2020-02-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det är just detta som är väldigt märkligt, att dödligheten är nästan intill obefintligt utanför men hög i Hubei.

Några spekuleringar;

• Smittan är farligare samt dödligare för första personen men ju längre ledet blir desto mindre dödligt. Kan det stämma och finns det liknade fall?
  • Corona-viruset har egentligen existerat mycket längre tid än vad man tidigare har sagt och det är först nu dödligheten ökar. Vilket innebär att vi kommer se en reell ökning de närmsta veckorna utanför Hubei.
  • Sjukvården i Hubei är betydligt sämre än andra delar av Kina.

Finns det någon mer förklaring?

Eller så är sjukvården överbelastad i Hubei. Många får en svår lunginflammation som kräver omfattande vård med lunghjälp. Säg att de har 50 st sådana, och 1000 lungsjuka. Ja, då dör folk.

Hubei har ju bara lagt in bekräftat lungsjuka med Corona i sina siffror. Allt annat relaterat hamnar i "misstänkta fall" och "under observation".

Så siffran fr Hubei är tusentals med lunginflammation, av Corona.
Senast redigerad av Dompan75 2020-02-04 kl. 11:38.
Citera
2020-02-04, 11:37
Medlem
Nagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
En förklaring kan vara, om än osannolik, att viruset är en laboratorieprodukt. Vill man skapa ett biologiskt stridsvapen så är det ju fördelaktigt om det dödar i första ledet för att sedan bli harmlöst.

Hypotetiskt, finns inga konkreta bevis på detta

Kanske inga konkreta bevis, men verkar vara mycket som tyder på det.
https://www.theepochtimes.com/scientific-puzzles-surrounding-the-wuhan-novel-coronavirus_3225405.html
Senast redigerad av Naga 2020-02-04 kl. 11:43.
Citera
2020-02-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Står det något om det handlar om samma flyg som svenskarna satt på? Kunde inte hitta.

Åkte svenskarna till Frankrike först? För dessa belgare åkte dit och bytte plan som tog dem och holländare, danskar, tjecker till Bryssel.

https://www.brusselstimes.com/belgium/93377/painting-looted-by-nazis-found-in-royal-library-of-belgium/
Citera
2020-02-04, 11:38
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Någon frågade om den belgiska patienten.

Belgium confirms first coronavirus case

A Belgian person, one of nine who returned from China’s Wuhan City on Sunday, has been tested positive for the coronavirus, Belgium’s health agency said on Tuesday.

The agency said all nine had undergone a series of tests in a military hospital in capital Brussels.

Eight of them tested negative. They were in good health and currently not showing any symptoms of the virus, the agency added.

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html

Lite mer:

Personen är vid god hälsa och visar för närvarande inga tecken på sjukdom.

"La personne testée positive est en bonne santé et ne présente pour le moment aucun signe de maladie."

Personen är nu inlagd för observation.

https://www.lesoir.be/277467/article/2020-02-04/premier-cas-de-coronavirus-en-belgique-une-belge-rapatriee-est-testee-positive
Citera
2020-02-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det beror ju på om mamman tänker amma eller inte. Om hon ammar, och har barnet med sig hela tiden, så får ju barnet i sig samma smittämnen som hon, och hennes kropp kan producera antikroppar som går ut i bröstmjölken och över till barnet.

MEN om mamman aldrig har haft pneumokocker, så kan det förstås ta tid för hennes immunförsvar att fatta, hur man gör antikroppar mot dem. Och under tiden är babyn oskyddad. Så det är nog bäst att du gör som apoteket säger - om du rör dig i sådana miljöer att du tror att du kan bli smittad. Idag bör man undvika sådana miljöer även p.g.a. av Corona. Och mot det finns inget vaccin.
Varför tror du man inte får besöka bb hur som helst?
Citera
2020-02-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Lund har redan diskuterats i tråden. Länk till SR: "Vid Lunds universitet uppmanas medarbetare och studenter som nyligen varit i Hubeiprovinsen att arbeta eller studera hemifrån i två veckor efter att de kommit hem, men just nu berör det bara en doktorand."

Okej va bra! Dock fick jag ett Mail från barnen skolor där det står att de inte vidtar några åtgärder. Konstigt att man inte gör det med yngre barn som verkligen är nära varandra och nyser/snorar varandra i ansiktet
Citera
2020-02-04, 11:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan man kanske beskylla Kinesiska staten för att viruset fått sådan spridning?

En läkare i Wuhan slog larm redan i december men blev då uppsökt av poliser från Statens Säkerhetsbyrå, som hotade honom:

Han tvingades även skriva under ett ”erkännande”.

