Citat:
Ursprungligen postat av
ResareBengt
Jag körde 35 km/h än vad som var tillåtet i en tunnel och fick som många andra 3600 kronor i böter.
Kommer transportstyrelsen nu dra in mitt körkort? Hur länge kan jag få det indraget? Har haft körkort i 3 år i maj.
Har tidigare kört i bussfil och även fått böter för att inte ha på ljusen. Kan det påverka? Finns det någon risk att mitt körkort blir indraget för alltid och att jag måste ta om skiten?
För jag kommer ju köra oavsett beslut.
Med största sannolikhet ja, kör man över 31 km/h ska det oerhört mycket till för att inte bli av med det.
I normalfallet blir du då av med körkortet i 2 månader(möjligen 3 beroende på din historik, men troligen inte). Du behöver inte ta om körkortet, händer bara om du blir av med det i minst 12 månader(exempelvis rattfylleri).
Vad du tidigare begått för trafikbrott kan spela roll om man exempelvis vill försöka få ner sin spärrtid(exempelvis 2 månader till 1 månad). Men för det krävs lång historik utan trafikbrott, vilket du inte kvalificerar in i.
Så mest troligen 2 månader.
Sedan upp till dig om du vill chansa och köra ändå, ha bara i åtanke att om du kör med återkallat körkort och blir upptäckt så kommer du bli dömd för Grov olovlig körning. Vilket ger dagsböter(men fängelse finns på straffskalan) och du kommer få förlängd spärrtid på ditt körkort. Kommer vara återkallat längre än de initiala två månaderna.