2020-02-04, 16:36
Medlem
Jag har inte hittat det utskrivet att R får tillbaka E på villkor att hon inte är tillsammans med P. Det låter lite konstigt att villkora ett så viktigt beslut.
Om det finns en ny bebis... Om man inte söker mödravård, föder hemma och inte kontaktar myndigheter om barnets födelse... Visst, hon fick tillbaka E, men borde inte någon uppmärksammat familjens trassliga liv om man väntade en till?
Att vägra drogtest i denna familj borde ju ses som ett erkännande... Så många stolar den lilla tjejen föll emellan.
Citera
2020-02-04, 16:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
Jag har inte hittat det utskrivet att R får tillbaka E på villkor att hon inte är tillsammans med P. Det låter lite konstigt att villkora ett så viktigt beslut.
Om det finns en ny bebis... Om man inte söker mödravård, föder hemma och inte kontaktar myndigheter om barnets födelse... Visst, hon fick tillbaka E, men borde inte någon uppmärksammat familjens trassliga liv om man väntade en till?
Att vägra drogtest i denna familj borde ju ses som ett erkännande... Så många stolar den lilla tjejen föll emellan.

Det är ganska vanligt tror jag, om en förälder t.ex. är våldsam eller i aktivt missbruk, eller det på något sätt är relationen i sig som gjort att familjen hamnat i den situationen som gjorde att barnet från början omhändertogs.

De räknar inte alltid ett nytt barn som nödvändigtvis ett nytt "problem" (inte ens alltid alla barnen i en familj omhändertas alltid när ett gör det.)

Däremot är ett nekat drogtest ett positivt drogtest i 99% av fallen.
Citera
2020-02-04, 16:58
Medlem
CharlieRs avatar
Domarna från det initiala omhändertagandet, samt ett mål av umgängesbegränsning:
https://minfil.com/faq686V5n9/Linko_ping_FR_2085-17_Dom_2017-04-27_pdf
https://minfil.com/h8q28dVand/Linko_ping_FR_3018-16_Dom_2016-06-16_pdf

Notera att RG i detta mål erkänner att hon hade fentanylplåster då hon och PL greps maj 2016, något hon nekat till längre fram. Annat anmärkningsvärt är att RG lämnade BB utan barnet, utan att invänta att barnet faktiskt blev omhändertaget. Efter detta dröjde det någon månad innan hon alls verkade kontakta socialtjänsten, under denna tid hade hon så klart inget umgänge med barnet.
Citera
2020-02-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Om man bara tittar på domslutet från Kammarrätten så är domen inte jättekonstig. Men om man även läser det överklagade beslutet så framgår det att det vettiga är väldigt nytt. Det går fyra månader mellan beslutet i Förvaltningsrätten (där även barnens företrädare säger nej till hemflytt) och beslutet om hemflytt i Kammarrätten. Det som är särskilt anmärkningsvärt är hur RG och PL i Förvaltningsrätten saknas insikt om problematiken, och hur de i Kammarrätten magiskt har insett vad problematiken var. Det här är alldeles för kort tid för att man ska bedöma denna förändring som varaktig och stabil. Även då föräldrar visar en positiv förändring måste denna kvarstå under en period så att man vet att den är långsiktigt hållbar. Fyra månaders tid är inte tillräckligt för det. Att RG och PL, efter att ha läst Förvaltningsrättens dom, pratat med sin advokat och kommit överens om hur de ska framstå, har valt att temporärt uppvisa det rätten vill se, måste kunna ses igenom. Och vanligtvis görs det också, för när någon visar noll insikt under första instans och sedan ändrar sig i högre instans, brukar rätten anmärka just på att detta är en ny förändring och att den, även om den är positiv, inte kan anses varaktig.

Hade RG och PL haft samma version i både underinstans och Kammarrätt, så hade domen varit mer förståelig.

