Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Ja och sedan säger sådana personer att de inte har råd att spara samtidigt som de ofta dessutom röker och dricker. Sanningen är snarare att de allra flesta skulle bli mångmiljonärer om de inte spelade och rökte utan istället investerade dessa pengar i breda indexfonder.
Jag har inga indexfonder och jag avråder från dem. Här är exempel på intressanta teorier om indexfonder. Notera att Michael Burry är den person som filmen The Big Short handlar om. I princip anser han att Globalfonder är lika illa som de instrument t.ex CDOer som packades ihop och orsakade den enorma smällen i USA 2008:
Citat:
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-04/michael-burry-explains-why-index-funds-are-like-subprime-cdos
Burry, who made a fortune betting against CDOs before the crisis, said index fund inflows are now distorting prices for stocks and bonds in much the same way that CDO purchases did for subprime mortgages more than a decade ago. The flows will reverse at some point, he said, and “it will be ugly” when they do.
För den som inte tänkt efter hur en indexfond jobbar... Säg att Apple fördubblar sitt värde tack vare Iphone. Då måste indexfonden fördubbla sitt ägande av Apple. Men den gör det sist av alla, inköpen är ju orsakade av att stegringen redan skett. En indexfond kommer sist med på alla tåg uppåt.
När Nokia inte längre sålde mobiler sjönk värdet med 98%. Indexfonden, som då köpt Nokia mer och mer när de steg, blev plötsligt tvungna att dumpa sina Nokia till skräppris för att behålla sitt index. En indexfond kommer sist med på alla tåg neråt.
Säg att USA-börsen stiger oavbrutet. Då måste fonder vikta om och köpa mer och mer USA-aktier. Eller tvärtom t.ex att japan sjunker hela tiden sedan 1980-talet, då måste globalfonden ständigt sälja Japan-aktier.
Båda dessa leder till att FÖRSTÄRKA uppgången i USA och nedgången i Japan. Aktievärdet förrycks från normala värden till ett slumpvärde. Det finns inte längre någon analys av en aktie innan den köps/säljs, det sker slumpmässigt.
Jag tänkte bevisa ovanstående genom att visa upp en kurva med någon globalfond sedan 1970-talet, och hur dåligt de gått. Men jag lyckas inte på ett enkelt sätt googla fram en enda sådan. Globalfonder verkar inte ha funnits länge? Och som av en slump har just den period när globalfonder funnits bestått av en ständigt stigande aktiemarknad sedan 2008, den längsta perioden någonsin.
Jag håller med Burry. När det sticker av neråt och all världens globalfonder tvingas börja sälja av, vilket triggar de som har pengar i globalfonder att sälja, vilket gör att fonden måste sälja av ännu mer, så kommer det att bli Ugly.
Jag vill också påminna om hedge-fonder, som var det bästa man kunde ha i 10 år. Nu vill ingen ha hadge-fonder. Deras index började stört-dyka för 2-3 år sedan, och ingen har förklarat varför. De största mest kända hedgefonderna tappade på kort tid 20-30% av sitt värde jämfört med index.
Jag köpte aldrig hedgefonder. Gå mot strömmen om du vill tjäna på sikt. Indexfonder har potentialen att vara en katastrof likt CDOer på lång sikt 10 år.