2020-02-08, 10:49
Medlem
Balaklava-RUs avatar
Det kräver några enkla insikter. Tror du att man blir rik snabbt som ögat, köp en lott i stället, du förlorar dina pengar i de flesta fallen. Köp inga små udda förhoppningsbolag såna bolag som någon nolla hissar till skyn bara för att sen torska. Köp stora kvalitetsbolag som är noga kollade av många som vet sin sak.

Idag är de stora bankernas aktier rejält undervärderade, räkna med minst 20% upp om året några år framåt. Små gupp händer alltid bli inte rädd utan bara behåll dom.

Investmentbolag med rabatt som Investor är tryggt, fastighetsbolag har mer att ge men köp bra bolag inte skräp som Klövern, SBB, eller som små skitbolag. Fabege och Castellum är de bästa bolagen.
Citera
2020-02-08, 10:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Wait, what?
Ett börsindex som motsvarar 40% av en marknad ger bättre statistik än ett börsindex som bara innehåller 1% av marknaden. Att titta på Nasdaqs utveckling genom åren för att förstå USA ger otroligt mycket mer än Russell 2000, som ingen hört talas om inte ens trollet som googlade fram det.
Citera
2020-02-08, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om du tar dina sista stålar (280 tusen) + lägger 5 tusen i månaden så har du 7 miljoner om 10 år om du får dina ”dåliga” 30% om året på dina tråkiga fonder
Jag skrev 30 % ett bra år, inte att du får 30 procent per år träskalle.
Citera
2020-02-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tack för länken. Jag gillar alla som är transparenta med sitt sparande på FB, till skillnad från trollen här som man direkt kan urskilja. Ett troll har inget att säga, jag lyssnar bara på någon med egna pengar i marknaden.

Tyvärr är jag som matematiker styrd av "fakta". Det finns enligt mig ingen hållbar anledning till dagens börskurser i varken USA eller Sverige. All statistik visar att vi ligger lika högt som den enorma IT-bubblan 2000, och sedan tog det som sagt 17 år att komma tillbaka.

Med detta sagt så sålde jag verkligen allt i maj förra året, utom en slatt Swedbank och SBAB som gått mot börsen och som har väldigt långt nerpressade kurser beroende på egna faktorer som inte gäller andra aktier. Utan dessa två hade jag inte haft några aktier kvar. Därmed har jag teoretiskt gått miste om ca 20% sedan maj förra året = 12 miljoner kronor om jag behållit och sålt idag. Men det är som sagt ett statiskt tänk, man vet alltid i efterhand vad som är bäst.

Jag väntar på dippen på minimum 25% innan jag köper något. Enstaka aktier kommer att dippa 25-40% före alla andra så hela börsen behöver inte dippa för att jag ska börja köpa. jag köper bara på Stockholmsbörsen för att undvika valuta-problem, SEK är extremt nerpressat och allt utanför Sverige är därför onödigt dyrt.
Trollen hahahaha 😂 .. kommer från gubben som investerat sig till 60 miljoner på börsen men trodde att priset på aktien var det samma som företagets värde 😂
Citera
2020-02-08, 10:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Leksakslistor, vilken jäkla idiot du är. Ett utdelningsjusterat index över USA's 3000 största aktier är mycket relevant när man pratar om vilken totalavkastning USA-aktier har gett.
Då glömde du tyvärr läsa din framgooglade sida. Russel2000 har bara SMÅbolag. Det är därför den kurvan inte har en dipp efter IT-bubblan 2000 t.ex. IT-bubblan gällde en handfull storföretag som Microsoft. Sluta trolla nu.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-08 kl. 11:40.
Citera
2020-02-08, 10:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Trollen hahahaha 😂 .. kommer från gubben som investerat sig till 60 miljoner på börsen men trodde att priset på aktien var det samma som företagets värde 😂
Vad är ett företags värde enligt dig, om inte aktiekursen?
Citera
2020-02-08, 10:59
Medlem
Citat:
Vad är ett företags värde enligt dig, om inte aktiekursen?
Herregud va korkad du är 🙄

Så tex om det plötsligt blir en liten bilförsäljningsbutik till salu och säljaren vill ha 10 miljoner för den då är det enligt dig det värdet butiken har??
Du går alltså inte in och kollar vad värdet på lokalen är, hur mycket varje bil som står i hallen är värd, hur mycket de har på sitt konto, hur mycket de har i skuld, hur mycket namnet (goodwill) firman har, hur mycket de anställda är värda i pengar med sina utbildningar och erfarenhet osv osv?

