02-12, 12:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Så du ska stå utanför börsen helt i 10 år?
Till skillnad från en indexfond så gör jag ständigt en värdering av aktiebörsen. Jag kommer gladeligen att börja handla igen när priserna lämnat bubblan, det kommer att ske om 1 månad eller 3 år. Men utvärderingen om det var bra eller dåligt beslut att inte handla med indexfonder tänker jag inte göra på 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in