2020-02-06, 18:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, de företagen ingår i dina siffror och står för en orimligt stor del av den tillväxt som du räknar som "normalläge". Tvärtom har vi aldrig sett motsvarande företag växa så snabbt någonsin, och med så höga värderingar. Och du tycker det är självklart att det fortsätter likadant i 25 år?

Orimligt stor andel enligt din subjektiva uppfattning men den ger inte jag mycket för, dessutom motsäger inte det något som jag skrivit.

Du ser bubblor överallt men du har ett uselt track record, marknaden är garanterat långt bättre än dig på att göra en värdering.
Citera
2020-02-06, 18:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Orimligt stor andel enligt din subjektiva uppfattning men den ger inte jag mycket för, dessutom motsäger inte det något som jag skrivit.

Du ser bubblor överallt men du har ett uselt track record, marknaden är garanterat långt bättre än dig på att göra en värdering.
Stämmer det att den som köpte USA-aktier år 2000 fick vänta i 17 år tills de fick tillbaka pengarna?

Stämmer det alla alla siffror typ P/E år 2019 är högre än 2000 precis innan bubblan sprack?

Jag vet att du har svårt med ordet Bubbla. Accepterar du ens IT-bubblan som sprack år 2000?
Citera
2020-02-06, 18:51
Medlem
Citat:
På nasdaq finns Amazon, apple, microsoft, alphabet, facebook, cicsco, intel, netflix, paypal. Samtliga internetföretag, inte ett enda fanns 1975, de är nu dyrast i världen. Enligt dig ska detta fortsätta?

Här är nasdaqs chart sedan 1975.
https://www.macrotrends.net/1320/nasdaq-historical-chart

År 2000 sprack IT-bubblan. Sedan tog det 17 (sjutton...) år innan kurserna hade kommit ikapp.

Jag påstår att vi nu är i IT-bubble-läget. Den som köper nu får vänta 17 år innan han får tillbaka sina pengar. Han får dock ränta på pengarna i form av utdelning.

Här en annan kul kurva. Sales per earning, dvs proportionerna mellan företagens försäljning i USA och börskursen:
https://www.marketwatch.com/story/behold-the-scariest-chart-for-the-stock-market-2018-08-08
Värdet 2018 hade med råge passerat bubbelåret 2000 och är idag ytterligare 25% högre. Den som påstår att vi ska fortsätta rakt uppåt på samma sätt är en orimligt positiv person. Som att köpa en lott och tro att man får högsta vinsten.

Skarp bubbelvarning, alla siffror visar det.

Tack foliehatten för att du länkade en artikel från 2018. Jag antar att du är en sån som står utanför börsen och väntar på en krasch samtidigt som du grinar när börsen ökar år efter år. Har du varit utanför sedan 2016 så krävs det en sättning på 35% för att du ska komma tillbaka i racet, det du gått miste om.

OT, jag antar att du själv inte har särskilt mycket investerat på börsen? Om ja, när sålde du av det mesta?
Citera
2020-02-06, 18:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Tack foliehatten för att du länkade en artikel från 2018. Jag antar att du är en sån som står utanför börsen och väntar på en krasch samtidigt som du grinar när börsen ökar år efter år. Har du varit utanför sedan 2016 så krävs det en sättning på 35% för att du ska komma tillbaka i racet, det du gått miste om.

OT, jag antar att du själv inte har särskilt mycket investerat på börsen? Om ja, när sålde du av det mesta?
Öh, 2018, USA-börsen har stigit ytterligare 30% så siffrorna är ännu värre nu 2020?

När dippen kom oktober-december 2018 så tjänade jag över 10 mkr på Stockholmsbörsen. Kan du acceptera att värdena var för höga oktober 2018? Nu är de ännu högre.
Citera
2020-02-06, 18:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Stämmer det att den som köpte USA-aktier år 2000 fick vänta i 17 år tills de fick tillbaka pengarna?

Stämmer det alla alla siffror typ P/E år 2019 är högre än 2000 precis innan bubblan sprack?

Jag vet att du har svårt med ordet Bubbla. Accepterar du ens IT-bubblan som sprack år 2000?

Nej det stämmer inte och det motsäger heller inte något jag skrivit.
Citera
2020-02-06, 18:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det stämmer inte och det motsäger heller inte något jag skrivit.
På vilket sätt stämmer siffrorna inte? De är tagna från diagrammen jag länkat till. Kan du visa några siffror som stämmer?

Ditt påstående var att man får i snitt 7% avkastning varje år i USA, när man än börjar räkna. Men det är lögn.
Citera
2020-02-06, 18:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
På vilket sätt stämmer siffrorna inte? De är tagna från diagrammen jag länkat till. Kan du visa några siffror som stämmer?

Vilket index utgår du ifrån, inkluderar det utdelningar?

