Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Media, likt akademin, fungerar som och är i praktiken en byråkrati. En byråkratis beteende kan likna en konspirations men är inte en konspiration. Fantasier om direktiv från Bonnier behövs inte för att förklara något. För det är bara fantasier du har. Trots alla år av fantasier och prat om Bonnier har du inget bevis, inte ens några indicier.
Och ja, det är är riktigt att DN fungerar lite som New York TImes på det viset. Att andra journalister ser upp till och tar efter vilket är normalt mänskligt beteende. Det finns inget behov av att fantisera ihop saker. Det enda syftet med fantasierna är 1) verklighetsflykt, 2) roa sig själv och 3) bilda en liten konspirationssekt. 1) och 2) kanske är samma sak för övrigt. 3) är även det normalt mänskligt beteende, i mitt tycke förkastligt, som inte kräver en konspiration.
Nu sätter jag på mig foliekippan och en gång för alla avslöjar dig som den felinformerade eller troligare oärliga shill som du är.
Bakgrund:
Av någon anledning vill experten absolut inte att folk ska tänka i termer av konspirationer. Jag är själv inte speciellt förtjust i den typen av förklaringar och är snarare idealist (I betydelsen motsatsförhållandet rörande vad som styr samhället, materiella förhållanden eller idéer), men det är märkligt att han lägger sån energi just på detta.
Hursomhelst, fram till andra världskriget var det mycket vanligt att människor i allmänhet, och även stora delar av eliten, förklarade samhälleliga händelser och förlopp i termer av konspirationer. Det finns forskning som stödjer att på 1800-talet hade termen "konspirationsteori" ingen särskild negativ konnotation utan var en allmänt accepterad förklaringsmodell.
I konspirationsteorins förklaringsmodell ligger inbyggt att så att säga strålkastarljuset riktas mot de personer eller grupper som anses åtnjuta mycket makt, inflytande och/eller stora finansiella resurser.
Judar har i kraft av sin från och med åtminstone 1800-talet stora finansiella makt och på 1900-talet även sitt allt större kulturella inflytande, naturligtvis varit särskilt hotade av konspirationsteorier eftersom de har levt som en diaspora i vad som huvudsakligen har varit andra folks länder och judarna har därför varit beroende av makthavarnas välvilja och beskydd för att inte utsättas för pogromer från majoritetsbefolkningen, pogromer som tvärtemot det idag rådande narrativet generellt varit ett rationellt svar på olika sorters exploatering av majoritetsbefolkningen.
Som parantes: Judarnas inflytande kan sägas ha fullbordats i USA i skiftet mellan 1960- och 70-talet då eliten i landet, världens dåvarande enda icke-kommunistiska supermakt som har haft ett kulturellt inflytande på resten av västvärlden som knappast kan överskattas, i prinicip togs över av judar från den tidigare härskande gruppen som bestod av vita anglosaxiska protestanter, dvs WASPs. Även i Östeuropa åtnjöt judar efter kriget för första gången mycket stort inflytande som en konsekvens av bolsjevikrevolutionen i Ryssland och sedermera Sovjets övertagande av Östeuropa med åtföljande installation av kommunistiska marionettregeringar där judar i många länder var kraftigt överrepresenterade i den nya härskande klassen. För referens se t ex The Jewish Century av Yuri Slezkine.
Efter andra värdskriget la av någon anledning många intellektuellt framstående personer, till stor del judiska sådana, bland annat Noam Chomsky, Richard Hofstadter, Bernard Bailyn och den nyligen i tråden diskuterade Karl Popper i hans verk The Open Society And Its Enemies, avsevärd energi på att omkullkasta konsprationsteorier som en accepterad förklaringsmodell och göra denna förklaringsmodell till pariah och många böcker publicerades i detta syfte.
Rörande The Open Society And It's Enemies skriver Wikipedia "Popper argued that totalitarianism was founded on "conspiracy theories" which drew on imaginary plots driven by paranoid scenarios predicated on tribalism, chauvinism, or racism".
Detta arbete att göra konspirationsteorier till pariah måste med facit i hand sägas ha varit mycket framgångsrikt, särskilt i elitkretsar, och idag är ordet "konspirationsteori" mer än något annat ett vapeniserat ord som framförallt används för att avfärda även väl underbyggda teser, analogt med ordet rasism, särskilt i den offentliga debatten.
Läsaren kan själv fundera på om detta enorma genomslag för tesen att konspirationer inte någonsin ens är värda att överväga som en förklaring till en händelse i i stort sett hela västvärlden, är på något sätt sammankopplat med den närmast totala judiska domninansen över publicistbranschen såväl som press, TV och film i USA när 1950-talet hade nåtts.
Jag nämner det här som bakgrund då jag misstänker att detta kan ha något med expertens monomana motvilja mot konspiratoriska förklaringar att göra. Huruvida detta är sant är också upp till läsaren att bedöma.
