2020-02-04, 11:45
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kanske... det är ju även i linje med min egen spekulation att antal smittade haltar särskilt i Hubei/Wuhan.

Det där du skriver kan ju manifesteras just som jag spekulerar: antalet smittade i Hubei är i själva verket mycket högre (och dödligheten i Hubei, är därmed mycket lägre än vad det ser ut som, kanske lika låg som utanför Hubei).

Hmm... Olika faser av virus känner jag inte till... Menar du mutation?

Ja precis olika mutationer eller omgångar av viruset. Om jag minns rätt så under spanska sjukan var första fasen inte alls lika dödlig och drabbade enbart äldre samt svaga. Den andra, efter ha muteras, var den dödligaste och angrepp som vi vet unga friska personer.

"The second wave of the 1918 pandemic was much deadlier than the first. The first wave had resembled typical flu epidemics; those most at risk were the sick and elderly, while younger, healthier people recovered easily. By August, when the second wave began in France, Sierra Leone, and the United States,[73] the virus had mutated to a much deadlier form. October 1918 was the deadliest month of the whole pandemic.[74]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#Deadly_second_wave
Senast redigerad av remixutoheaven 2020-02-04 kl. 11:50.
Citera
2020-02-04, 11:45
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Bor i Belgien och foljer, valdigt konstigt, det borjade med att media (och officialla personer) sa att 12 st belgare var repatrierade, tills igar 24 timmer efter landing och nu ar dom bara 9st. Det ar en i familj av 4 som testades positivt och ar nu ford fran karantan till sjukhus i isolering.

En annan grej som ar konstig och vacker fragor att ingen "testades" i kina utan nar dom kom hem. Forst skulle svaren komma Mondag morgon och senare blev efter middag och kvall, men det kom bara ut i morse. Svaret som Belgiens virog gav att det ar komplicerat och tar tid etc. sa hur funkar detta da i kina om inte ens Belgien kan fixa 9st prover pa 24 timmar!!!

Ocksa konstigt att dom svenkar i frivillig karantan inte heller ha testats pa riktigt? och dom har ju sutttit pa samma plan in 12 timmer,,, kanske det inte finns nagra 100% tester vem vet, men lite konstigt ar det ju........
Verkar stämma bra med den kvinna som blev intervjuad i radio. Man hade frågar om de mådde bra och så hade de blivit rekommenderade att hålla sig hemma
När jag sedan läser om läkaren i Kina som först larmade så lämnade han ett antal negativa prov innan det konstaterades att även han var smittad.
Detta kan nog bli en riktigt stor pandemi som redan ligger och lurar i de flesta världsdelar redan. Men å andra sidan så är ju jorden överbefolkad så det kanske är naturens sätt att selektera
Citera
2020-02-04, 11:46
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Bor i Belgien och foljer, valdigt konstigt, det borjade med att media (och officialla personer) sa att 12 st belgare var repatrierade, tills igar 24 timmer efter landing och nu ar dom bara 9st. Det ar en i familj av 4 som testades positivt och ar nu ford fran karantan till sjukhus i isolering.

En annan grej som ar konstig och vacker fragor att ingen "testades" i kina utan nar dom kom hem. Forst skulle svaren komma Mondag morgon och senare blev efter middag och kvall, men det kom bara ut i morse. Svaret som Belgiens virog gav att det ar komplicerat och tar tid etc. sa hur funkar detta da i kina om inte ens Belgien kan fixa 9st prover pa 24 timmar!!!

Ocksa konstigt att dom svenkar i frivillig karantan inte heller ha testats pa riktigt? och dom har ju sutttit pa samma plan in 12 timmer,,, kanske det inte finns nagra 100% tester vem vet, men lite konstigt ar det ju........

Det kräver flera test: (från finska THL hur det går till)
Laboratorieundersökningar av det nya coronaviruset Mikrobiologiska undersökningar vid misstanke om det nya coronaviruset (2019-nCoV)

"Ett negativt resultat av provet från de övre luftvägarna är inte tillräckligt för att utesluta smitta. Uteslutande av smitta kräver två negativa testresultat i prov som om möjligt tagits på varandra följande dagar. I allvarliga sjukdomsfall rekommenderas provtagning från de nedre luftvägarna."
https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-i-wuhan/laboratorieundersokningar-av-wuhan-coronavirus

Edit: fanns visst en sida på svenska också.
Senast redigerad av boored 2020-02-04 kl. 11:56.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja och nej.
Jag ligger på en chatt där folk från hela världen rapporterar vad de vet. Mycket fakenews såklart varje minut. Men just nu kommer det samstämmiga rapporter från rätt många personer som aldrig kommer upp på BNO. Igår rapporterades till exempel ett dödsfall i York från en trovärdig källa, men nyheten kom aldrig på BBC.
Det här är lite halvcreepy tycker jag.
Jag vet inte vad jag ska skriva, så det officiella svaret är ju det som får gälla då.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Rapporterar man ett dödsfall som inte ”kommer ut” så har det helt enkelt inte hänt, borde vara enkelt att passera den personen till fake-news.

