2020-02-04, 11:03
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Prova Wuhan med 11 miljoner människor eller provinsen med 58 miljoner och räkna om eftersom Kina satte städer under karrantän.

Man kan tycka Kina är galen som tvärnitar sin ekonomiska tillväxt för en förkylning. Snacka om att skjuta sig i foten. Även WHO och USA borde ju skämmas som gått på det hela.

Nu får Kinas regim ösa in miljarder för att hålla värden uppe och sen alla andra kostnader för detta spektakel. Oljepriset har fallit 20% sedan årskiftet läste jag tidigare så det ger ju en lite bild på ekonomisk skada i Kina.

Frågan blir varför om det nu är och var en vanlig förkylning, det är så fantastiskt vansinnigt. Kineserna behandlar ju fångar som djur så att stänga in 100 av dom för att testa detta virus hade ju inte varit något problem december. Nu har dom ju även avancerad analysutrustning och välutbildade människor i ämnet så det borde inte ha behövts men ändå, vilket självmål. Har viruset muterat till en snällare variant så är det väl dags för Kina och WHO att berätta mer.

Nu är ju jag inte orolig att detta ska drabba friska särskilt mycket men det verkar kunna bli en illa lunginflamation så äldre och svaga skulle nog kunna få stora problem och även dö av det här även i vårt land. Så jag jag behåller nog min lilla oro för de äldre här i landet tills Kina erkänt sin stora blunder.

Sen verkar många leva i skräck för det här, jag menar inte bara dom som jagar upp andra med siffror på 40% dödlighet utan dom som ser det som en vanlig förkylning. Aggressionerna mot andra tyder på det för dumheter som skrivs är väl inte första gången vi möts av här på FB och borde gå att hantera på ett bättre sätt. Kanske är det några som bokat en semester i Thailand och gärna vill se det som en ofarlig förkylning vilket det kanske är, vad vet vi. Jag lägger mig därimellan med mina dumheter och avaktar mer information.

Jag håller helt och hållet med. Med tanke på Kinas befolkning borde dessutom fler vara smittade. Vissa i den här tråden vill att det ska vara värre än det är.
Citera
2020-02-04, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är oklart vad du vill förmedla med dina aggressiva inlägg, att du är coronaförnekare och sannolikt även klimatförnekare är i princip konstaterat, förnekelse är en försvarsmekanism.
Var vänlig att inte blanda in Greta business i denna tråd som skall belysa vetenskapen om viruset. Dessutom finns det väl ingen som förnekar att vi har ett klimat? I övrigt har du ju rätt!
Citera
2020-02-04, 11:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Stämmer inte enligt Franceinfo:

"Det finns inga nya fall av 2019-nCoV coronavirus i Frankrike. Den e VD för Health försökte lugna befolkningen, under en presskonferens på E hälsoministeriet, måndag 3 februari . De sex fall som hittills bekräftats "är stabila", säger Jérôme Salomon. Endast en 80-årig kinesisk man stannade kvar på intensivvård på måndag i Paris. De andra fem ligger på sjukhus i Paris och Bordeaux."

Och du 57Emma, varför bemödar du dig inte att kolla upp saker innan du häver ur dig att min uppgift är fel?

Du hävdar en sak utan källa, jag svarar på vad jag själv läst. Skall leta upp den källan igen

Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Om man bygger ett nytt sjukhus för att möta upp ett nytt virus är det väl rimligt att lägga ribban så högt som möjligt säkerhetsmässigt?

Det var inte det som var kontentan av mitt inlägg till en annan användare. Läs innan du skriver
Citera
2020-02-04, 11:08
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är antalet dödsfall per dag i mainland Kina utanför Hubei de senaste 12 dagarna:

1 - 1 - 2 - 0 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 0 - 1 - 0

dvs, det är ett mycket lågt samt konstant antal nya döda per dag utanför Hubei!

Det är just detta som är väldigt märkligt, att dödligheten är nästan intill obefintligt utanför men hög i Hubei.

Några spekuleringar;

• Smittan är farligare samt dödligare för första personen men ju längre ledet blir desto mindre dödligt. Kan det stämma och finns det liknade fall?
  • Corona-viruset har egentligen existerat mycket längre tid än vad man tidigare har sagt och det är först nu dödligheten ökar. Vilket innebär att vi kommer se en reell ökning de närmsta veckorna utanför Hubei.
  • Sjukvården i Hubei är betydligt sämre än andra delar av Kina.