Helt enig. Scenariot får mig att tänka på fångar som får sina straff prövade i syfte att släppas i förtid eller få tidsbestämda straff. I sådana situationer vet de precis vad prövningsnämnden vill höra och försöker spela sina kort rätt. En jävla föreställning i många fall. Precis som här med, RG och PL. Det är ett kapitalt misslyckande från rättens sida att inte kunna genomskåda dessa charader och det är oerhört tragiskt att det får ske på ett oskyldigt barns bekostnad.
Citera
2020-02-04, 17:02
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
Det framgår att en av de brister som föreligger hos RG är hennes oförmåga att inse PLs brister. Om du läser samtliga domar om omhändertagande av flickan så framgår det tydligt att deras relation har påverkat beslutet.
Citera
2020-02-04, 17:10
Medlem
” I jourhemmet berättar A att han är rädd för *atrik och att han har utsatts för bestraffningsmetoder av honom, som att tvingas sova i en plastpåse. När han får veta att socialtjänsten har beslutat att han inte behöver träffa Pa*rik uppfattas han som lättad.”
Senast redigerad av Yanii 2020-02-04 kl. 18:09.
Citera
2020-02-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Domarna från det initiala omhändertagandet, samt ett mål av umgängesbegränsning:
https://minfil.com/faq686V5n9/Linko_ping_FR_2085-17_Dom_2017-04-27_pdf
https://minfil.com/h8q28dVand/Linko_ping_FR_3018-16_Dom_2016-06-16_pdf

Notera att RG i detta mål erkänner att hon hade fentanylplåster då hon och PL greps maj 2016, något hon nekat till längre fram. Annat anmärkningsvärt är att RG lämnade BB utan barnet, utan att invänta att barnet faktiskt blev omhändertaget. Efter detta dröjde det någon månad innan hon alls verkade kontakta socialtjänsten, under denna tid hade hon så klart inget umgänge med barnet.

För att en mamma ska lämna sin baby på sjukhuset bara så där krävs det att kärleken till drogen är starkare än kärleken till babyn. Det är nog extremt ovanligt - åtminstone i Sverige får jag hoppas?! Någon som vet något om hur ofta sånt här sker?
Senast redigerad av Meadowsheart 2020-02-04 kl. 17:16. Anledning: felstavning
Citera
2020-02-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
” I jourhemmet berättar A att han är rädd för Patrik och att han har utsatts för bestraffningsmetoder av honom, som att tvingas sova i en plastpåse. När han får veta att socialtjänsten har beslutat att han inte behöver träffa Pa*rik uppfattas han som lättad.”

Så fruktansvärt hemskt för den lille pojken!
Citera
2020-02-04, 17:21
Medlem
Ny på Flashback och inget troll!
Har läst allt och alla trådar, har läst allt!
För mig så är det hela så märkligt och konstigt!
Stackars lilla Esm*ralda (e) som inte gjort något för att förlora sitt liv, man väljer tyvärr inte sina föräldrar. Kan bara säga att rättssystemet här är helt galet. Hon borde aldrig placerats tillbaks i hemmet och det känns bra att de ska göra en ordentlig utredning om hur detta fall hanterats.
Förvaltningsrätten - Oh my good, alltså hur har de tänkt? Har de tänkt över huvud taget?
Jag håller med er alla här och jag är så fruktansvärt förvånad över vad som hänt.

Nu vet jag vem misstänkte P är dock så känner jag inte R, men jag är så förvånad/chockad att P sitter häktad för detta (vad som nu hänt).

Jag har känt P sedan tonåren, jag har aldrig sett något våldsamt beteende hos honom och när man läser alla dessa domar och förundersökningar mm så kommer det som en chock! Va i hel*ete har hänt?
Vet inte om jag bara är blind och godtrogen men det här är galet! Det är inte den P som jag känt i alla dessa år!
För mig så är P*trick "P*tte" Lingm*n (Pett*rsson) *=a, u, a och e en jäkligt duktig kock, har alltid varit trevlig och bra mot de i min krets. Vet att han tog jäkligt hårt och tungt när de förlorade första barnet. P gick in i väggen totalt.
Men det här med vapen, hemfridsbrott, narkotika, våld mot tjänsteman och allt annat skit har jag aldrig haft en aning om!
Är övertygad om att fler känner och reagerar som jag på detta.

