2020-02-08, 13:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har själv 60mkr på ett ISK-konto. ISK-skatten är inte 0 utan en schablon. För att gå med vinst på skatten med ett ISK-konto måste du prestera bättre än börsen. Det kan ingen rakt av. Även om vi gärna tror det.
Wait, what?
Citera
2020-02-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Kapitalunderlaget multipliceras sedan med statslåneräntan per den 30 november året före beskattningsåret + 1 procentenhet (-0,09% år 2019). Det finns dock en lägre gräns på 1,25 % som man behöver ta hänsyn till. Om statslåneräntan plus de 1 procentenheterna blir lägre än 1,25 tillsammans kommer schablonintäkten automatiskt att höjas till just 1,25 %."

Du måste alltså haft en avkastning över 1.25% förra året för att tjäna skattemässigt på ISK. Räntekonton ger 0% så det går bort, vad börsen gav beror på vilka aktier du har, fick du större utdelning än 1.25% på dina aktier så var ISK-kontot bättre att ha än att betala 30% skatt.
Vilket blir 0,375%
Citera
2020-02-08, 13:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Har man fonder, vilket många har, så beskattas dessa med 0,12% av hela kapitalet i en vanlig depå.

Så det är ännu mer lönsamt med ISK.

On topic:

Att bli rik är skitenkelt. Enklare än att sluta röka eller att gå ner i vikt. Det är dock ungefär samma kvaliteter som krävs, dvs självdisciplin, karaktär och tålamod.

Centauri skrev det redan på första sidan:

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Anledningen till att inte fler blir rika på börsen är för att det kräver extrem tålamod.

De flesta människor är lata och otåliga.

Sparar man halva sin inkomst tar det ca 15 år att bli ekonomiskt oberoende. Svårare än så är det inte.

Sen att folk inte vill spara, utan tror att de blir lyckligare av en "fräsch bil" är en annan sak. Det är möjligt att man mår bra av att lägga större delen av sin inkomst på ränta, bensin och försäkring men det är inte "svårt" att låta bli.
Citera
2020-02-08, 13:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Har man fonder, vilket många har, så beskattas dessa med 0,12% av hela kapitalet i en vanlig depå.

Så det är ännu mer lönsamt med ISK.

On topic:

Att bli rik är skitenkelt. Enklare än att sluta röka eller att gå ner i vikt. Det är dock ungefär samma kvaliteter som krävs, dvs självdisciplin, karaktär och tålamod.

Centauri skrev det redan på första sidan:

Sparar man halva sin inkomst tar det ca 15 år att bli ekonomiskt oberoende. Svårare än så är det inte.

Sen att folk inte vill spara, utan tror att de blir lyckligare av en "fräsch bil" är en annan sak. Det är möjligt att man mår bra av att lägga större delen av sin inkomst på ränta, bensin och försäkring men det är inte "svårt" att låta bli.

Precis så är det men folk resonerar ofta att bilen spar tid men då inser de inte att de skulle kunna bli ekonomiskt oberoende och inte behöva jobba alls om de drar in på det. Det spar mycket mer tid.

Senare när man blivit mångmiljonär kan man förstås skaffa flera bilar men då vill man kanske inte ens.
Citera
2020-02-08, 14:05
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Jag har personligen tjänat riktigt stora summor på börsen genom åren, jag är nu rik. Tråden innehåller tyvärr en hel del tjafs. Lite som en del måste hävda sig med fingerdiare, skit via tangenterna.

Nåväl mitt budskap var:

Citat:
Att bli rik på börsen kräver tålamod. Inte att spela på lotteri. Ett enkelt exempel är att de stora bankernas aktier är extra billiga idag. Dom sänktes rejält av de stora finansjudarna 2018-2019, som tjänade miljarder, Browder/Sanders/Bloomberg m. fl. men nu kan du tjäna en slant på nedpressade kurser. Dessutom.

Om du räknar på en aktieutdelning på 6 % per år och en aktiekurs som följer ca 6 % i utdelning blir det totalt ca 12 % per år. Ränta på ränta blir det, om du investerar 50.000 kr så växer det på 20 år till ca 500.000 kr på 20 år.

50.000 kr blir ca 500.000 kr, så blir du rik.

Angående sänkningen av bankernas aktiekurser :
Citat:
Från Lettlands premiärminister facebooksida.

The disclosures about money laundering that have taken place through Swedbank has been substantiated by the claims of financier Bill Browder.

To give the least confidence to Browder is to put the goat to herb gardeners.
It is now said that some of the money laundered would come from the same "tax fraud" as "hit" Browder. But he was the tax fraud!
His specialty during the Moscow years was to start dirt-throwing campaigns against state-owned companies and then take them over when they were privatized.

Hans Hermitage Capital came to Russia with $ 40 million and in some magical way the capital grew to $ 4 billion - a hundredfold increase. According to the Russian Prosecution Act, tens and hundreds of millions of dollars were spent on mailbox companies in Cyprus, Latvia and Switzerland, which are characterized as "legalization of proceeds from crime".

