2020-02-14, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan inte öppna minfil.

Står det i klartext vem som tagit beslutet?

JA.
Her Ordf han själv, Björn Lindén
Citera
2020-02-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, vad förväntas han att annars säga?

Att allt luktar kattskit och det här kommer inte att gå vägen?

Håller du inte med med tanke på de tekniska bevisen och mängder med indicier?
Citera
2020-02-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan inte öppna minfil.

Står det i klartext vem som tagit beslutet?
Lagmannen.
Citera
2020-02-14, 15:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Hmm, redan där börjar det lukta rimligt tvivel men vi ska inte måla fan på väggen än.

Efter att läst stämningsansökan så ser det inte ut som en klar och osnårig väg till fällande dom. Det känns som att det skulle kunna bli en friande dom i Göta hovrätt efter överklagan.
Citera
2020-02-14, 15:08
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Och SD ska alltså ha ringt till polisen och larmat om hotfulla personer i området? Det var nog hans huvudsakliga trumfkort till att förklara vad som kan ha hänt och den storyn han förmodligen gett till sina närstående?

Det ser ju inte bättre ut.. Bilden man får är att mordet har föregåtts både av tankar om att döda, hot om att döda, och planering inför att döda.. Angående det sistnämnda verkar det finnas flera indikationer.

Förutom det vältajmade tilltaget att rapportera in hotfulla män i Hjärsta, ska MGM ha ändrat utomhusbelysningen på bostaden (till släckt, antar jag), samt lämnat dator och mobil orörda under tiden för mordet. (Att LW attackerades med ett tillhygge kan också visa på planering, om det var medtaget.)

Jag reagerade även på att man - just för att visa att mordet var planerat - hänvisar till MGMs mastuppkopplingar dagarna innan. Att hans rörelsemönster skulle kunna avslöja förberedelser är intressant, får mig att undra om han har rört sig efter flyktvägen eller dylikt.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2020-02-14 kl. 15:16.
Citera
2020-02-14, 15:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Håller du inte med med tanke på de tekniska bevisen och mängder med indicier?

Som jag skrev tidigare, jag vet faktiskt inte om de tekniska bevisen är så starka, stämningsansökan tycker jag fokuserar mer på att motbevisa MGM,s alternativa förklaringar än att verkligen bevisa att MGM är den skyldige om du förstår hur jag menar, den är defensiv enligt min mening inte offensiv.
Citera
2020-02-14, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jo då min gode vederbörande, jag förnekar icke ditt påstående, vad jag sade eller rättare sagt skrev, var att en person högst troligen suttit gömd bakom vegetationen [träden] nära angränsande vid infarten till Rättarevägen och sedan helt plötsligt hoppat ut från sitt gömställe och därefter rusat fram bakom L*na Wesstr*m:s ryggtavla och överraskat henne då hon stod öga mot öga med Gärningspersonen, det vill säga, greppat fast L*na Wesstr*m:s armar bakifrån och därnäst hjälpt Gärningspersonen att dra eller släpa in offret bakom bullerplanket, därefter har den ena personen hållit fast offret:s armar medan den andre personen slog ett otroligt kraftfullt slag på offret:s huvud så vederbörande föll direkt till marken och slutligen därefter lämnade medhjälparen platsen och den då kvarvarande Gärningspersonen fortsatte sedan sin slutliga dödsmisshandel av offret.

Jag tror att det kan ha varit HD, men det kan lika väl ha varit JG eller någon annan, jag är väldigt övertygad om att Gärningspersonen hade en tillfällig medhjälpare.

Mvh/ @JokerMannen

Jag tror också att HD eller JG har varit med i inlednings-skedet.
Det gör jag verkligen.......
Men just nu så pekar polisens utredning på nåt annat.

Protokoll över brottsplatsundersökning (protokollbilaga Brottsplatsprotokoll
sid 1-14, sid 20-35 och sid 39-45) bl a till styrkande av gjord spårsäkring, att
fyndplats är densamma som brottsplats, Lena Wesströms placering i samband
med brottet samt att ingenting tyder på att Lena Wesström medförts till platsen
med våld.
Motsvarande protokoll återfinns utan sekretesskyddade bilder i
huvudprotokollet sid 222-257.
Citera
2020-02-14, 15:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Efter att läst stämningsansökan så ser det inte ut som en klar och osnårig väg till fällande dom. Det känns som att det skulle kunna bli en friande dom i Göta hovrätt efter överklagan.

Det är min känsla också, det är inte glasklart hur det ska gå, verkar finnas en hel del fallgropar på vägen.
Citera
2020-02-14, 15:12
Medlem
Citat:
Har också bara skumläst. Vill gärna få tillgång till fup för att se om de hittat spår på dessa. Det låter onekligen som att Hiding vill få det till att SD tvättat material.

Ja något har han nog ansett sig ha haft anledning att tvätta. Kanske cykeln; de har ju tagit en pedal och ett handtag i beslag.
Citera
2020-02-14, 15:12
Medlem
Citat:
Hiding anser ju naturligtvis att inget är försvagande, konstigt vore det ju annars.

Försvaret har nog en helt annan åsikt om det vilket också är naturligt.

Tycker det är ett neutralt och öppet förhållningssätt som verken inkluderar eller utesluter.

Försvaret, ja det förutsätter man.
Citera
2020-02-14, 15:13
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag förstod inte den riktigt faktiskt. Men nu kom jag på att storstädningen SD gjorde i sin bostad är ju ett indicium. Tack för att du hjälper mig! Men var det en vattenspridare, var det inte en vattenslang? Då tänker nog åklagaren att SD tvättat kläder, och det är ju ett till indicium.
Vad det inte så att han vattnat gräsmattan mordnatten? D.v.s spolat den. Proverna vid senast tillslaget indikerar det.
Citera
2020-02-14, 15:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det ser ju inte bättre ut.. Bilden man får är att mordet har föregåtts både av tankar om att döda, hot om att döda, och planering inför att döda.. Angående det sistnämnda verkar det finnas flera indikationer.

Förutom det vältajmade tilltaget att rapportera in hotfulla män i Hjärsta, ska MGM ha ändrat utomhusbelysningen på bostaden (till släckt, antar jag), samt lämnat dator och mobil orörda under tiden för mordet. (Att LW attackerades med ett tillhygge kan också visa på planering, om det var medtaget.)

Jag reagerade även på att man - just för att visa att mordet var planerat - hänvisar till MGMs mastuppkopplingar dagarna innan. Att hans rörelsemönster skulle kunna avslöja förberedelser är intressant, får mig att undra om han har testat en flyktväg eller dylikt.
Kan han verkligen varit så jäkla dum att han planerat mordet bakom planket när han hade kunnat gjort det närsom 24/7 på catchingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in