Om detta stämmer borde väl kinesiska staten kunna ses som medansvarig till spridningen. Anhöriga till avlidna, de som insjuknat och t o m andra stater borde väl kunna rikta skadeståndskrav mot Kinesiska Staten?

Jag har verkligen inte mycket till övers för det kinesiska systemet. Man kan ju hoppas att detta blir ett ”wake up call”.

https://www.expressen.se/nyheter/varnade-for-coronaviruset-hotades-av-polis/

Visst är det så att myndigheterna har bromsat och mörkat.
De skulle säkert fortsatt om inte president Xi trätt fram offentligt och sagt att läget är allvarligt. Det var en signal till alla lägre nivåer att ta saken på allvar och inte i gammal god mandarin-anda undvika att göra något.
Ledarskap när det fungerar som det ska, man sätter riktningen genom att agera själv och vara tydlig och inte genom att gräva ner sig i byråkrati.
Sen tror jag kineserna är väldigt bra på att formulera korta enkla mål och sedan jobba för att de ska uppfyllas. Det har vi sett på gott och ont under kommunistpartiets historia.
Citera
2020-02-04, 11:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hellre än att tro på att någon glömt stänga pandoras box så tror jag hellre att det är tiden som gjort det. Viruset har haft längre tid på sig att bryta ner de smittade personerna i Wuhan.
Kanske... det är ju även i linje med min egen spekulation att antal smittade haltar särskilt i Hubei/Wuhan.
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Intressant spekulationer från din sida också. Kan mycket väl stämma att man just nu säger att alla som dör i liknade influensa-fall har dött av corona-viruset när det själva verket är vanlig influensa.

Precis siffrorna från Kina ställer jag mig högst tveksam till och undrar om de är uppdaterade i realtid samt hur långtid tar det från att man testar en person tills man får ett positivt resultat och det hamnar i statistiken.

Vad tror du om den här spekulationen som jag skrev ett inlägg upp;

"Säg att corona-viruset har funnits betydligt längre än vad man tidigare har uppgett. Har härjats rätt ofritt i Hubei-provinsen och har framtill nu varit ganska harmlöst med låg dödlighet då man trott att det var vanlig influensa. Först nu som viruset har kommit in i fas 2 och därför är det högre i Hubei än alla andra då de är fortfarande i första fasen av viruset utanför Hubei-området."
Det där du skriver kan ju manifesteras just som jag spekulerar: antalet smittade i Hubei är i själva verket mycket högre (och dödligheten i Hubei, är därmed mycket lägre än vad det ser ut som, kanske lika låg som utanför Hubei).

Hmm... Olika faser av virus känner jag inte till... Menar du mutation?
Citera
2020-02-04, 11:42
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kanske... det är ju även i linje med min egen spekulation att antal smittade haltar särskilt i Hubei/Wuhan.

Det där du skriver kan ju manifesteras just som jag spekulerar: antalet smittade i Hubei är i själva verket mycket högre (och dödligheten i Hubei, är därmed mycket lägre än vad det ser ut som, kanske lika låg som utanför Hubei).

Hmm... Olika faser av virus känner jag inte till... Menar du mutation?

Nu kom fallen i Singapore även upp på BNO.
Citera
2020-02-04, 11:43
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu har spridningen kulminerat och allt fler friskförklaras. De som nu smittas blir inte allvarligt sjuka. Det börjar bli dags att andas ut.

Detta virus fungerar exakt som ett biovapen skall fungera. Det är superfarligt i början men efterhand som det muterar så blir det allt mindre farligt. Ett land som skulle använda ett sådant vapen vill ju inte bli drabbat självt. Om det är framtaget i ett labb kan man väl inte vara säker på, men det verkar mycket troligt.

Egentligen är ju corona-virus vanlig förkylning, men denna variant innehåller HIV-liknande arvsmassa som gör att immunförsvaret slås ut. Det sjuka får alltså förkylning utan immunförsvar, vilket är dödligt.

Nu har man ju kommit på detta och många patienter behandlas med HIV-medicin vilket har god effekt. De som tillverkar HIV-medicin har nog fullt upp just nu.

Du har fullt upp att gå till banken och hämta cashen
Citera
2020-02-04, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Åkte svenskarna till Frankrike först? För dessa belgare åkte dit och bytte plan som tog dem och holländare, danskar, tjecker till Bryssel.

https://www.brusselstimes.com/belgium/93377/painting-looted-by-nazis-found-in-royal-library-of-belgium/

Jepp svenskarna mellanlandade i Frankrike.
Citera
2020-02-04, 11:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nu kom fallen i Singapore även upp på BNO.
Och 6 nya fall i Thailand.

Vad är det för livechatt du tittar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in