In the last big coup, which was to evade a large tax debt in Russia and carry out his fund capital, he sacrificed his accountant, the lawyer Magnitsky.

Magnitsky died in 2009 in a search warrant. Had Browder done right for himself, he would never have been arrested.

Not only was Magnitsky sacrificed. A Russian businessman Denis Katsyv was indicted in the United States for tampering by Browder.
In the United States, his agitation became the basis for the so-called Magnitsky Act of 2012, the first comprehensive sanctions against Russia since the 1980s.

However, despite the fact that the United States Congress accorded to Browder's words such weight, he risked tax laws in the United States as well and was forced to settle in the United Kingdom. Browder did not want to pay US taxes.
In addition, the Russian Prosecutor's Office is investigating Bill Browder for even more serious crimes: three murder cases. One concerns the Russian financier Aleksandr Perepelichnyj who died in a London suburb in 2012, by an overdose of the rare plant poison Gelsemium elegans.

Perepelichnyj had information and documents about Browders and his accomplices in a tax fraud of 5.4 billion rubles.

Authorities are also investigating how three others involved in Browder's fraud suffered an untimely death, poisoned by a water-soluble aluminum compound, a poison that was also found in Magnitsky's body.

For the time being, on TV, he can act as an expert in financial ethics and damage another Nordic bank to be picked on the springs by the US Treasury Department.

Circles Browder / Bloomberg / Sanders / Blackrock and others with the same background has earned billions.

At the expense of small savers and Baltic companies and to the delight of Putin.

(FB) Swedbank och Bill Browders fakenews
Citera
2020-02-08, 14:23
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Förstår er som talar om onödig konsumtion mycket väl köper själv inte mycket saker men ni som ska bli miljonärer när ni är 70-80år gamla och "leva det goda livet" DÅ är också lite fel ute... tror en balans där emellan låter som det vettigaste! 10-15k/mån kan ett sambopar lätt spara utan att direkt leva som fattighjon.
Det är det som är problemet med tråden och själva konceptet. "Att bli rik på börsen".

Snåla som en jude och leva som ett troll i sina bästa levnadsår mellan 25-40 bara för att ha lite stålar över när man är 40+.

Då har du liksom massa ungar att prioritera, en fru som tar pengarna som blir över och annat tjafs som kommer med åren. Jag vet inte om hela spara konceptet är så klokt som folk får det att verka helt enkelt. Visst man kan spara lite för att ha en säkerhetsbuffert. Men det är ingen som tackar dig för att du har 1 mille på kontot när du dör. Visst dina barn, men då får de också en räkmacka som du själv inte hade. Rättvist, nja... Jag vet med all säkerhet att jag inte kommer få några stora summor när mina föräldrar dör. Och det har jag inte heller krävt såklart... Var och en för sig...
Senast redigerad av Rysk-Bot 2020-02-08 kl. 14:31.
Citera
2020-02-08, 14:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Det är det som är problemet med tråden och själva konceptet. "Att bli rik på börsen".

Snåla som en jude och leva som ett troll i sina bästa levnadsår mellan 25-40 bara för att ha lite stålar över när man är 40+.
Jag hävdar att problemet är tvärtom.

Det är folk som bränner hela sin inkomst som aldrig har råd att göra något.

Vi som lever på lägre utgifter har råd att göra vad vi vill, när vi vill.

Skillnaden är enbart mental, där större delen av befolkningen aldrig är nöjd och skulle bränna miljoner i månaden om de kunde.

Miljoner på skit.
Citat:
Då har du liksom massa ungar att prioritera, en fru som tar pengarna som blir över och annat tjafs som kommer med åren.
Låter fruktansvärt. Varför vill man ha det så?
Citat:
Jag vet inte om hela spara konceptet är så klokt som folk får det att verka helt enkelt. Visst man kan spara lite för att ha en säkerhetsbuffert. Men det är ingen som tackar dig för att du har 1 mille på kontot när du dör. Visst dina barn, men då får de också en räkmacka som du själv inte hade. Rättvist, nja..... Någon måtta liksom. Var och en för sig...
Det är definitivt ingen som tackar dig för att du knegar tills du är 70 heller.
Citera
2020-02-08, 14:36
Medlem
Glossuss avatar
2019 var det lätt att tjäna fina pengar på börsen. Även 2020 har börjat riktigt bra för min del med +12% hittills.

Erkänner dock utan omsvep att jag haft flyt med att träffa ganska rätt i tid för köp och sälj.
Är notoriskt otrogen alla bolag och byter ganska ofta (förutom Swedish Match.)

Passar på att köpa på mig fler Lundin Petroleum nu när oljepriset dippar. Inbillar mig att det kommer att bli mer normala prisnivåer tids nog.

Jag gamblar ganska friskt för att jag tycker det är kul. Dessutom har det jäkligt bra. Nästan så jag får hybris..
Citera
2020-02-08, 14:41
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag hävdar att problemet är tvärtom.

