2020-02-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Socialtjänsten har krävt att PL inte bor ihop med RG. PL har haft total umgängesbegränsning under åtminstone ett år, och hade alltså inte träffat barnet mycket från det att hon omhändertogs tills dess att hon flyttades hem till sin mor (av det jag kan utläsa har han aldrig haft umgänge efter det att barnet omhändertogs). Socialtjänsten ansåg att båda hade problem med missbruk, men att PL även hade problem med aggression ("labil och hotfull") och att en stor riskfaktor var RGs oförmåga att se bristerna hos PL. PL har dömts flera gånger, bland annat för hot mot tjänsteman.

Från Socialtjänstens uttalanden i rätten vid det mål som ledde till flickans återflytt:

Skenseparationen har uppenbarligen en tydlig orsak i just detta. Det är självklart möjligt att RG får bostadsbidrag då hon är registrerad som ensamstående, men det är i så fall knappast huvudsyftet med det hela. Huvudsyftet framgår tydligt och alla spekulationer kring andra möjliga orsaker känns rätt överflödiga.

Ja, då stämde det in på mina funderingar.
Vad säger man..? Det brister från alla håll och kanter, och den som fick betala priset var ett oskyldigt litet barn.!
Citera
2020-02-01, 20:16
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Socialtjänsten har krävt att PL inte bor ihop med RG. PL har haft total umgängesbegränsning under åtminstone ett år, och hade alltså inte träffat barnet mycket från det att hon omhändertogs tills dess att hon flyttades hem till sin mor (av det jag kan utläsa har han aldrig haft umgänge efter det att barnet omhändertogs). Socialtjänsten ansåg att båda hade problem med missbruk, men att PL även hade problem med aggression ("labil och hotfull") och att en stor riskfaktor var RGs oförmåga att se bristerna hos PL. PL har dömts flera gånger, bland annat för hot mot tjänsteman.

Från Socialtjänstens uttalanden i rätten vid det mål som ledde till flickans återflytt:

Skenseparationen har uppenbarligen en tydlig orsak i just detta. Det är självklart möjligt att RG får bostadsbidrag då hon är registrerad som ensamstående, men det är i så fall knappast huvudsyftet med det hela. Huvudsyftet framgår tydligt och alla spekulationer kring andra möjliga orsaker känns rätt överflödiga.

Tack för att du delar med dig!
Citera
2020-02-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vidhåller man ff att mamman tappade barnet eller är verkar det ff vara en felformulering av kvällstidningarna som var svår att tolka igår?
Min gissning lutar lite åt något annat, men håller inne med det tills mer info framkommer.
Att "tappa" någon är en inte helt ovanlig formulering av att man förlorat någon ur sitt liv. Visst kunde man tänkt till en extra gång innan man använder den formuleringen, men som sagt, inte helt ovanligt.
Citera
2020-02-01, 20:20
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:

Såklart, vet ju själv om att detta krav är vanligt hos Soc. för just återföranden/umgänge.
Senast redigerad av JustLikeMoney 2020-02-01 kl. 20:25.
Citera
2020-02-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsAnnie
Att "tappa" någon är en inte helt ovanlig formulering av att man förlorat någon ur sitt liv. Visst kunde man tänkt till en extra gång innan man använder den formuleringen, men som sagt, inte helt ovanlig t.

Otroligt klumpig formulering av en advokat i detta sammanhang i så fall, i mitt tycke. Det väcker ju onekligen onödiga spekulationer?
Citera
2020-02-01, 20:30
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Well...🤔

– Jag kan inte berätta mer än att det är en tragisk olyckshändelse i hemmet. Min klient förnekar att hon är på något sätt vållande, säger mammans advokat Per Oehme.

Han fortsätter:

– Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ragisk-olycka/

Ja jag har läst det där 😉 Men om hon tappat en snart 4-årig flicka så att hon dött undrar jag hur sjutton det gick till. Samt varför står det inte mer om det i artikeln eller i andra artiklar? Himla skum grej att säga bara rakt ut utan att en enda annan kotte pratat om det nånstans.
Citera
2020-02-01, 20:31
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Så tänker jag också hon har säkert inte haft
det så lätt.
Men vad tiden lider så får vi kanske veta
mer om det.

Mmm... det är ganska vanligt ändå att det ser ut så. Men menar inte att hon är någon änglamamma för det!
Citera
2020-02-01, 20:34
Medlem
Citat:
Well...🤔

– Jag kan inte berätta mer än att det är en tragisk olyckshändelse i hemmet. Min klient förnekar att hon är på något sätt vållande, säger mammans advokat Per Oehme.

Han fortsätter:

– Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...ragisk-olycka/

Nu är flickan död och föräldrarna är anhållna misstänkta för grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden.
– Min klient förnekar och mår oerhört dåligt. Hon har förlorat ett barn och är dessutom inlåst. Det här är en tragisk olyckshändelse i hemmet, säger mammans försvarsadvokat Per Oehme.

https://www.aftonbladet.se/a/EWgeW3
Citera
2020-02-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Ja jag har läst det där 😉 Men om hon tappat en snart 4-årig flicka så att hon dött undrar jag hur sjutton det gick till. Samt varför står det inte mer om det i artikeln eller i andra artiklar? Himla skum grej att säga bara rakt ut utan att en enda annan kotte pratat om det nånstans.

Om det nu är så att mamman tappat det
så kan barnet fallit så illa att det brutit nacken och skadat hjärnstammen och förlängda märgen eller fått ett dödligt trauma mot huvudet som tex skallfraktur eller stor blödning i hjärnan.*

Jag gissar dock på shaken baby syndrome, vilket barn upp till fem år kan dö av.
Barnet kan ha varit ängsligt och gnälligt och ja..... pappan verkar ju uppenbarligen utgöra en risk med tanke på utlåtandet.
Citera
2020-02-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Nu är flickan död och föräldrarna är anhållna misstänkta för grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden.
– Min klient förnekar och mår oerhört dåligt. Hon har förlorat ett barn och är dessutom inlåst. Det här är en tragisk olyckshändelse i hemmet, säger mammans försvarsadvokat Per Oehme.

https://www.aftonbladet.se/a/EWgeW3

Det var det jag undrade i tidigare inlägg: Om det var tidningarna som knasat till det eftersom det stått olika eller om barnet faktiskt hade tappats.

Kvällstidningarna verkar mer än snurriga i många av sina artiklar now a days🤔 Mitt förtroende för dom sjunker mer och mer.
Citera
2020-02-01, 20:43
Medlem
Citat:
Otroligt klumpig formulering av en advokat i detta sammanhang i så fall, i mitt tycke. Det väcker ju onekligen onödiga spekulationer?
Nu har jag mailat expressens journalist och frågat vad som menas, får se om hon ändrar i artikeln eller inte.
Citera
2020-02-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Nu har jag mailat expressens journalist och frågat vad som menas, får se om hon ändrar i artikeln eller inte.

Bra initiativ! *klapp på axeln*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in