Citat:
Vad är det som skiljer inre från yttre i så fall? Om jag lyssnar på rösten i huvet när jag minns en text som jag skrivit, vad är det som gör det mer "inre" än när jag lyssnar på rösten i huvet som läser en text du skrivit?Enligt en del så är allting yttre: Hela vår hjärna och varelse är en ansamling av sånt vi tagit in utifrån. Alternativt är allting inre: Oavsett vad som händer så dyker det upp som en upplevelse på insidan. Båda alternativen är ekvivalenta i bemärkelsen att dom suddar ut en skiljelinje som inte verkar finnas annat än som mänsklig konvention, ungefär som att linjen som skiljer Sverige från Norge är en konvention.
Vad finns det för något faktiskt som tyder på att inre och yttre är två olika saker?
Citat:
En sak som är samma i både vaket och drömmande tillstånd är att det händer framför mig i form av medvetna upplevelser. Vad är det som säger att upplevelserna inte kommer från medvetandet vare sig man drömmer eller är vaken?Sen så om man blundar eller håller för öronen så hör och ser man inte. Kan tyda på att skallen inte kommer i kontakt med det yttre kanske? Känns ganska troligt.
Ja, men när du sover och drömmer kan du ju uppleva att du ser och hör saker utan att du tar in stimuli utifrån säger du då. Jamenvisst! Det är det som är skillnaden mellan att drömma och vara vaken. Finns mycket forskning vad som händer när du drömmer. Kanske verklighet det också, men en verklighet som verkar utspela sig utan yttre, men det verkar väldigt mycket som det kommer ifrån de yttre stimuli du upplever i vaket tillstånd. Borde väl komma in någonting i hjärnan, att hjärnan bara har börjat drömma utan att det har kommit in någonting från det yttre känns mindre troligt.
Ja, men när du sover och drömmer kan du ju uppleva att du ser och hör saker utan att du tar in stimuli utifrån säger du då. Jamenvisst! Det är det som är skillnaden mellan att drömma och vara vaken. Finns mycket forskning vad som händer när du drömmer. Kanske verklighet det också, men en verklighet som verkar utspela sig utan yttre, men det verkar väldigt mycket som det kommer ifrån de yttre stimuli du upplever i vaket tillstånd. Borde väl komma in någonting i hjärnan, att hjärnan bara har börjat drömma utan att det har kommit in någonting från det yttre känns mindre troligt.
Frågan är varför. Visst behöver den här kroppen saker men om kroppen inte är något mer än en upplevelse i medvetandet så kan alla dess behov vara det också. Om behoven uppfylls eller inte är också en del av det som händer på scenen i form av upplevelser. Vad du än ger mig för exempel så ser jag ingen fundamental egenskap som gör att exemplet kräver en yttre verklighet som är oberoende av medvetandet.
Det knyter åtminstone ihop säcken rätt fint.