2020-02-08, 20:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och om man månadsspar i börsen minskar man risken drastiskt. Om du t.ex. råkar börja med detta månaden innan en rejäl nedgång förlorar du bara en del av en månads sparande och sedan fortsätter du att köpa mer till mycket lägre priser. Om du å andra sidan börjar långt innan en nedgång hinner du tjäna en hel del innan nedgången kommer. Dvs. oavsett vid vilken tidpunkt du börjar så riskerar du inte stora smällar.
Man Ts verkar tro att man kan bli rik på ett par veckor. Då är det bara spel som gäller och det fungerar aldrig. Räkna med att det tar en livstid, eller i alla fall minst tio år. Spara i fonder, har tålamod, och låt tiden gå. Det är mitt bästa och enda råd. Snabba klipp finns inte.
Citera
2020-02-08, 20:07
Medlem
lfhs avatar
”Det är svårt att bli rik på börsen”. Nej, som tråden redan kommit fram till handlar det bara om uthållighet så blir man rik även med små insatser över tid.

Jag tror att ”problemet” är att pengar/ekonomi är något som de allra flesta är väldigt dåliga på. Vi har knappt någon utbildning i ämnet i grundskolan, och dessutom är det ett ämne man inte pratar öppet om. Det krävs egentligen att man självmant söker upp informationen för att man ska stöta på den.

Om vi jämför med ett annat ämne, hälsa och träning. Så är det något som alla förstår sig på grunderna eftersom vi utbildar alla i det i grundskolan, sen känner alla någon sportig typ och man pratar till och med med honom om det. Som resultat vet alla att om man tränar och äter rätt så blir man stark och frisk, det behövs inte ens så mycket träning. Bara någon timme i veckan gör en stor skillnad bara man håller i, det förstår dom flesta. Även om dom aldrig får det gjort att börja så förstår dom att det är något dom egentligen borde göra, för att det har stora fördelar.

Men om alla hade varit lika kunniga i träning som dom är i privatekonomi så hade vi sert trådar som ”det är så jävla svårt att bli stark på gymmet”, där trådarbeten går ut på att ts var inne och testade några maskiner på måfå under loppen av en vecka och såg trotts det ännu inte ut som Arnold Schwarzenegger under 80talet.

Alla inser att det är absolut löjligt att förvänta sig bli stark så snabbt och så lätt under så kort tid. Men när det gäller ekonomins är det precis det folk förväntar sig. Och när det inte fungerar så så är det lönlöst och man ger upp utan att försöka lära sig något. Och än värre så tror sig alla trotts detta faktiskt vara ok kunniga i ämnet, så det är ingen som är intresserad att lyssna på oss super intresserade som är privatekonomins motsvarighet till din den där sportiga kamrat.

Istället har man fått höra en story om någon bodybuilder som tränade 10h/dag och bara åt kycklingbröst till mat i hela sitt liv, och antar att det är ända sättet att lyckas bli stark. Sen kallar man alla starka idioter som kastar bort sitt liv på en sån tråkig sak utan att egentligen få någon nytta i slutändan. Typ dom här inläggen är fan med i varenda jävla tråd i ämnet:

Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Snåla som en jude och leva som ett troll i sina bästa levnadsår mellan 25-40 bara för att ha lite stålar över när man är 40+.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym345
Livet är kort så lev inte som alla dessa som sparar 20.000 i månaden och lever på knäckebröd köpt på extrapris som går i pension vid 40 för att leva på gröt. Man lever bara en gång!

Att sanningen är att det räcker att träna någon timme i veckan (spara lite lagomt), bara man lär sig grunderna i kost (ser över din ekonomi för onödiga kostnader som man inte har någon nytta av) och sen upprätthåller detta över en längre tid är så jävla svårt att ta till sig av någon anledning.

Man kan spara otroligt mycket om man bara tar tag i det och intresserar sig lite, det betyder absolut inga knäckebröd utan ni skulle antagligen inte märka av någon skillnad i era liv. Utöver den initiala tidsinvesteringen för att utbilda er.

Jag t.ex bor i en mellanstor stad tillsammans med min sambo. Vi har bil, reser utomlands ungefär ”normalmycket”. Jag äter en onödigt stor mängd nötkött, folk i min omgivning skämtar med mig om min köttkonsumtion så absolut inge knäcke där. Vi flyttar nu till 80kvm med 20kvm uteplats, samt lite tomt. Vi går ut och äter på restaurang i 1000kr klassen varannan månad kanske, och lite mer sällan till ämne finare restauranger. Hon tycker om att shoppa och jag tycker om att spela golf, och datorer, så där springer det iväg en del slantar. Vi dricker vin/öl av icke billigaste sorterna och köper alltid precis det vi vill ha på krogen utan att tänka på priset.

