Citat:
Ursprungligen postat av
Rysk-Bot
Problemet är att de flesta ej har inkomst god nog att spara tillräckligt för att bli ekonomiskt oberoende vid 50 eller vad du nu planerat. Dessutom är börsen i mångt och mycket ett lotteri. Visst vissa är skickliga investerare och vissa har tur, men merparten har det ej....
Jag håller inte med. De flesta svenskar skulle enkelt kunna spara halva sin lön om de kom över sitt habegär. Folk i min omgivning får inte in bilen i garaget för att de har så mycket skräp.
Men visst finns det lågavlönade ensamstående som kämpar, men det är inte majoriteten samt, lite elakt, också en konsekvens av dålig planering.
Samtliga individer som har sparat halva sin inkomst i minst 15 år i en bred och billig indexfond de senaste 150 åren blev ekonomiskt oberoende.
Samtliga alltså.
Visst, det kanske blir annorlunda i framtiden, men lotteri skulle jag inte kalla det.
Jag följde samma strategi och som av en händelse funkade det för mig också.
Citat:
Det kommer in många här och viftar sin 25+ flashbackpenis om hur mycket de tjänar på börsen. Men 90% är skitsnack och trollkonton. Sedan är det också så att de som förlorat mycket, aldrig väljer att skriva det av skam...
Ja, så är det förstås.
Med erfarenhet blir det dock hyfsat lätt att skilja de som har erfarenhet av börsen och de som inte har det utan bara snackar.
Mina inlägg sträcker sig från när jag var pank. Den tidigaste siffran jag hittar vid en snabb sökning är när jag fått ihop en halv miljon:
(FB) Stora skryt-tråden (Hur mycket plus har ni gått i år?)
Du kan ju följa resan därifrån om du vill. Bara 10000 inlägg eller så