2020-02-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När du skriver:

"Finns väl bara en person som möjligen kände LW fullt ut,
och han skilde sig från henne.
"

får du mig att tänka att L*ena var så "jobbig" att han måst skilja sig.
Kanske du inte menade det så?

Hur som helst har någon i tråden (Schazz?) sagt att de växte ifrån varandra. Så det behöver inte nödvändigtvis ha varit ett ensidigt beslut i frågan. Ibland funkar det inte, även om man tycker om varandra. Det är mycket slit med tre barn och tyvärr skiljer sig många just under barnaåren.

Det var väl väninnan Blessedfruit som skrev att LW och UW växte ifrån varandra.

(Vet ej, men kanske också @Schazz har beskrivit skilsmässan på liknande sätt.)

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Så vitt jag vet växte de ifrån varandra, eller hur man ska uttrycka det.
Citera
2020-02-01, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det var väl väninnan Blessedfruit som skrev att LW och UW växte ifrån varandra.

(Vet ej, men kanske också @Schazz har beskrivit skilsmässan på liknande sätt.)

Där ser man, även Blessedfruit beskrev det så. Ja, det får man väl lita på då, eftersom det kommer från två håll. Sedan hur mycket utomstående får veta vad det egentliga skälet var, det vet man ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Som jag har förstått det gled UW och LW isär. Detta måste ha skett när småbarnsåren var över. Inget ovanligt tror jag. UW träffade sedan en ny kvinna och gifte om sig. Om jag förstått andra rätt så skilde han sig snart från denna kvinna och ingen jag lyssnat på har kunnat förklara varför. Det lilla jag hört om den kvinnan är att hon ska ha varit trevlig.

UW är tydligen en mjukis både gentemot barn, LW och andra. En bekant till mig trodde att LW fortfarande styrde honom som om dom var gifta. Sonen och mammans konflikter ska ha berott på att LW var en mamma som styrde barnen med järnhand, enligt sonens egna berättelser. Det ska ha varit handgemäng och inlåsningar.
Citera
2020-02-01, 15:08
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Citerar lite:

Tack för citeringarna, då kan vi kanske ena oss om att förundersökningen är på 14000 sidor vilket är fan gigantiskt i sammanhanget, dessutom en "slask" som är lika stor, helt otroligt.

Om nu inte den gode Jerzy Sarnecki också har missuppfattat allting

Citat:
Åtalet i Hjärstamordet har skjutits fram flera gånger. En av anledningarna är den omfattande förundersökningen – 14000 sidor och en nästan lika stor ”slask”. Kriminologen Jerzy Sarnecki ser det som ett bevis på ett bra arbete.
– Det hedrar polisen att de gjort en väldigt noggrann förundersökning, säger han.

Citat:
Och det här materialet måste försvaret också gå igenom?

– Ja, att försvaret begär att få gå igenom slasken är fullkomligt självklart. Där kan det finnas sådan information som talar till klientens fördel, säger Jerzy Sarnecki.

Citat:
Finns det något fall där en person blivit frikänd på grund av det som hittats i slasken?

– Jag kan inte erinra mig det på rak arm. Jag tror nog man hittat en hel del där genom åren men att någon skulle ha blivit frikänd bara på grund av det som hittats i slasken, det är nog ganska ovanligt.

Enligt min åsikt så tyder det här sidantalet på att det inte finns någon teknisk bevisning av värde för åtalet, det är ett rent indiciemål och måste vinnas på trovärdighet.

Undrar fortfarande på vilka grunder Hiding så tvärsäkert kunde avfärda MGK, vore trevligt om det materialet finns i FUP.
Citera
2020-02-01, 15:25
Medlem
Citat:
Ja, jag uttryckte mig lite lamt.
Självklart om man är misstänkt för mord, så kan man häktas om det finns tillräckligt för det, och det är ju det jag menade med att häktas för "egna meriter".

Men jag tänkte mest på att häkta någon för att få någon att prata mer, men då kanske inte kunnat häktas då det saknas tillräckligt för det, eller ännu värre; att genom häktning försöka få någon annan misstänkt att prata mer.

Jag vill ju hoppas att vårt rättssystem inte ägnar sig åt den typen av "utpressning".

Ok, är med och delar din uppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack för citeringarna, då kan vi kanske ena oss om att förundersökningen är på 14000 sidor vilket är fan gigantiskt i sammanhanget, dessutom en "slask" som är lika stor, helt otroligt.

Om nu inte den gode Jerzy Sarnecki också har missuppfattat allting.

Enligt min åsikt så tyder det här sidantalet på att det inte finns någon teknisk bevisning av värde för åtalet, det är ett rent indiciemål och måste vinnas på trovärdighet.

Undrar fortfarande på vilka grunder Hiding så tvärsäkert kunde avfärda MGK, vore trevligt om det materialet finns i FUP.

Ja helt otroligt. Om det stämmer.

Men å andra sidan är väl inte prof Sernecki den som åtnjuter den högsta graden av trovärdighet.