Absolut Inge Joakim von anka liv för mig dvs, det är fan absurt vad folk antar hur mitt liv ser ut när jag berättar att jag går runt på 12-13tusen i månaden, min sambo något mindre. Alla utgifter har jag i excel sen 5år tillbaka, så har ganska jävla bra koll på utgifterna.

Så.. med min överdrivet lyxiga slösar livsstil så skulle jag, om jag hade median lön fortfarande kunna spara 10tusen i månaden, och om jag ville sen gå i pension vid 40år. Men det är så svårt att acceptera att något sånt är möjligt utan enorma uppoffringar eftersom alla har så enormt dålig koll.

Jag är motsvarigheten till ”den sportiga killen” som många känner, som gör det han är intresserad av och är då således även i väldigt god form. Många är inte intresserade på samma sätt men ni ser ändå upp till honom och frågar om råd för att själv komma igång, men tyvärr när det kommer till ekonomi så skiter ni i det totalt och hånar dom som kan med hur man vill leva på nudlar....

Ps.
Så jävla trött på alla dessa ”om man dör med pengar kvar så har man levt fel”. Det är iofs subjektivt men det är fan i min värld samma sak som att ett fetto hade sagt ”drömmen är att dö av fetma såklart. Om man inte gör det så betyder det ju att man hade kunnat fetat sig ännu mer innan man dog”.
Citera
2020-02-08, 20:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man Ts verkar tro att man kan bli rik på ett par veckor. Då är det bara spel som gäller och det fungerar aldrig. Räkna med att det tar en livstid, eller i alla fall minst tio år. Spara i fonder, har tålamod, och låt tiden gå. Det är mitt bästa och enda råd. Snabba klipp finns inte.

En livstid tar det inte men håller med i övrigt. Ett strävsamt sparande i breda indexfonder leder garanterat till att man blir mångmiljonär. Mer specifika investeringar som enskilda bolag, kryptovalutor, mm kan mycket väl ge högre avkastning men det kan också ge mycket sämre avkastning. Alltså ingen säker väg fram till att bli mångmiljonär.
Citera
2020-02-08, 20:13
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Rabatt, kan du berätta vilka aktier det är rea på?

Alla som är gröna -http://www.ibindex.se/ibi/#/index
Citera
2020-02-08, 20:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Alla som är gröna -http://www.ibindex.se/ibi/#/index

Wow så du tror inte de företagen är värderade efter denna offentliga information då?
Citera
2020-02-08, 20:16
Medlem
Citat:

Gå in och titta på ibindex.se så får du se.
Citera
2020-02-08, 20:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Gå in och titta på ibindex.se så får du se.

Läs min fråga ovan detta inlägg.
Citera
2020-02-08, 20:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är ofta rabatt i investmentbolag, dvs de underliggande tillgångarna är mer värda än aktierna.

Vilket kan ge en bättre utdelning än om du skulle äga varje bolag löst.

Själv tycker jag att det är skönt att slippa enskild bolagsrisk och orkar inte äga så många olika aktier.
Citera
2020-02-08, 20:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ofta rabatt i investmentbolag, dvs de underliggande tillgångarna är mer värda än aktierna.

Vilket kan ge en bättre utdelning än om du skulle äga varje bolag löst.

Själv tycker jag att det är skönt att slippa enskild bolagsrisk och orkar inte äga så många olika aktier.

Precis men det finns förstås en anledning till denna substansrabatt och ingen kan säga om den kommer minska eller öka, dvs. ingen kan säga vad den gör för totalavkastningen. Om det fanns en metod att säkert säga vilka aktier som kommer ge högre totalavkastning än andra skulle alla använda den metoden och då skulle den upphöra att fungera.
Citera
2020-02-08, 20:28
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Precis men det finns förstås en anledning till denna substansrabatt och ingen kan säga om den kommer minska eller öka, dvs. ingen kan säga vad den gör för totalavkastningen. Om det fanns en metod att säkert säga vilka aktier som kommer ge högre totalavkastning än andra skulle alla använda den metoden och då skulle den upphöra att fungera.

Jag tror inte du förstår ekonomi helt enkelt. Trevlig kväll
Citera
2020-02-08, 20:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Jag tror inte du förstår ekonomi helt enkelt. Trevlig kväll

Så tror ofta den okunnige när denne argumenterar med en betydligt mer kunnig person. Det är Dunning Kruger effekten.
Citera
2020-02-08, 20:32
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Vi är inte ens "svensson" (alltså inte medelklass) och sparar cirka 15 000 i månaden. Vad för ursäkt har svenssons att enbart spara 1000-2000?
Haha vafan sparar 15 000kr i månaden och är under medelklass? Vad fan är medelklass för dig?
Ptja om ni är två heltidare.....Nä haha ni är ändå medelklass då hur som helst om man är två personer i Sverige som båda jobbar 80%+ är man ganska jävla medelklass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in