2020-02-03, 13:55
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Antibiotikan kan bero på att de fick sekundärinfektioner eller man var inte säker vad de hade som man gav allt man hade.

Ja, det komplicerade i studien var att de flesta av patienterna var multisjuka sedan tidigare.
Detta leder till att det är svårt att tillämpa samma behandling rakt av.

"Intressant" var att endast ett fåtal krävde avancerad vård i form av ECMO.
Kan dock bero på att det fanns få tillgängliga resuser av ECMO.
Citera
2020-02-03, 14:00
Medlem
Lucianuss avatar
Gensekvensiering tar tid och datakraft. Nu får forskarna ett rejält tillskott. En positiv nyhet även om den hade kunnat komma tidigare.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.730065/kina-ai-kamp-coronavirus
Citera
2020-02-03, 14:02
Medlem
Snabb kremering utan några ritualer är det som nu gäller.

"Chinese authorities have ordered all coronavirus fatalities to be cremated “close by and immediately” as infection rates soar.
The National Health Commission also banned burials and funerals to prevent the spread of the virus, which has now infected more than 17,300 people in at least 26 countries and killed 362."

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/chinese-authorities-ban-burials-and-funerals-in-favour-of-instant-cremation/news-story/b0e7a912de24528b9e8bf5af628aa449
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easterman
Det är ganska slående att endast 12 personer hittills rapporterats döda utanför Wuhan och Hubei-provinsen.
I hela världen.

I början spekulerade vi om att orsaken var att i Wuhan hade de insjuknat tidigare men det var ett tag sedan. Jag har också funderat på vad är det eller finns det i Wuhan? Finns det någon smittkälla som fortfarande är aktiv i Wuhan som även är som elakast första smittoledet?
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Metoden användes av Kanada unders SARS och du fungerade det mycket bra.

Ett problem med tvångskarantän är att folk många gånger vill rymma om inlåsning sker under tvång. De vill inte heller samarbeta. Kan man få personen att vara sin egen fångvaktare så brukar det fungera bättre hos de flesta.

Sen har Sverige ganska få hemvändande då är det inte svårt för lokala myndigheter att ha kontakt med dessa individer.

Det måste ju bero lite på hur karantänen ser ut, ensam i en fyllehäck är ju inte som att sitta ensam i en stuga med fri bar, internet och tio valfria böcker. I det senare fallet hade man ju bara sagt till fru och barn att "plikten kallar syns om 14 dagar", i det första hade man däremot terroriserat DN:s växel och gormat om att man hålls under tortyrliknande förhållanden.
Citera
2020-02-03, 14:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Gensekvensiering tar tid och datakraft. Nu får forskarna ett rejält tillskott. En positiv nyhet även om den hade kunnat komma tidigare.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.730065/kina-ai-kamp-coronavirus

Vad är tillämpningen som kräver denna snabbheten?

Virusets genom har redan sekventiserats, vad är det som gör att man idag har behov av snabbare iterationer?
Citera
2020-02-03, 14:08
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Snöt sig i armbågen? Hur gör man det?
🤣🤣Jag menar armvecket.
Citera
2020-02-03, 14:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Hur kan du rimligtvis veta vad som är sant och falskt i det här läget?
Det är det ju ingen annan som vet.

Och det är precis min poäng. Eftersom läget är så osäkert är det idiotiskt att sprida ”fakta”. Inte ens de riktiga experterna kan säga hur farligt detta virus är för oss svenskar förrän kanske om månader. Som Douglas Adams sa: DONT PANIC!
Citera
2020-02-03, 14:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Det måste ju bero lite på hur karantänen ser ut, ensam i en fyllehäck är ju inte som att sitta ensam i en stuga med fri bar, internet och tio valfria böcker. I det senare fallet hade man ju bara sagt till fru och barn att "plikten kallar syns om 14 dagar", i det första hade man däremot terroriserat DN:s växel och gormat om att man hålls under tortyrliknande förhållanden.

Finns ingen anledning till att göra karantänen till en hemsk upplevelse.
De som sätts i karantän har inte gjort något fel.

Någon tidigare i tråden sa att man inte får ersättning för den frivilliga karantänen, varför inte det?
Man är sjukskriven, dock utan att vara sjuk.
Citera
2020-02-03, 14:10
Medlem
Oscaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanibalurban
jag bor inte i storstad istället helt ensam i huset med familj lång på landet enda vägen till oss är 5 km från allmän väg, vi har mat för ett år, sjö 100m bort med massor av fiskar och behöver inte jobba - så vi måste ÖVERLEVA!
Låter helt rätt i en situation som denna. Får jag hälsa på, om jag har dubbla apoteket-maskar på mig som täcker alla kroppens luftgångar.

Dödligheten är 2,07% just nu. Det går sakta nedåt.

HÅLL I HATTEN, FOLK! SNYT ER I ARMVECKEN OCH INTE RÄTT I KÄFTEN PÅ FOLK!
Citera
2020-02-03, 14:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Som tur var det inte så illa.
Men han på toaletten serverade en mysig aerosol cocktail :
"A virus-laden aerosol plume emanating from a SARS patient with diarrhea was implicated in possibly hundreds of cases at Hong Kong’s Amoy Gardens housing complex in 2003."
Undvik alltså att spola med locket uppe. Ett tips för att undvika bajsfontän med smittsamma mikroorganismer.
Citera
2020-02-03, 14:13
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Undvik alltså att spola med locket uppe. Ett tips för att undvika bajsfontän med smittsamma mikroorganismer.

Mysig mental bild du gav mig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in