2020-02-04, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Du får inga extra kostnader i en tingsrätt. Om du inte skaffar privat advokat. Annars kostar det inget.

Men bara vänta och se vad Transportstyrelsen säger.
Jag tänker också att jag inte kan ändra mig nu heller när jag ändå skrivit på erkänt. Om jag inte säger att det var någon annan som skrev på

Men i slutändan var det mitt fel, och fel får konsekvenser, tycker dock att det är för högt med 3600.
Citera
2020-02-07, 15:43
Medlem
Xemnass avatar
Polisen tog mitt körkort, hastighetsöverträdelse.

God e.m,

Vart påväg upp mot Stockholm från Småland och precis efter jag kört förbi Nyköping så fångar polisen mig med laser där de mätt upp till 152km/h på en 110 väg. Polisen var allmänt trevliga och berättade si och så, att jag kommer bli av med körkortet någon månad eller två, etc. Fick även 4000kr böter som plåster på såret *ironi*.

Undrar hur jag kan gå tillväga nu, eftersom jag behöver körkortet till jobbet och med tanke på att jag bor i en skithåla så blir det svårt att transportera sig. Jag vet att jag kommer få skriva ett yttrande till Transportstyrelsen, men är det nu möjligt att de inte blir återkallat? Vet att jag gjorde något dumt och körde för fort, men jag ångrar mig grovt... Ett bra yttrande från min sida skulle väl hjälpa att förkorta spärrtiden eller inte få det återkallat alls?

M V H
Citera
2020-02-07, 15:48
Avslutad
Ett intyg från din arbetsgivare om att du behöver körkortet kan hjälpa men troligen enbart reducerar tiden kortet är indraget.
Citera
2020-02-07, 15:48
Medlem
DoungAs avatar
Erkände du på plats? Varför isåfall?

Jag blev tagen för en fortkörning en gång. Nekade och vägra skriva på(gör man ens det? Minns ej haha).
Gick till tingsrätten och jag vann. Polisen kunde inte på något sätt bevisa att det var min hastighet de mätt upp. De visa olika filer med hastighetsmätning och kalibrering av instrument osv. Men de kunde inte bevisa rakt av att det var mig de hade lyckats pricka. Vet inte varför.
Citera
2020-02-07, 15:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
God e.m,

Vart påväg upp mot Stockholm från Småland och precis efter jag kört förbi Nyköping så fångar polisen mig med laser där de mätt upp till 152km/h på en 110 väg. Polisen var allmänt trevliga och berättade si och så, att jag kommer bli av med körkortet någon månad eller två, etc. Fick även 4000kr böter som plåster på såret *ironi*.

Undrar hur jag kan gå tillväga nu, eftersom jag behöver körkortet till jobbet och med tanke på att jag bor i en skithåla så blir det svårt att transportera sig. Jag vet att jag kommer få skriva ett yttrande till Transportstyrelsen, men är det nu möjligt att de inte blir återkallat? Vet att jag gjorde något dumt och körde för fort, men jag ångrar mig grovt... Ett bra yttrande från min sida skulle väl hjälpa att förkorta spärrtiden eller inte få det återkallat alls?

M V H

Du behöver bilen till jobbet, men inte i jobbet, är det korrekt uppfattat?
Citera
2020-02-07, 15:50
Medlem
Det hjälper nog inte ett skit vad du skriver där tyvärr, dom har väl mallar för hur länge dom drar kortet.
Citera
2020-02-07, 15:50
Medlem
snoamers avatar
Citat:
God e.m,

M V H

Varför gnäller du? "eftersom jag behöver körkortet till jobbet och med tanke på att jag bor i en skithåla så blir det svårt att transportera sig"

Tycker du synd om dig själv?

Lär dig köra som man ska köra. Är det 110 väg ska du köra max 110. Det är inte så svårt. Skyll dig själv.

Varför skulle ett yttrande hjälpa dig få tillbaka körkortet? Om du nu inte körde ditt barn till akuten som var döende eller nått så blir det ingen hjälp för din del. Bara att lägga ner och ta bussen tills du får tillbaka körkortet och förhoppningsvis inser att du är en fara för alla andra du möter på vägarna när du kör för fort. Det finns en anledning till hastighetsgränser.
Citera
2020-02-07, 15:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Erkände du på plats? Varför isåfall?

Jag blev tagen för en fortkörning en gång. Nekade och vägra skriva på(gör man ens det? Minns ej haha).
Gick till tingsrätten och jag vann. Polisen kunde inte på något sätt bevisa att det var min hastighet de mätt upp. De visa olika filer med hastighetsmätning och kalibrering av instrument osv. Men de kunde inte bevisa rakt av att det var mig de hade lyckats pricka. Vet inte varför.

En normal människa vill väl inte slösa samhällets resurser på ett skitmål där man dessutom är skyldig. Därför brukar normala människor erkänna om man faktiskt gjort fel. Det är dyrt att ta upp polisens tid med att ta fram alla underlag, domarens tid, åklagarens tid, eventuellt polisvittne m.m.

Har man bråttom, men inte vill bli av med körkortet är det bara att köra max +29 km/h, så får man ta en böter om det blir så.
Citera
2020-02-07, 15:52
Medlem
Citat:
God e.m,

M V H

Skulle förvåna mej mycket om det finns något att göra åt det, det är ju trots allt 42km/h för mycket.
Citera
2020-02-07, 16:01
Medlem
Kör man 152 km/h på en 110 väg ska man ta me fan vara utan körkort ett tag framöver.
Min gissning blir indraget kort på 6 - 12 månader..
Citera
2020-02-07, 16:04
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Kör man 152 km/h på en 110 väg ska man ta me fan vara utan körkort ett tag framöver.
Min gissning blir indraget kort på 6 - 12 månader..

Varför då ?

Det beror väl på omständigheterna i tarfiken. Så länge det inte handlar om vårdlöshet så har inget brott begåtts.
Citera
2020-02-07, 16:06
Medlem
Citat:
God e.m,

M V H

Normalfallet för din hastighetsöverträdelse är 2-3 månader. Detta är enbart räknat på själva hastigheten. Kan bero lite på vad poliserna skriver på baksidan av ordningsboten(förhållanden på plats, trafikintensitet etc)
Det kommer bli återkallat, det finns inget att göra åt det.
När det gäller yttrande, kan man få det sänkt med en månad om man har ett stort behov av körkort. Ribban är satt ganska högt. Då gäller det samtidigt att man inte har tidigare historik av trafikbrott. Du får skriva varför du behöver körkortet och vänta på besked helt enkelt.
Senast redigerad av Jasonlives 2020-02-07 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in