Citat:
Ursprungligen postat av
MarkofTheBeast
Ingen som såg ”debatten” mellan Tegnell och Björn Olsen på Aktuellt ikväll?
Isåfall, vad tyckte ni?
https://www.svtplay.se/video/24741658/aktuellt/aktuellt-3-feb-21-00-2
Jo jag såg det. Olsen fick förklara sig efter det han sade igår (han och Giesecke svarade "tveksamt" på frågan om de själva skulle resa eller om de skulle rekommendera någon annan att resa till Thailand). Resebyråerna har fått många telefonsamtal från undrande thailands- och asienresenärer under dagen.
De kom väl fram till att Olsen och Tegnell ser på risken att smittas lite olika. Tegnell nämnde också att det slår väldigt hårt mot ett lands ekonomi om man avråder folk att resa dit och att det har visat sig förr att sådana rekommendationer är helt meningslösa och bara skadar det/de länder som drabbas. (Nu kommer väl väldigt många länders ekonomi att påverkas på olika sätt redan som det är, min anmärkn.)
Själv skulle jag inte åka till Thailand just nu, även om jag hade en resa bokad och betald, men det är jag det. Bättre att ta det osäkra före det osäkra. Det sas också i programmet att eftersom UD ännu så länge inte avråder från resor (utom till Hubeiprovinsern) så kan man inte avboka en resa och få pengarna tillbaka.
Bäst är att se intervjun själv. Olsens hållning visavi Tegnell känns vettigast.