Och frågetecknen kring gåtan HD får vi hoppas blir uträtade: varför misstanke, varför häktad? Och varför sedan helt avskriven?
Citera
2020-02-01, 15:42
Medlem
Citat:
Det kanske inte är så vanligt att en person som LW har så stort kontaktnät? Bara det borde genererat en mängd förhör. Jag tror också att den första tiden av motgångar i utredningen, mynnade i en mängd utredningsåtgärder för att lösa mordet. Åklagaren berättade om mängder av bevisning som samlats in. Jag tror att man gjorde allt för att reparera de första dygnens misstag.

Man vill ju inte ha en mördare lös.

Ja LW var nog säkerligen aktivare och socialare än de flesta. Säkert en god förmåga att snabbt knyta nya kontakter etc.
Och det har ju hållits + 700 förhör (om jag minns rätt).
Men å andra sidan: hur mycket av konkret substans har de fått fram. Att de hört en massa personer tyder egentligen mer på att de inte har något/några ”primärvittnen”. Att de mer har hört folk upplysningsvis utifall att de ev kan ha något av värde att uppge.
Och att när den närmsta kretsen har hörts så har de sökt mer o mer uti periferin.
Så att utredningen som helhet blir omfattande kan man förstå.
Men själva fupet?
Kan ju knappast bestå av ett koncentrat av vittnesmål som sett en blodig SD springa från BP och konklusiva dna-träffar etc?
Citera
2020-02-01, 15:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är absolut inte sunt att beskriva barnen och deras problem på det sätt som MH gjorde.
Sant eller inte så utlämnar inte en frisk vuxen person barn på det sättet.

Det hon inte verkar reflektera över är hennes egen inblandning i att de mådde dåligt.
Det var kanske hennes närvaro som fick dem att må dåligt.
De kanske mådde jättebra innan hon kom in i bilden och efter att hon blev utkastad.
Kanske var det till och med därför som hon blev utkastad.
UW ville inte skada barnen mer genom att låta MH vara tillsammans med dem.

Vad grundar du dina ”kanske” på?

De bodde inte ens ihop så hon blev väl
inte utkastad?
Hur kunde hon vara orsak till att barnen
mådde dåligt när de inte bodde ihop?
Varför bodde NW hos UW om det var MHs
fel att han mådde dåligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Som jag har förstått det gled UW och LW isär. Detta måste ha skett när småbarnsåren var över. Inget ovanligt tror jag. UW träffade sedan en ny kvinna och gifte om sig. Om jag förstått andra rätt så skilde han sig snart från denna kvinna och ingen jag lyssnat på har kunnat förklara varför. Det lilla jag hört om den kvinnan är att hon ska ha varit trevlig.

UW är tydligen en mjukis både gentemot barn, LW och andra. En bekant till mig trodde att LW fortfarande styrde honom som om dom var gifta. Sonen och mammans konflikter ska ha berott på att LW var en mamma som styrde barnen med järnhand, enligt sonens egna berättelser. Det ska ha varit handgemäng och inlåsningar.
Citera
2020-02-01, 15:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Men å andra sidan är väl inte prof Sernecki den som åtnjuter den högsta graden av trovärdighet.

Och frågetecknen kring gåtan HD får vi hoppas blir uträtade: varför misstanke, varför häktad? Och varför sedan helt avskriven?

Nej "Professor pojkstreck" har väl inte den högsta graden av trovärdighet när det gäller analyser av vad som har föranlett vissa brott men jag antar att han är räknekunnig så tills vidare tror jag på hans utsaga om förundersökningens storlek.

MGK måste ju bli helt avskriven om hon inte ska ingå i målet som medåtalad så det var ju logiskt men frågan kvarstår ju, på vilka grunder kan hon friskrivas?

Mystiskt är det angående henne, ett djävla pådrag sedan ingenting, vi får se vad som framkommer i FUP vill nog till att friskrivningen är solid om Hiding vill undvika rimligt tvivel.
Citera
2020-02-01, 16:15
Medlem
Citat:

Om det är samma journalist som har skrivit om FU tidigare så tycker jag att
det är fullt möjligt att hon har matat Sarnecki med felaktiga uppgifter.
28000sid totalt, det känns inte möjligt tycker jag.
Hur många sidor kan en timmes telefonsamtal ge månntro.

Jag är också jävligt nyfiken på var HD ska hamna i den här soppan.
Citera
2020-02-01, 16:46
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Får man verkligen häkta någon å de grunderna?
Ska inte en person häktas på sina "egna meriter" så att säga?

Jag ska förtydliga mej lite,Det jag menar är att HD blev häktad för delaktighet i mordet på LW men åklagaren fick en sorts bonus mot SD med HD i häkte,Ett pressverktyg så att säga,Jag menade naturligt vis inte att HD blev häktad för att utöva press mot SD
Citera
2020-02-01, 16:53
Medlem
Citat:

Jag uppfattar det som att ÅH är en person som använder både hängslen och livrem och inte vill slarva och lämna något åt slumpen.
Citera
2020-02-01, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Litar inte alls på Jerzy Sarnecki och hans undersökningar och uttalanden. Han är Sveriges egen Bagdad Bob och politikerstyrd. Det är iaf min uppfattning om honom.
Citera
2020-02-01, 16:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag uppfattar det som att ÅH är en person som använder både hängslen och livrem och inte vill slarva och lämna något åt slumpen.
Fattas bara att hon skulle försöka slarva en gång till.
Korkat om hon inte är ytterst noga denna gång.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-01 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in