Citat:
Ursprungligen postat av
Netherworld
Citerar lite:
Tack för citeringarna, då kan vi kanske ena oss om att förundersökningen är på 14000 sidor vilket är fan gigantiskt i sammanhanget, dessutom en "slask" som är lika stor, helt otroligt.
Om nu inte den gode Jerzy Sarnecki också har missuppfattat allting
Citat:
Åtalet i Hjärstamordet har skjutits fram flera gånger. En av anledningarna är den omfattande förundersökningen – 14000 sidor och en nästan lika stor ”slask”. Kriminologen Jerzy Sarnecki ser det som ett bevis på ett bra arbete.
– Det hedrar polisen att de gjort en väldigt noggrann förundersökning, säger han.
Citat:
Och det här materialet måste försvaret också gå igenom?
– Ja, att försvaret begär att få gå igenom slasken är fullkomligt självklart. Där kan det finnas sådan information som talar till klientens fördel, säger Jerzy Sarnecki.
Citat:
Finns det något fall där en person blivit frikänd på grund av det som hittats i slasken?
– Jag kan inte erinra mig det på rak arm. Jag tror nog man hittat en hel del där genom åren men att någon skulle ha blivit frikänd bara på grund av det som hittats i slasken, det är nog ganska ovanligt.
Enligt min åsikt så tyder det här sidantalet på att det inte finns någon teknisk bevisning av värde för åtalet, det är ett rent indiciemål och måste vinnas på trovärdighet.
Undrar fortfarande på vilka grunder Hiding så tvärsäkert kunde avfärda MGK, vore trevligt om det materialet finns i FUP.