2020-02-04, 17:30
Medlem
Inte konstigt att det är svårt att bli rik om man bara investerar 2-5000 kr/mån. Jag investerar alltid minst 20 000 av min lön på börsen. Det är en klar majoritet av min inkomst.
Citera
2020-02-04, 19:15
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forks
Ok. Har du 30-50 miljoner som trådskaparen talade om har du vunnit mot mitt ynka inlägg... Jag försöker inte på något vis tala för eller mot sparande i ISK eller något annat för jag har ingen expertis. Jag tror dock inte det finns en chans i helvete att bli rik på investeringar så låga som 2000 kr i månaden. Om du läst mina inlägg hade du förstått vad jag menar.
Du blir troligen miljonär efter 40 år om du investerar 2000 per månad under ETT ENDA ÅR.
24000*1.1^40=1084800
Citera
2020-02-04, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
allt är relativt.

1997 fick jag ett arv på 800.000
Valet var att amortera på bolånet eller spara pengarna.
Jag sparade och allt placerades i en Carnegiefond.
Carnegie hade bäst rykte på den tiden.

I dag står det 6.4 miljoner på årsbeskedet.
Jag är nöjd. Man måste ha tålamod. Fonden har ju rasat en del flera gånger
och just denna " Strategifond" är ju inte ens en ren aktiefond utan en mix av aktier
och värdepapper så det finns andra fonder som givit bättre avkastning på 20 år.

Du hade även kunnat välja att konsumera. Så bra jobbat Dock tolkar jag ditt inlägg som att du gör skillnad på aktier och värdepapper. Aktier är en form av värdepapper. Vill bara poängtera det i all välmening
Citera
2020-02-04, 19:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Om alla hade blivit rika på börsen,så hade en vanlig tvåa kostnad 40 miljoner

Sant, drar börsen iväg så får fler människor mer pengar som de kan trissa upp bostadspriserna (och övriga priser i samhället) med.

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Anledningen till att inte fler blir rika på börsen är för att det kräver extrem tålamod.

De flesta människor är lata och otåliga.

De slösar oftast bort pengarna på överdrivna och onödiga resor, nya bilar och liknande strunt. De låter inte kapitalet vara kvar och "jobba". Har man självdisciplin så använder man inte pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Såklart du inte kan bli rik på börsen. Om någon med en svenssonlön kan bli rik genom att spara 2000 kr/mån, tänk vad superrik någon som redan är jävligt rik skulle bli? Två futtiga tusenlappar i månaden är inte mycket i jämförelse med någon som kan dänga in två miljoner i månaden.

Jodå, har du hört talas om "aktiestinsen"?
Lennart “Aktiestinsen” Israelsson satsade 600 kronor på aktier, och hans mamma tyckte inte om det. Året var 1946. Aktier var inget för folk som skulle ge sina barn mat varje dag. Nej, men skaffa dig en liten gård, så har du alltid mat, sa mamma.

Men Lennart Israelsson gjorde inte som mamma sa.
Så småningom var hans aktieportfölj värd 140 miljoner.

https://www.aktiestinsen.se/

Observera att stins var ett lågavlönat arbete på SJ, kan väl motsvara kanske undersköterska idag eller liknande i lön.

Möjligen är 140 miljoner kronor för lite att äga för att anses som "rik" idag?
Tycker ändå att det är rätt hyfsat ihopsparat av en vanlig "svensson" med helt vanligt jobb, i de lägre lönegraderna.
Citera
2020-02-04, 19:34
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manwithoutamirror
Ditt sätt att använda ordet rik på gör ofta att dessa diskussioner har svårt att "lyfta".
Ekonomiskt oberoende är isåfall ett bättre ord då det finns en närmare sanning på vad det innebär även om den i många fall också är varierande och svårt att definiera.

Men nej det är jättesvårt att bli rik. Rik är du när du har mer pengar än vad 99% av de övriga i världen (givetvis mycket mindre tal, men poängen är att ha mer än de allra flesta andra)? Då kan vi då alltså konstatera att det är väldigt få personer som kan vara rika.

De andra vi kan konstatera (enligt de flesta då kanske) är att pengar är en extremt stark motivationskraft hos många och de tillsammans med makt och kärlek är de som styr än människa mest.

Okej, så någonting som i stort sett alla vill ha, men det finns ett väldigt litet utbud av = Väldigt svårt att få.

Börsen är ett vågspel av den totala massan givetvis, den speglar världsmarknaden egentligen. Därav så speglar den ovan resonemang också.

Dessutom så tycker jag generellt att många fokuserar på att spara, snåla och gneta ihop en förmögenhet. De flesta rika personer är rika pågrund av höga inkomster och inte låga utgifter de vågar jag ändå säga utan källa.