Finns det någon mer förklaring?
Citera
2020-02-04, 11:08
Medlem
BushwickBills avatar
Man ska vara förberedd på att rapporterade smitta kommer sticka med flera tiotusental under närmsta veckorna om Kineserna får tag på tillräckligt med tester, Wuhan sa att dom inväntade 800tusen tester närmsta dagarna. Wuhan säger att mellan 18 och 38% av de i karantän har smittan och bara där har vi ca 40- till 80-tusen fall om man överför det på kinesiska siffror.
Citera
2020-02-04, 11:11
Medlem
Vad vet man om fallet i belgien då?

https://www.info-coronavirus.be/nl/2020/02/04/gerepatrieerde-landgenoot-testte-positief-op-het-nieuwe-coronavirus/

Edit: Ok, det var en av de evakuerade. Alla belgar blev visst testade. Blev svenskarna testade???
Senast redigerad av Kattfarssas 2020-02-04 kl. 11:21.
Citera
2020-02-04, 11:11
Medlem
Bra spekulationer! Det ska verkligen bli intressant att se utvecklingen kommande veckor och även månader! Ska bli extra intressant att se hur de små bebisarna klarar detta viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det är just detta som är väldigt märkligt, att dödligheten är nästan intill obefintligt utanför men hög i Hubei.

Några spekuleringar;

• Smittan är farligare samt dödligare för första personen men ju längre ledet blir desto mindre dödligt. Kan det stämma och finns det liknade fall?
  • Corona-viruset har egentligen existerat mycket längre tid än vad man tidigare har sagt och det är först nu dödligheten ökar. Vilket innebär att vi kommer se en reell ökning de närmsta veckorna utanför Hubei.

Citera
2020-02-04, 11:12
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilhelmT
Om viruset Nu är så farligt, varför sprids det inte i shanghai eller Peking tex? Där Är ju samma antal fall varje dag, antagligen folk som varit i hubei.

Vet inte om vi tittar på olika siffror då men... de har snart lika många fall som Hubei hade 21/1 270. Lite längre fördubblingstid än tex Hubei, men inte står det väl stilla inte?
https://i.imgur.com/IqmUsno.png

Ska väl sägas att datan från John Hopkins är lite knas i graf utan bearbetning då många dagar har två kolumner, vissa tom tre.
Det rätta vore en kolumn var 24:e timme för att få rättvis bild.
Senast redigerad av boored 2020-02-04 kl. 11:20.
Citera
2020-02-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag håller helt och hållet med. Med tanke på Kinas befolkning borde dessutom fler vara smittade. Vissa i den här tråden vill att det ska vara värre än det är.

Det är sannolikt värre än vad det är, ett stort mörkertal i antal smittade eller i antal döda eller både och.
Citera
2020-02-04, 11:13
Medlem
De som tror att smittspridningen börjar nå sin kulmen får nog tyvärr tänka om, när väl afrikaner och indier börjar smittas i större antal så kommer de ta fart. Smittan kan ju redan va ganska utbredd i Afrika där ev kunskap om sjukdomen eller överhuvudtaget kontroll över patienter brukar va sämre än på andra kontinenter.
O med tanke på flodvågorna av afrikaner som fortfarande tar sig till Europa genom Europas södra kustremsa inte har avtagit nämnvärt så kan vi räkna med en ganska stor andel smittade i Europa också.

Med detta sagt så kan de mycket väl va att de är en oerhört låg dödlighet av detta virus förutsatt att man får sjukvård. Men säg att de skulle bli ett par tusen smittade på ett par veckor så kommer nog sjukvården få de ansträngt o iomed detta så kommer ju antalet döda självklart öka. Så de ju inte dödligheten i sig som är de stora diskussionsämnet utan hur många som faktiskt kan bli smittade och hur vi skulle klara att ge dem adekvat sjukvård.
Citera
2020-02-04, 11:13
Medlem
Citat:

Några spekuleringar;

Ja det är en enormt stor skillnad mellan Hubei och övriga världen. Framför allt är det som du skriver att de initialt smittade blir mycket sjukare än de som smittas efter några led. Detta beror säkerligen på mutationer.
Sedan kan man misstänka att viruset på något sätt har spridits i Wuhan på ett annat sätt än spontant mellan människor. Men hur detta skulle gå till vet jag inte.
Citera
2020-02-04, 11:14
Medlem
Citat:

Några spekuleringar;

En förklaring kan vara, om än osannolik, att viruset är en laboratorieprodukt. Vill man skapa ett biologiskt stridsvapen så är det ju fördelaktigt om det dödar i första ledet för att sedan bli harmlöst.

Hypotetiskt, finns inga konkreta bevis på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in