Frågan om ägarkontrollen
Detta är en fråga av hög betydelse i den övergripande frågan om varför inget mediakrig uppstår inom så kallad gammalmedia. Perspektiven har visserligen breddats litegrann på några enstaka håll de senaste fem åren, men är du något till höger om liberalkonservativ (Vilket i praktiken innebär att du inte håller någon åsikt, annat än i ekonomiska frågor, som inte en gråsosse offentligt kunde torgföra år 1990) så kommer du aldrig publiceras i gammelmedia.
Expertens narrativspridande att ägaren av ett mediahus inte har någon påverkan en på tidnings politiska riktning är i själva verket uppenbart falskt och vi kan veta detta eftersom minst en chefredaktör på en stor Bonnierägd tidning i närtid blivit avskedad dagarna efter att vederbörande tagit ett våghalsat publicistiskt beslut som gick utanför den politisk korrekta åsiktskorridoren vid tidpunkten ifråga.
Detta är experten förmodligen omedveten om eller så ljuger vederbörande fullständigt skamlöst, och de andra användarna här i tråden verkar ha glömt denna bit av samtidshistoria vilket länge stört mig, och därför kommer experten undan med sin utdragna förvillnings- och distraktionskampanj. Dock, självklart är det inte så att varje specifik artikel är koordinerad och godkänd av ägarna, men chefredakören är uppenbart vald med en förväntan om att vederbörande ska upprätthålla en viss politisk linje och det exempel som jag tänker på gjorde det mycket uppenbart vad som väntar den chefredaktör på en Bonnierägd tidning (Där Bonnier nu alltså har ca 90% av den svenska tidningsmarknaden, om jag förstått det rätt) som tar ett alltför vågat kliv utanför åsiktskorridoren, ett fall som det inte är rimligt att hävda att dagens chefredaktörer kan vara omedvetna om.
Att ägarna bestraffar chefredaktörer som går utanför åsiktskorridoren och publicerar politiskt obekämt material har alltså bevisats historiskt i närtid.
1993 körde tidningen Expressen en artikelserie kallad Svart På Vitt som var en artikelserie i fem delar som handlade om migrationspolitik och flyktingmottagande.
Jag citerar för enkelhets skull Wikipedias i sammanhanget utmärkta beskrivning av förloppet:
Citat:
Den 5 september 1993 annonserades artikelserien genom affischer på busshållplatser, i Stockholms tunnelbana samt med annonser i flera tidningar utformade av reklambyrån Rönnberg McCann. I annonsen sitter en ensam kvinna med utsikt över en sjö följt av texten "Jag har inget emot invandrare, men vi har inte plats." I en tillhörande text skriver Expressens chefredaktör Erik Månsson "Hur länge kan vi i Sverige ge sken av att vi välkomnar invandrare och flyktingar? För det gör vi inte. Svenska folket har en bestämd åsikt om invandringen och flyktingpolitiken. Makthavarna har en helt motsatt åsikt. Det går inte ihop. Det är en opinionsbomb på väg att brisera. Därför berättar vi, med start idag. Precis som det är. Svart på vitt. Innan det smäller."[1]
Till lanseringen av själva artikelserien, som startade den 6 september, utformades en löpsedel "KÖR UT DEM! Så tycker svenska folket om invandrare och flyktingar" som, istället för att som vanligt tryckas i svart på gult, trycktes i svart på vit bakgrund, en utformning som vanligtvis användes vid krig och begravningar.[1]
I tidningen refererade Expressen till en opinionsundersökning som man låtit Sifo utföra. På frågan "Tycker du att myndigheterna aktivt skall försöka få de flyktingar som fått uppehållstillstånd i Sverige att återvända till sina ursprungsländer eller tycker du inte det?" 63 procent hade svarat att de borde förmås återvända, 24 procent tyckte motsatsen och 13 procent hade ingen bestämd uppfattning. Expressen skrev om "obehagliga frågor" och "siffror som förfärar".[1]
Min fetning!
Och från början av wikipediaartikeln:
Citat:
"Svart på vitt var en artikelserie om invandrare och flyktingar i Expressen med start 6 september 1993 som ledde till att Expressens dåvarande chefredaktör Erik Månsson avskedades den 15 september.[1]
Min fetning!
Länk till artikeln:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_..._(artikelserie)
Förhoppningsvis försvinner nu "experten" och så kan vi alla övriga resonliga och ärliga människor för en gång enas om att ägarna utövar ett betydande inflytande över tidningars politiska linje, "ägarkonspirationer" (dvs att en ägare driver en liknande linje i alla sina tidningar) är fullt möjliga, och att med största sannolikhet vet varje chefredaktör att den bör se till att reportage som ligger längre bort från åsiktskorridorens center än att det bara snuddar väggarna, aldrig någonsin publiceras om vederbörande vill behålla sitt jobb.
Sedan kan vi förhoppningsvis lämna denna uppenbara distraktionsdiskussion och en mer fruktsam diskussion bland några av Flashbacks bästa skribenter i en av få läsvärda trådar kan fortsätta.