2020-02-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
SÅ NU MED RÄTT LÄNK 5 min in https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1440200?programid=406

Ordföranden i Swe-Kinesiska förbundet kontaktade Folkhälsomyndighen och undrade vad de skulle säga till kineser som vänder hem efter firat nyåret. Kineserna ville ordna ett informationsblad till återvändande och ha ett samarbete med folkhäsomyndigheten så de mejlade myndigheten , men myndigheten svarade inte . Ofattbart

Ja det är helt galet!
Citera
2020-02-03, 14:32
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Du behöver läkarintyg efter sju dagar. Ger svenska myndigheter ut ett sådant om man kommer från Wuhan?

Flera svenska storföretag har beordrat sin personal att vara hemma i 14 dagar (med betalning) och att undvika kontakt med folk om de varit i Kina under de senaste två veckorna. De har agerat föredömligt!

Tror att man kan bortse från kravet på intyg om man har satts i frivillig karantän av FHM.
Citera
2020-02-03, 14:37
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ja det är helt galet!
Varför tror du/ni att dem inte svarat?
Citera
2020-02-03, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Tegnell borde fått avgå efter skandalen med svininfluensa-vaccinet. Fanns ju i rutan varje dag och propagerade för hur viktigt det var att alla skulle vaccinera sig med ett alldeles för oprövat preparat.
Skillnad på agerade jämfört med t.ex USA är ju här blir det ju i princip inga konsekvenser om det skulle visa sig att hans bedömning är fel , I i Usa så är ju risken minimum att dom ansvariga blir stämda upp till hårfästet så Usa åtgärder är ju inte bara för att skydda befolkningen utan minst lika viktigt är det att myndigheterna skyddar sin egna röv.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-02-03 kl. 14:43.
Citera
2020-02-03, 14:38
Medlem
eastermans avatar
Biologiska stridsmedel är om jag inte missminner mig mer syftade till att immobilisera än att döda.

Wuhan har också Kinas enda labb med säkerhetsklass 4 (vad det nu betyder) för sånt.
Citera
2020-02-03, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Tror att man kan bortse från kravet på intyg om man har satts i frivillig karantän av FHM.

Det tror jag inte. Du måste ha ett intyg! Jag hoppas att FHM delar ut dem.

Frågan är relevant iom att karantänen är frivillig. Hade den varit obligatorisk så tror jag inte att det skulle vara några problem.
Citera
2020-02-03, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Snabb kremering utan några ritualer är det som nu gäller.

"Chinese authorities have ordered all coronavirus fatalities to be cremated “close by and immediately” as infection rates soar.
The National Health Commission also banned burials and funerals to prevent the spread of the virus, which has now infected more than 17,300 people in at least 26 countries and killed 362."

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/chinese-authorities-ban-burials-and-funerals-in-favour-of-instant-cremation/news-story/b0e7a912de24528b9e8bf5af628aa449

Nu bör vi kunna lägga undan diskussionen huruvida Kinas dödstal stämmer eller ej. Detta inför man inte för 350+ döda över 3 veckor.

Antagligen har vi en hel hög döda i "vanlig lunginflammation" som inte är med i siffrorna vi ser uppdateras.
Citera
2020-02-03, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Första bekräftade fallet av smitta rapporterades internt i Kina den 1:a december.
Det är iallafall fakta.
Det står på precis alla sidor som innehåller historik. Men hittar du dem ändå inte kan jag bidra med länkar.

Sorry för felskrivningen. Smitta ska det vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nu bör vi kunna lägga undan diskussionen huruvida Kinas dödstal stämmer eller ej. Detta inför man inte för 350+ döda över 3 veckor.

Antagligen har vi en hel hög döda i "vanlig lunginflammation" som inte är med i siffrorna vi ser uppdateras.

Jag ser inte poängen med att Kina skulle försöka mörka något i nuläget? Speciellt sådant som dödlighet. Det är ju i princip öppen ridå nu. Dödligheten lär ju märkas i andra länder...
Citera
2020-02-03, 14:51
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det tror jag inte. Du måste ha ett intyg! Jag hoppas att FHM delar ut dem.

Frågan är relevant iom att karantänen är frivillig. Hade den varit obligatorisk så tror jag inte att det skulle vara några problem.

Lugn, jag utgick från att FHM ordnar med pappersarbetet.
Om inte, så kommer halva gänget att smita till jobbet.
Citera
2020-02-03, 14:53
Medlem
Citat:

Vet man ens hur det går för alla som blev instängda i sina hus?
Citera
2020-02-03, 14:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag ser inte poängen med att Kina skulle försöka mörka något i nuläget? Speciellt sådant som dödlighet. Det är ju i princip öppen ridå nu. Dödligheten lär ju märkas i andra länder...

Jag påstår inte att Kina försöker mörka något.
Alla får göra sin egen bedömning utifrån de uppgifter vi har.
Citera
2020-02-03, 14:55
Medlem
Citat:

Det är en smittskyddsåtgärd, inte mängdåtgärd. Anhöriga ska inte få dutta med sina döda och gräva ned dem som de gjorde i Afrika med Ebola-döda och därmed sprida virusarna vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in