2020-02-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Finns väl bara en person som möjligen kände LW fullt ut,
och han skilde sig från henne.

Vet inte riktigt vad du vill syfta på. De hade en god relation efter skilsmässan och skaffade även barn ihop.
Citera
2020-02-01, 10:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så du menar att polisen tar in HD och hon får sitta i häktet så hade hon "riktigt bra alibi"?

Varför blev hon inte avskriven omedelbums isf?

Vad jag ville få fram i inlägget till SJ var att Schazz skrev, långt innan HD blev inplockad att hen hört att HD hade alibi... om så vore antar jag att även polisen visste om det och inte hade plockat in HD.
Visst hade HD säkert fått redogöra för sina förehavanden under kvällen redan när hon förhördes 2018, men det var nog inte förrän hon blev formellt misstänkt 2019 som man kollade upp att hennes uppgifter verkligen stämde. Det viktigaste här var kanske just att man skulle kunna "utesluta annan gärningsman", och då passade väl HD bra in i den rollen om man redan hade en föraning om att en utredning säkert skulle visa att hon hade ett hållbart alibi.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-01 kl. 10:55.
Citera
2020-02-01, 11:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst hade HD säkert fått redogöra för sina förehavanden under kvällen redan när hon förhördes 2018, men det var nog inte förrän hon blev formellt misstänkt 2019 som man kollade upp att hennes uppgifter verkligen stämde. Det viktigaste här var kanske just att man skulle kunna "utesluta annan gärningsman", och då passade väl HD bra in i den rollen om man redan hade en föraning om att en utredning säkert skulle visa att hon hade ett hållbart alibi.
Mycket talar för att du är rätt ute. En vecka efter att analyserna från kom från NFC vilka räckte till att häkta SD på sannolika så plockades HD in för att få bort henne som alt, GK. Den mest logiska förklaringen på dom svårförklariga tillslagen.

Spånade lite om att häkningen av HD var avsedd att belägga henne med hemliga tvångsmedel då jag börjar tveka om mitt tidagare antagande att hon redan var under full span som anhörig till SD vilket kan ha varit fel.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-01 kl. 11:12.
Citera
2020-02-01, 11:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Mycket talar för att du är rätt ute. En vecka efter att analyserna från kom från NFC vilka räckte till att häkta SD på sannolika så plockades HD in för att få bort henne som alt, GK. Den mest logiska förklaringen på dom svårförklariga tillslagen.

Spånade lite om att häkningen av HD var avsedd att belägga henne med hemliga tvångsmedel då jag börjar tveka om mitt tidagare antagande att hon redan var under full span som anhörig till SD vilket kan ha varit fel.
Den ena förklaringen utesluter ju inte den andra. Man kanske behövde skälig misstanke på HD för att t.ex. få avlyssna hennes telefon? Inte för att man egentligen misstänkte henne då, men för att man kanske den vägen hoppades på att kunna få fram bevisning mot SD?
Citera
2020-02-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag kommer ihåg att jag läste undersökningen angående ett fall, där var FUP 15000 sidor!! Jag kommer inte ihåg namnet på forumet men det var nåt som "mord i nutiden" eller liknande. Jag menar det här fallet:
https://omni.se/livstidsdomar-slas-fast-efter-mordet-pa-ramin-23/a/21dWaR

B].

15000 s; nog få fall som kommer upp till det (”rekord”?).

Men tydligen var det i det fallet ett halvt dussin som dömdes. Fallet LW har, numera, bara en mgm.

Hur många sidor fup landar på här återstår att se, tipset på halva totala fu kan det ju ligga nåt i. Alltså då runt 7000 s.
Med en sådan utredning i det andra fallet skulle fup bli på sådär 42000 s.

Nja, det har sagts förr; åtalet mot SD bör (uteslutande?) bygga på indicier.
Citera
2020-02-01, 11:27
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den ena förklaringen utesluter ju inte den andra. Man kanske behövde skälig misstanke på HD för att t.ex. få avlyssna hennes telefon? Inte för att man egentligen misstänkte henne då, men för att man kanske den vägen hoppades på att kunna få fram bevisning mot SD?
Hur tänker du egentligen?
När HD häktades satt SD redan häktad, så hur skulle de ha kunnat få fram några bevis mot honom?
Citera
2020-02-01, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
15000 s; nog få fall som kommer upp till det (”rekord”?).

Men tydligen var det i det fallet ett halvt dussin som dömdes. Fallet LW har, numera, bara en mgm.

