Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Man bör aldrig flytta hem barn efter flera år om de omhändertagits direkt efter födseln om det inte finns skäl som att förälder drabbats av svår sjukdom i samband med förlossning som exempelvis stroke där det tar tid att bli så återställd att man kan vara förälder. Barn som omhändertagits som nyfödda ska heller inte flyttas hem efter flera år om de inte haft mycket och tät kontakt med de biologiska föräldrarna under hela tiden de varit i familjehem, tät kontakt är inte några timmar ett par ggr i månaden utan flera timmar varje vecka
Jag håller med dej.
Tycker det är egoistisk av en förälder att efter 2,5 år ta och börja träffa sitt barn igen för hemtagning.
Barnet har varit i familjehemmet sedan födseln och hade inga kontakter innan med föräldrarna men föräldrarna har överklagat och överklagat.
Hur tänker man som förälder är själv fyra barns förälder och helt ärligt skulle jag inte vilja slita upp ett barn som levt och växt i familjehemmet.
Och ser dom som föräldrar måste varit troligt uppslitande att byta hem rutiner umgänge ja allt helt nytt.
Nej jag hade inte gjort det utan varit tacksam över att dom fanns där när det behövdes för barnet.
Verkar vara ren princip sak att hon skulle hem.
Har uppfattat att familjehemmet va bra och såg flickan som deras egen och tillsammans med soc överklagat att flickan ska hem.
Föräldrarna har inte ens uppfyllt allt genom att neka till lämna kiss prov , inte skrivna tillsammans fast soc kunnat påvisa att han bor med mamman.
Det skulle inte gått igenom när dom vägra lämna kiss prov för hem tagningen.
Vet själv av egen erfarenhet när jag vänta första barnet så hade jag lämnat ett medberoende förhållande.
Använt narkotika klassade som godis. Jag va tvungen att lämna kiss prov från jag visste att jag va gravid vecka 8 tills min dotter va ett år.
Jag gick med på det självklart och vissade inget på proverna men tycker det ska vara stenhårt man får visa att det är barnet som gäller.
Jag hade ändå hållt på i tre år så hade svåra första månader innan det gått ur kroppen.
Idag är hon glad tonåring som inte har några problem av mitt tidigare leverne.
Nä hon kan omöjligt varit ren om hon neka till lämna kiss prov och det skulle varit ett avslag för hemtagningen.
Måste vara fruktansvärt för alla dom som kämpat för flickan inte ska hem alla deras farhågor kom snabbt.
Förstår inte hur kammarrätten tänkt och vad det som gjorde att man strunta i föräldrarnas ovilja till samarbete som lämna kiss prov.
Tragiskt.Fruktansvärt att det kunde bli så här.