Att man tror att Kina mörkar kan jag förstå eftersom landet är som det är, men att tro att England skulle mörka dödsfall i Brexit-tider känns bara löjligt när det dessutom skulle vara det andra dödsfallet i världen utanför Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jepp svenskarna mellanlandade i Frankrike.

Fransmännen testade sina 20 (enligt vissa källor 22) som visade förkylningssyptom. De övriga 16 (eller 14) skulle testas i sina hemländer. Detta är alltså en av dessa 16/14...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Vad vet man om fallet i belgien då?

https://www.info-coronavirus.be/nl/2020/02/04/gerepatrieerde-landgenoot-testte-positief-op-het-nieuwe-coronavirus/

Edit: Ok, det var en av de evakuerade. Alla belgar blev visst testade. Blev svenskarna testade???

I den här intervjun nämns inget om att personerna skulle ha blivit testade

https://www.expressen.se/nyheter/hon-evakuerades-fran-wuhan-sa-overkligt/
Citera
2020-02-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Fransmännen testade sina 20 (enligt vissa källor 22) som visade förkylningssyptom. De övriga 16 (eller 14) skulle testas i sina hemländer. Detta är alltså en av dessa 16/14...

Har svenskarna testats alls? Eller bara hälsokontroll och sedan ”kram” lycka till?
Belgaren hade ju inga symptom ens.
Citera
2020-02-04, 11:49
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Och 6 nya fall i Thailand.

Vad är det för livechatt du tittar på?

Det är bara en chatt där hela världen skriver, så det är rätt så mycket skräp. Men alla rapporterar från sina länder i realtid, så mycket får jag veta på direkten från folk som är där.
Den är rätt kul ofta, kan ju behövas i all misär, men de läskiga inläggen från Kina som skriker Buddha hjälp oss är lite creepy. Sedan är det en hel del Kineser som ideligen postar "Vi har allt under kontroll". Lika creepy det.

https://www.youtube.com/watch?v=qgylp3Td1Bw

Du svarar aldrig på mina inlägg, så nu var jag snäll tycker jag.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Kanske... det är ju även i linje med min egen spekulation att antal smittade haltar särskilt i Hubei/Wuhan.

Det där du skriver kan ju manifesteras just som jag spekulerar: antalet smittade i Hubei är i själva verket mycket högre (och dödligheten i Hubei, är därmed mycket lägre än vad det ser ut som, kanske lika låg som utanför Hubei).

Hmm... Olika faser av virus känner jag inte till... Menar du mutation?

Att antalet smittade är enormt mycket högre än de bekräftade siffrorna är väl tämligen uppenbart med tanke på hur många fall Hubei exporterat. Dödligheten är sett till det inte anmärkningsvärd, men det är ändå rätt många som vårdas/har vårdats på sjukhus, så man kan inte dra några säkra slutsatser om virusets farlighet än. Framförallt så vet vi ju inte när smittan tog fart på allvar bland befolkningen. Det finns ju indikationer på att smittade kan gå från lindrig sjukdom till svår rätt långt in i sjukdomsförloppet. Därmed kan andelen som drabbas av svår sjukdom släpa efter. Riktigt omfattande smittspridning i Hubei har säkert inte varit igång mer än två-tre veckor.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Eller så är sjukvården överbelastad i Hubei. Många får en svår lunginflammation som kräver omfattande vård med lunghjälp. Säg att de har 50 st sådana, och 1000 lungsjuka. Ja, då dör folk.

Hubei har ju bara lagt in bekräftat lungsjuka med Corona i sina siffror. Allt annat relaterat hamnar i "misstänkta fall" och "under observation".

Så siffran fr Hubei är tusentals med lunginflammation, av Corona.
Bra poäng. Det måste påverka.
Citera
2020-02-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Har svenskarna testats alls? Eller bara hälsokontroll och sedan ”kram” lycka till?
Belgaren hade ju inga symptom ens.

Då tillhörde belgaren inte de 16/14. Svenskarna lär inte heller ha tillhört dessa....
Citera
2020-02-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Åkte svenskarna till Frankrike först? För dessa belgare åkte dit och bytte plan som tog dem och holländare, danskar, tjecker till Bryssel.

https://www.brusselstimes.com/belgium/93377/painting-looted-by-nazis-found-in-royal-library-of-belgium/

Svenskarna var med på samma plan som belgarna

https://www.google.com/amp/s/www.lci.fr/amp/sante/coronavirus-que-sait-on-sur-le-2e-avion-de-rapatries-attendu-ce-dimanche-a-istres-puis-aix-en-proven ce-2144393.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in