Att bli rikare är 99% av världens befolkning är inte jättesvårt.
"According to the 2018 Global Wealth Report from Credit Suisse Research Institute, you need a net worth of $871,320. More than 19 million Americans are in the 1 percent worldwide"
källa: https://www.cnbc.com/2018/11/01/how-much-money-you-need-to-be-part-of-the-1-percent-worldwide.html
Du blir rik om du lägger in en mindre del pengar på börsen varje månad (som du ALDRIG säljer av).
Citera
2020-02-04, 20:15
Medlem
Svar nej.

Du måste hitta rätt bara.

Kolla vad som hänt om du satt 100000:- på Amd, Tesla eller Aec för förra året.
Citera
2020-02-04, 21:40
Medlem
Unizeros avatar
Dom flesta är nog överens om att det är svårt att bli rik på aktier.
Det kräver en hel del kapital, och framförallt tålamod. Man måste hantera att ens innehav kan gå upp och ner med 20% på ett år.

Det är också därför folk istället väljer att satsa på bostadskarriär som har varit lönsamt dom senaste 25 åren.
Aldrig förr i historien har så många blivit rika på deras bostäder.
Eftersom du aldrig får en daglig "quote" på din bostad så är det betydligt lättare att bara sitta kvar på sin tillgång.

Så om man tycker börsen är svår så finns det alternativ.
Citera
2020-02-04, 21:45
Medlem
Wheeler88s avatar
Ingemar kamprad sa din första miljon är alltid speciell, men efter det så känns det inget speciellt. 1 miljon och 5 miljoner var samma för honom känsla och inget speciellt.
Citera
2020-02-04, 21:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Dom flesta är nog överens om att det är svårt att bli rik på aktier.
Det kräver en hel del kapital, och framförallt tålamod. Man måste hantera att ens innehav kan gå upp och ner med 20% på ett år.

Det är också därför folk istället väljer att satsa på bostadskarriär som har varit lönsamt dom senaste 25 åren.
Aldrig förr i historien har så många blivit rika på deras bostäder.
Eftersom du aldrig får en daglig "quote" på din bostad så är det betydligt lättare att bara sitta kvar på sin tillgång.

Så om man tycker börsen är svår så finns det alternativ.

Nej det är inte svårt och man kan starta från noll men man måste klara av försakelser istället för kortsiktig tillfredsställelse och man bör inte vara en person som drabbas av panik hela tiden. Det är i princip allt som krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Ingemar kamprad sa din första miljon är alltid speciell, men efter det så känns det inget speciellt. 1 miljon och 5 miljoner var samma för honom känsla och inget speciellt.

Den första miljonen är den svåraste att få ihop, sedan blir det bara lättare och lättare.
Citera
2020-02-04, 22:01
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero

Att man bor i den underlättar också.
Citera
2020-02-05, 00:15
Medlem
brajzillas avatar
Förstår er som talar om onödig konsumtion mycket väl köper själv inte mycket saker men ni som ska bli miljonärer när ni är 70-80år gamla och "leva det goda livet" DÅ är också lite fel ute... tror en balans där emellan låter som det vettigaste! 10-15k/mån kan ett sambopar lätt spara utan att direkt leva som fattighjon.
Citera
2020-02-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Anledningen till att inte fler blir rika på börsen är för att det kräver extrem tålamod.

De flesta människor är lata och otåliga.

Knappast. Börsen är snefördelad. Det är egentlig mening ett spel med papper. Och utslaget är faktiskt rätt OK. Grejjen är att det är realtivt insatsen.

En mindre rik kan på en 50% vinst få ut av satsade 10000 kr, 5000 kr.
En miljonär, som har en 5% uppgång(vilket är vanligare) får på 100000 kr samma 5000 kr.

Vilket är vanligare förekommande? Vilket tar snabbast tid att få in, samt är mindre riskfyllt?

Det relevanta är ju faktiskt vad kostanderna i det samhälle du lever i är.
Om en insats läggs in, där ditt mål är på aktihandel en vinst på 5 - 10 % på en kortare tidsperiod, är väldigt rimlig. Votalitet till trots, så är 5 - 10 % vinst väldigt troligt inom 3 månader.

Om du däremot har en liten pott, så krävs det ett bättre presterande, och det räcker inte ens hela vägen. Det är helt enkelt orättvist redan från början.
Hur ofta ser du vinstmöjligheter på 50% på börsen? Inte ofta. Under 3 månader? Extremt sällan.

SÅledes är egentligen den fattiges enda väg är att låna en jäääkla massa pengar, eller ta CSN lån och leva snålt, vara extremt påläst på swingtrading, och satsa rubbet - få profit och en grundplåt.

Samhället är extreeeemt odemokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in