2020-02-08, 12:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Hur menar du nu?
"Kapitalunderlaget multipliceras sedan med statslåneräntan per den 30 november året före beskattningsåret + 1 procentenhet (-0,09% år 2019). Det finns dock en lägre gräns på 1,25 % som man behöver ta hänsyn till. Om statslåneräntan plus de 1 procentenheterna blir lägre än 1,25 tillsammans kommer schablonintäkten automatiskt att höjas till just 1,25 %."

Du måste alltså haft en avkastning över 1.25% förra året för att tjäna skattemässigt på ISK. Räntekonton ger 0% så det går bort, vad börsen gav beror på vilka aktier du har, fick du större utdelning än 1.25% på dina aktier så var ISK-kontot bättre att ha än att betala 30% skatt.
Citera
2020-02-08, 12:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Flera i tråden vill mer hålla på att förstöra diskussionen med en massa tjafs och off topic.
Det har nu resulterat i varningar och raderingar och fler kommer om det fortsätter.
Dessutom riskerar man bli avstängd för KFK! Istället för att svara på Off topic rapporterar man det /Mod
Citera
2020-02-08, 12:51
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej inte om man levt gott och unnat sig allt man vill.

Om man däremot blir förtidspensionär som 55 åring och måste hanka sig fram som fattigpensionär tills man dör som 95 åring då har man gjort allt fel.

Nu är jag inte så påläst om den där stinsen men han gjorde väl knappt av med en spänn, bara sparade och sparade tills han dog?
Citera
2020-02-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Så varför har inte alla ISK-konton? Och hur kunde (s) gå med på att sänka reavinst-skatten? Hur gick det för alla som förlorade pengar 2018 men som ändå fick betala ISK-skatten?

Du har inte ett ISK-konto själv och argumenterar mot mig som har ett. Äkta trollning.
Nästan alla har ISK idag. Politikerna tog förmodligen fram det för att få ett jämt inflöde av skatt istället för endast vid försäljningar/utdelningar. 2018 förlorade (förutsatt att man presterade=index) man på att ha isk jämfört med vanlig depå, men majoriteten av år sen det introducerades 2012 har det varit mer fördelaktigt med ISK.
Citera
2020-02-08, 12:59
Medlem
Citat:
"Kapitalunderlaget multipliceras sedan med statslåneräntan per den 30 november året före beskattningsåret + 1 procentenhet (-0,09% år 2019). Det finns dock en lägre gräns på 1,25 % som man behöver ta hänsyn till. Om statslåneräntan plus de 1 procentenheterna blir lägre än 1,25 tillsammans kommer schablonintäkten automatiskt att höjas till just 1,25 %."

Du måste alltså haft en avkastning över 1.25% förra året för att tjäna skattemässigt på ISK. Räntekonton ger 0% så det går bort, vad börsen gav beror på vilka aktier du har, fick du större utdelning än 1.25% på dina aktier så var ISK-kontot bättre att ha än att betala 30% skatt.
Jag reagerade på meningen "För att gå med vinst på skatten med ett ISK-konto måste du prestera bättre än börsen", vilket inte stämmer. Du behöver alltså bara gå plus 1,5-2% per år för att det ska löna sig, oavsett hur börsen i övrigt presterar. Kanske oturligt formulerat från din sida bara
Citera
2020-02-08, 13:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
På nasdaq finns Amazon, apple, microsoft, alphabet, facebook, cicsco, intel, netflix, paypal. Samtliga internetföretag, inte ett enda fanns 1975, de är nu dyrast i världen. Enligt dig ska detta fortsätta?

Här är nasdaqs chart sedan 1975.
https://www.macrotrends.net/1320/nasdaq-historical-chart

År 2000 sprack IT-bubblan. Sedan tog det 17 (sjutton...) år innan kurserna hade kommit ikapp.

Jag påstår att vi nu är i IT-bubble-läget. Den som köper nu får vänta 17 år innan han får tillbaka sina pengar. Han får dock ränta på pengarna i form av utdelning.

Här en annan kul kurva. Sales per earning, dvs proportionerna mellan företagens försäljning i USA och börskursen:
https://www.marketwatch.com/story/behold-the-scariest-chart-for-the-stock-market-2018-08-08
Värdet 2018 hade med råge passerat bubbelåret 2000 och är idag ytterligare 25% högre. Den som påstår att vi ska fortsätta rakt uppåt på samma sätt är en orimligt positiv person. Som att köpa en lott och tro att man får högsta vinsten.

Skarp bubbelvarning, alla siffror visar det.