Russel 2000 har du här:
https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=.RUT

och Russel 3000 här:
https://www.marketwatch.com/investing/index/rua

Citat:
Ditt påstående var att man får i snitt 7% avkastning varje år i USA, när man än börjar räkna. Men det är lögn.

Halmgubbe.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2020-02-06 kl. 19:11.
Citera
2020-02-06, 18:59
Medlem
Citat:
Öh, 2018, USA-börsen har stigit ytterligare 30% så siffrorna är ännu värre nu 2020?

När dippen kom oktober-december 2018 så tjänade jag över 10 mkr på Stockholmsbörsen. Kan du acceptera att värdena var för höga oktober 2018? Nu är de ännu högre.

Ja, precis. Så min följdfråga är därmed, när kommer kraschen då? För jag antar att när artikeln publicerades 2018, så var det ingen i form av du, eller artikelförfattaren som räknade med att börsen skulle stiga ytterligare 30%? Med andra ord, när kommer kraschen då? För nu har ni, du och artikelförfattaren varnat om en bubbla i två år. Har ni fortfarande rätt att säga bubbla om börsen kraschar om 10 år, när den stigit ytterligare 120%? För i sådana fall kan jag också skrika bubbla och sen efter 10 år säga; "I told you so".

Angående huruvida dom var för höga -18 eller inte. Jag vet inte, hur långt är ett snöre? Allt är ju relativt. Uppenbarligen var dom inte för höga -18, eftersom dom är ännu högre nu. Jag fattar inte riktigt vart du vill komma.

Min fråga var inte heller vad du tjänade -18, utan hur mycket du har på börsen nu, och när du i sådana fall sålde av? Min gissning är nämligen runt dec -19, och att det är därför du sitter och är så sinnessjukt bitter.
Citera
2020-02-06, 19:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
DJ stängde på 11,722.98 den 14 februari år 2000.

Det slogs den 3 oktober 2006.

S&P500 stängde på 1,500.64 den 22 mars år 2000.

Det slogs 30 maj 2007.

Exklusive utdelningar.

Gick man all in i Nasdaq var det värre men du skriver ju "USA-aktier".
Citera
2020-02-06, 19:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
DJ stängde på 11,722.98 den 14 februari år 2000.

Det slogs den 3 oktober 2006.

S&P500 stängde på 1,500.64 den 22 mars år 2000.

Det slogs 30 maj 2007.

Exklusive utdelningar.

Gick man all in i Nasdaq var det värre men du skriver ju "USA-aktier".
Kurvan gällde just Nasdaq, som naturligtvis var värst utsatt för IT-bubblan. Å andra sidan så räknade jag också upp USAs högst värderade företag nu 2020, och samtliga är IT-företag på Nasdaq. Om man investerar i USA nu så står dessa Nasdaq-företag för en stor procent av portföljen.
Citera
2020-02-06, 19:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kurvan gällde just Nasdaq, som naturligtvis var värst utsatt för IT-bubblan. Å andra sidan så räknade jag också upp USAs högst värderade företag nu 2020, och samtliga är IT-företag på Nasdaq. Om man investerar i USA nu så står dessa Nasdaq-företag för en stor procent av portföljen.

Du pratade som sagt om USA-aktier och då bör du utgå från ett brett USA-index som inkluderar utdelningar, det gjorde du inte.
Citera
2020-02-06, 19:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Ja, precis. Så min följdfråga är därmed, när kommer kraschen då? För jag antar att när artikeln publicerades 2018, så var det ingen i form av du, eller artikelförfattaren som räknade med att börsen skulle stiga ytterligare 30%? Med andra ord, när kommer kraschen då? För nu har ni, du och artikelförfattaren varnat om en bubbla i två år. Har ni fortfarande rätt att säga bubbla om börsen kraschar om 10 år, när den stigit ytterligare 120%? För i sådana fall kan jag också skrika bubbla och sen efter 10 år säga; "I told you so".

Angående huruvida dom var för höga -18 eller inte. Jag vet inte, hur långt är ett snöre? Allt är ju relativt. Uppenbarligen var dom inte för höga -18, eftersom dom är ännu högre nu. Jag fattar inte riktigt vart du vill komma.

Min fråga var inte heller vad du tjänade -18, utan hur mycket du har på börsen nu, och när du i sådana fall sålde av? Min gissning är nämligen runt dec -19, och att det är därför du sitter och är så sinnessjukt bitter.
Vet inte om du tänkt på det, men din argumentation är identisk med "tusan också, vi kör bilen på motorvägen mot körriktningen. Men än så länge går det bra!".

Du har helt enkelt inget säkerhetstänk. Och det går bra så länge det stiger. Sedan kommer du att förlora allt. Och jag har kvar mina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in