Det är folk som bränner hela sin inkomst som aldrig har råd att göra något.

Vi som lever på lägre utgifter har råd att göra vad vi vill, när vi vill.

Skillnaden är enbart mental, där större delen av befolkningen aldrig är nöjd och skulle bränna miljoner i månaden om de kunde.

Miljoner på skit.

Låter fruktansvärt. Varför vill man ha det så?

Det är definitivt ingen som tackar dig för att du knegar tills du är 70 heller.
Problemet är att de flesta ej har inkomst god nog att spara tillräckligt för att bli ekonomiskt oberoende vid 50 eller vad du nu planerat. Dessutom är börsen i mångt och mycket ett lotteri. Visst vissa är skickliga investerare och vissa har tur, men merparten har det ej....

Det kommer in många här och viftar sin 25+ flashbackpenis om hur mycket de tjänar på börsen. Men 90% är skitsnack och trollkonton. Sedan är det också så att de som förlorat mycket, aldrig väljer att skriva det av skam...
Senast redigerad av Rysk-Bot 2020-02-08 kl. 14:43.
Citera
2020-02-08, 15:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Problemet är att de flesta ej har inkomst god nog att spara tillräckligt för att bli ekonomiskt oberoende vid 50 eller vad du nu planerat. Dessutom är börsen i mångt och mycket ett lotteri. Visst vissa är skickliga investerare och vissa har tur, men merparten har det ej....
Jag håller inte med. De flesta svenskar skulle enkelt kunna spara halva sin lön om de kom över sitt habegär. Folk i min omgivning får inte in bilen i garaget för att de har så mycket skräp.

Men visst finns det lågavlönade ensamstående som kämpar, men det är inte majoriteten samt, lite elakt, också en konsekvens av dålig planering.

Samtliga individer som har sparat halva sin inkomst i minst 15 år i en bred och billig indexfond de senaste 150 åren blev ekonomiskt oberoende.

Samtliga alltså.

Visst, det kanske blir annorlunda i framtiden, men lotteri skulle jag inte kalla det.

Jag följde samma strategi och som av en händelse funkade det för mig också.
Citat:
Det kommer in många här och viftar sin 25+ flashbackpenis om hur mycket de tjänar på börsen. Men 90% är skitsnack och trollkonton. Sedan är det också så att de som förlorat mycket, aldrig väljer att skriva det av skam...
Ja, så är det förstås.

Med erfarenhet blir det dock hyfsat lätt att skilja de som har erfarenhet av börsen och de som inte har det utan bara snackar.

Mina inlägg sträcker sig från när jag var pank. Den tidigaste siffran jag hittar vid en snabb sökning är när jag fått ihop en halv miljon:

(FB) Stora skryt-tråden (Hur mycket plus har ni gått i år?)

Du kan ju följa resan därifrån om du vill. Bara 10000 inlägg eller så
Citera
2020-02-08, 15:18
Medlem
Citat:

Börsen är ett väldigt fördelaktigt lotteri i så fall. Man behöver inte vara varken skicklig eller ha tur, och "merparten" är mer eller mindre lika med index. Så länge börsen går upp, går det bra för merparten. Man brukar säga att ungefär 2 av 3 år är positiva på börsen, det skulle jag kalla rätt så bra odds för ett lotteri... Då talar vi inte ens om någon historisk snittavkastning, som också den är positiv. Hade den varit negativ hade nog fler dragit öronen åt sig när det gäller aktiemarknaden.
Citera
2020-02-08, 15:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Börsen är ett väldigt fördelaktigt lotteri i så fall. Man behöver inte vara varken skicklig eller ha tur, och "merparten" är mer eller mindre lika med index. Så länge börsen går upp, går det bra för merparten. Man brukar säga att ungefär 2 av 3 år är positiva på börsen, det skulle jag kalla rätt så bra odds för ett lotteri... Då talar vi inte ens om någon historisk snittavkastning, som också den är positiv. Hade den varit negativ hade nog fler dragit öronen åt sig när det gäller aktiemarknaden.
Om man ser det så, "2 av 3 år är positiva på börsen", och det är helt sant, så är det faktiskt ganska underligt att inte samtliga svenskar har allt sitt sparkapital i aktier. Och istället för att köpa den nya TV:n använder den gamla i 2 år till och har kvar pengarna på börsen.

Jag hittade till börsen först när jag var 35 år. Sedan köpte jag bara fonder i 5-10 år. Sedan fonder och aktier blandat i 5 år. Senaste 10 åren bara aktier inga fonder. Senaste 3 åren via ISK. Om jag som aktiestinsen börjat direkt med aktier när jag var 20 så hade jag haft kanske 50Mkr till. Kan man få ett nytt liv?

Om man summerar ovanstående så är det faktiskt inte "svårt" att bli rik. Man måste bara vara uthållig och lugn. Vi pratar minst 10 år, helst 20-30 år.

Jag har iofs ingen som helst nytta med mina pengar, tar aldrig ut en krona. Så man skulle kunna diskutera behovet att bli rik.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-08 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in