Citat:
Ett börsindex som motsvarar 40% av en marknad ger bättre statistik än ett börsindex som bara innehåller 1% av marknaden. Att titta på Nasdaqs utveckling genom åren för att förstå USA ger otroligt mycket mer än Russell 2000, som ingen hört talas om inte ens trollet som googlade fram det.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad menar du förresten när du säger Nasdaq, kan du förklara det? Låt oss få skratta åt dig igen. Det här är visserligen ingen humortråd men humor är det enda du kan bidra med.

Med Nasdaq menar jag NASDAQ:NDAQ composite index.

NDAQ är inget börsindex, det är en aktie, du har inte koll på något.

Aktieutvecklingen för ett börsföretag kan inte användas som mätare för hela börsen, du får använda ett index, och ett brett index för det.

Du kan uppenbarligen inte skilja företaget Nasdaq från börserna som Nasdaq driver eller från Nasdaq Composite index.

Nasdaq officially separated from the NASD and began to operate as a national securities exchange in 2006. In 2007, it combined with the Scandinavian exchange group OMX to become the Nasdaq OMX group, which is the largest exchange company globally, powering 1 in 10 of the world’s securities transactions.

https://www.investopedia.com/terms/n/nasdaq.asp
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-02-08 kl. 13:17.
Citera
2020-02-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nu är jag inte så påläst om den där stinsen men han gjorde väl knappt av med en spänn, bara sparade och sparade tills han dog?
Han levde som han ville och där han ville och han var lycklig.
Tex om jag bränner 50k i månaden eller 75k i månaden så är jag lika lycklig.
Citera
2020-02-08, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Nästan alla har ISK idag. Politikerna tog förmodligen fram det för att få ett jämt inflöde av skatt istället för endast vid försäljningar/utdelningar. 2018 förlorade (förutsatt att man presterade=index) man på att ha isk jämfört med vanlig depå, men majoriteten av år sen det introducerades 2012 har det varit mer fördelaktigt med ISK.
Politikerna tog fram det eftersom det var en liberal regering (alliansen) och de tycker att mycket skatt är dåligt (vilket de har rätt i).
Citera
2020-02-08, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balaklava-RU
Att bli rik på börsen kräver tålamod. Inte att spela på lotteri. Ett enkelt exempel är att de stora bankernas aktier är extra billiga idag. Dom sänktes rejält av de stora finansjudarna 2018-2019, som tjänade miljarder, Browder/Sanders/Bloomberg m. fl. men nu kan du tjäna en slant på nedpressade kurser. Dessutom.

Om du räknar på en aktieutdelning på 6 % per år och en aktiekurs som följer ca 6 % i utdelning blir det totalt 12 % per år. Ränta på ränta blir det, om du investerar 50.000 kr så växer det på 20 år till ca 500.000 kr på 20 år.

50.000 kr blir 500.000 kr, så blir du rik.
Vilka är de ”stora finansjudarna”?
Citera
2020-02-08, 13:23
Medlem
Citat:
Du glömde otäckheten som kallas Skatt. Så du kan direkt räkna bort 30% från dina siffror.

De stora svenska bankernas aktiekurser är riktigt höga, utom Swedbank som väntar på sina böter. Bankernas vinster är högre än någonsin. Så du har fel där. Tvärtom rekommenderar jag inte banker, jag kan se att de tynar bort lite i taget och ersätts med appar.
Har du inte ISK?
Citera
2020-02-08, 13:25
Medlem
Citat:
Jag har själv 60mkr på ett ISK-konto. ISK-skatten är inte 0 utan en schablon. För att gå med vinst på skatten med ett ISK-konto måste du prestera bättre än börsen. Det kan ingen rakt av. Även om vi gärna tror det.
Klarar du inte av att få 0,375% ökning på dina innehav vart år?
Citera
2020-02-08, 13:29
Medlem
Citat:
Så varför har inte alla ISK-konton? Och hur kunde (s) gå med på att sänka reavinst-skatten? Hur gick det för alla som förlorade pengar 2018 men som ändå fick betala ISK-skatten?

Du har inte ett ISK-konto själv och argumenterar mot mig som har ett. Äkta trollning.
Om man hade sina pengar i vanlig depå så var det ju inte lönsamt,att sälja alla sina innehav och betala skatt på dessa för att sedan köpa innehaven i en isk igen (alla vet detta som har hållit på med aktier). Däremot så alla nya innehav man köpt köper man i en isk (utländska i en kf för att det blir enklare med källskatten)... alla vet detta 🙄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in