Hur många sidor fup landar på här återstår att se, tipset på halva totala fu kan det ju ligga nåt i. Alltså då runt 7000 s.
Med en sådan utredning i det andra fallet skulle fup bli på sådär 42000 s.

Nja, det har sagts förr; åtalet mot SD bör (uteslutande?) bygga på indicier.

Det kanske inte är så vanligt att en person som LW har så stort kontaktnät? Bara det borde genererat en mängd förhör. Jag tror också att den första tiden av motgångar i utredningen, mynnade i en mängd utredningsåtgärder för att lösa mordet. Åklagaren berättade om mängder av bevisning som samlats in. Jag tror att man gjorde allt för att reparera de första dygnens misstag.

Man vill ju inte ha en mördare lös.
Citera
2020-02-01, 11:40
Medlem
Citat:
Så du menar att polisen tar in HD och hon får sitta i häktet så hade hon "riktigt bra alibi"?

Varför blev hon inte avskriven omedelbums isf?

Vad jag ville få fram i inlägget till SJ var att Schazz skrev, långt innan HD blev inplockad att hen hört att HD hade alibi... om så vore antar jag att även polisen visste om det och inte hade plockat in HD.

Det förvånar mig att HD helt avskrevs från misstankar. Hon borde ha haft både motiv, mål och möjligheter att mörda LW. Undrar vad som fick åklagaren att helt avskriva henne.
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-01 kl. 11:43.
Citera
2020-02-01, 11:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Orkar inte leta nu men tidigare i tråden har Schazz skrivit att hen fått uppgifter att HD har alibi (skrevs innan HD blev inplockad) och hen visste/hört att MH har blivit förhörd.

Så frågan är hur mycket sanning det ligger i deras inlägg/blogg. HD hade bevisligen inte alibi (då hade hon väl inte blivit hämtad av farbror blå).

MH verkar minst sagt bitter på det mesta efter sitt uppbrott från UW.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske är det signifikativt att du och några till upprörs mer över att det skrivs om det än att det faktiskt skedde. Dvs, sällar dig till dom som låtit eländet fortgå.
Finns något trångsynt i att bli mer provocerad av den som har curage att säga att något är fel emedan den som orsakat problemen skyddas
.

Som flera redan skrivit så kan det vara
sant att HD har alibi.

Tror du inte på att MH har blivit förhörd?

Att du anser att MH verkar vara bitter
betyder inte att det hon skrivit inte är
sant.

Både MH och Schazz beskriver mycket
detaljerat hur barnen har mått. Det
tycker jag tyder på att det de skriver är
sant.
Citera
2020-02-01, 11:42
Medlem
Om inte HD hade blivit anhållen/häktad som misstänkt hade utredningen gjort ett gravt misstag. Det säger sig självt att de måste kontrollera den näst mest hypotetiska GP som dessutom såg ut att ha blivit ännu mer tajt med den huvudmisstänkte efter mordet än innan.

Att de plockade in henne bör innebära att hon inte var på jobbet den 14 maj och att kanske endast två sovande döttrar var hennes alibi? Inte särskilt starkt isf.

Åklagaren ansåg att hon var Skäligen misstänkt för någon form av delaktighet, men efter förhör och kontroller har hon blivit helt avförd.

Kanske hennes vittnesmål har bekräftat att SD gjort saker i efterhand som stärker bevisningen?
Citera
2020-02-01, 12:10
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om inte HD hade blivit anhållen/häktad som misstänkt hade utredningen gjort ett gravt misstag. Det säger sig självt att de måste kontrollera den näst mest hypotetiska GP som dessutom såg ut att ha blivit ännu mer tajt med den huvudmisstänkte efter mordet än innan.

Att de plockade in henne bör innebära att hon inte var på jobbet den 14 maj och att kanske endast två sovande döttrar var hennes alibi? Inte särskilt starkt isf.

Åklagaren ansåg att hon var Skäligen misstänkt för någon form av delaktighet, men efter förhör och kontroller har hon blivit helt avförd.

Kanske hennes vittnesmål har bekräftat att SD gjort saker i efterhand som stärker bevisningen?

Det kanske var därför SD snyftade i rätten?
Om HD och JG äntligen bestämt sig för att
berätta vad de vet och han kände sig sviken?
Häktningen av HD kanske var vad som
behövdes för att motivera JG att berätta
vad han ev. visste?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-02-01 kl. 12:12.
Citera
2020-02-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur tänker du egentligen?
När HD häktades satt SD redan häktad, så hur skulle de ha kunnat få fram några bevis mot honom?

Hon skulle kunna diskutera mordet och SD med någon annan, sina
föräldrar t.ex..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in