Det som har hänt är helt oförståeligt och galet!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är en olycka av något slag, är det droger som förvarats i hemmet som E kan fått i sig, R fick panik och ringde P som i sin tur ringde en nära anhörig som i sin tur kontaktade polis?
Hur kan man vilja skada ett barn medvetet? Oavsett vad P har gjort tidigare så tror jag inte han skulle vara kapabel till att skada ett barn medvetet. Kan inte yttra mig om R för henne känner jag inte!

Det hela är så tragiskt!
Citera
2020-02-04, 17:25
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
För att en mamma ska lämna sin baby på sjukhuset bara så där krävs det att kärleken till drogen är starkare än kärleken till babyn. Det är nog extremt ovanligt - åtminstone i Sverige får jag hoppas?! Någon som vet något om hur ofta sånt här sker?
Det är i alla fall så ovanligt att jag aldrig hört talas om det förut, trots att jag läser stora mängder beslut om omhändertaganden. Det är så klart möjligt att det händer ändå men jag har aldrig hört talas om det i Sverige förut.

Jag skulle gissa på att hon tände av på BB och eftersom barnet föddes med abstinens tände hon av från någonting man får fysisk abstinens av, dvs sannolikt opiater eller bensodiazepiner. Hon agerade antagligen under abstinens och då tänker man ju inte klart alls.
Citera
2020-02-04, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insatt013
Stackars lilla Esm*ralda (e) som inte gjort något för att förlora sitt liv, man väljer tyvärr inte sina föräldrar. Kan bara säga att rättssystemet här är helt galet. Hon borde aldrig placerats tillbaks i hemmet och det känns bra att de ska göra en ordentlig utredning om hur detta fall hanterats.
Förvaltningsrätten - Oh my good, alltså hur har de tänkt? Har de tänkt över huvud taget?
Jag håller med er alla här och jag är så fruktansvärt förvånad över vad som hänt.

Nu vet jag vem misstänkte P är dock så känner jag inte R, men jag är så förvånad/chockad att P sitter häktad för detta (vad som nu hänt).

Jag har känt P sedan tonåren, jag har aldrig sett något våldsamt beteende hos honom och när man läser alla dessa domar och förundersökningar mm så kommer det som en chock! Va i hel*ete har hänt?
Vet inte om jag bara är blind och godtrogen men det här är galet! Det är inte den P som jag känt i alla dessa år!
För mig så är P*trick "P*tte" Lingm*n (Pett*rsson) *=a, u, a och e en jäkligt duktig kock, har alltid varit trevlig och bra mot de i min krets. Vet att han tog jäkligt hårt och tungt när de förlorade första barnet. P gick in i väggen totalt.
Men det här med vapen, hemfridsbrott, narkotika, våld mot tjänsteman och allt annat skit har jag aldrig haft en aning om!

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det är en olycka av något slag, är det droger som förvarats i hemmet som E kan fått i sig, R fick panik och ringde P som i sin tur ringde en nära anhörig som i sin tur kontaktade polis?
Hur kan man vilja skada ett barn medvetet? Oavsett vad P har gjort tidigare så tror jag inte han skulle vara kapabel till att skada ett barn medvetet. Kan inte yttra mig om R för henne känner jag inte!

Det hela är så tragiskt!

Hann du läsa kommentaren strax ovanför ditt inlägg om att det äldre barnet fått sova i en plastpåse?! Ibland syns inte ondskan. Det hemska med våldsamma män är ju oftast att de utåt sett är som du och jag - helt vanliga karlar som inte gör en fluga förnär - medan de uppvisar en helt annan sida mot de som står dem nära.
Citera
2020-02-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insatt013

Det hela är så tragiskt!

Han bestraffade ju RGs son A på flera sätt bla genom att låta honom sova i en plastpåse stod det ju? Är inte det att skada ett barn medvetet? Låta en stackars pojke få leva i skräck. Vidrigt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in