Som sagt du är helt jävla blåst när det kommer till värdering, ett under att du skramlat ihop 60 miljoner, du är på gränsen till förståndshandikappad.
Citera
2020-02-08, 11:20
Medlem
lfhs avatar
Citat:
0.04% är riktigt lite, det är en sådan man bör sträva efter om man vill känna sig säker, finns också t.ex avanza zero med 0 i avgift. Dock får ränta-på-ränta-effekten ändå resultatet att din fond tar 17% av avkastningen på 40 år. Det är inte en försumbar siffra, men låg.

Nja, ~1.6% blir det på 40år. Lite pinsamt fel för en matematiker kan jag tycka.
Citera
2020-02-08, 11:25
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ett börsindex som motsvarar 40% av en marknad ger bättre statistik än ett börsindex som bara innehåller 1% av marknaden. Att titta på Nasdaqs utveckling genom åren för att förstå USA ger otroligt mycket mer än Russell 2000, som ingen hört talas om inte ens trollet som googlade fram det.
Russell 3000 följer de 3000 största bolagen och består av 98% av USA-marknaden.

Russell 1000 och Russell 2000 består av de 1000 största respektive de följande 2000.

Dvs Russell 3000 är Russell 1000 + Russell 2000.
Citera
2020-02-08, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nja, ~1.6% blir det på 40år. Lite pinsamt fel för en matematiker kan jag tycka.
Ajdå, jag räknade på 0.4% som är lågt. 0.04% är en EXTREMT låg avgift som jag aldrig sett tidigare, nästan noll. Har du 100.000 kr investerade så tar de 40 kr av dig i avgift. Det beloppet kan jag inte klaga på.
Citera
2020-02-08, 11:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Har ni tänkt på att det är jävligt svårt för en vanlig svensson att bygga upp en förmögenhet på börsen?

För den som bara vill sitta på arslet och låta andra jobba för att maximera ens kapital, så är det alltid svårt att bli rik. Endast de som har näsa för kommande affärstrender och kommande mode, och lyckas putta in sitt kapital i precis rätt företag vid precis rätt tillfälle, blir rika på aktiehandel.

Själv missade jag ett sådant tillfälle när Bitcoin kom, och sen missade jag ett igen när Fingerprint erbjöd teckningsrätter, för att enbart missa det sista p.g.a kapitalbrist när Absolicon erbjöd förköp inför deras börsintroduktion.
Citera
2020-02-08, 11:52
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Nu länkade ju bananen specifikt till russell 2000 så mina kommentarer gäller det indexet. Precis som jag har han ingen aning om något russell-index, han hade bara googlat fram det och inte läst på, och spred därmed förvirring vilket är hans enda syfte. Vi kan dumpa honom så kommer vi snabbare framåt.

Anledningen till att russell-index är okänt är sannolikt att det är ganska värdelöst att klumpa ihop jätteföretag som Microsoft där massor med människor äger aktier, med pytteföretag som ligger på plats 2000 i omsättningslistan och som ingen vanlig spekulant hört talas om.

Fast det är vad jag kan se bara du som låst in dit på 2000 indexet. Svenne i namnam länkade i början iofs båda två, men om du läser alla senare inlägg så är det uppenbart att alla utan dig pratar Russel 3000 eftersom vi gång på gång skriver ”3000 största bolagen” och liknande. Lite exempel inlägg nedan.

Citat:
Vilket index utgår du ifrån, inkluderar det utdelningar?

Russel 2000 har du här:
https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=.RUT

och Russel 3000 här:
https://www.marketwatch.com/investing/index/rua

Citat:
Den enda som trollar är du som använde Nasdaq för att exemplifiera USA-aktiers totalavkastning. Russel 3000 är långt mycket bättre index att använda om man är seriös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in