2020-02-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det förvånar mig att HD helt avskrevs från misstankar. Hon borde ha haft både motiv, mål och möjligheter att mörda LW. Undrar vad som fick åklagaren att helt avskriva henne.

ÅK försöker kanske minska risken för att försvaret ska kunna hävda
rimligt tvivel genom att hävda alternativ GM.
Citera
2020-02-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vet inte riktigt vad du vill syfta på. De hade en god relation efter skilsmässan och skaffade även barn ihop.

Förstår inte riktigt vad det är du inte förstår.
Citera
2020-02-01, 12:41
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nej. Jag tror att det var ett
Hora–madonna-komplex.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hora–madonna-komplexet

Det tror jag också.

Således så tror du också att han behandlade LW annorlunda. Vilket inte rimmar riktigt med det du tidigare skrev:

Citat:
Varför skulle han behandla henne annorlunda?
Citera
2020-02-01, 12:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kanske var därför SD snyftade i rätten?
Om HD och JG äntligen bestämt sig för att
berätta vad de vet och han kände sig sviken?
Häktningen av HD kanske var vad som
behövdes för att motivera JG att berätta
vad han ev. visste?

Jag tror att det var mer än så. Det handlade om riktiga bevis. Christina Eriksson tyckte sig ju även se en åklagare som hade mer spänst i stegen. Det med SDs eventuella snyftning får mig att tro att det inte handlar om bara vittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Provläs till 08:41.

Från NA, där Christina Eriksson spekulerar: "Vågar vi tro nu att mordet kommer att lösas?"

https://www.na.se/artikel/christina-eriksson-vagar-vi-tro-nu-att-mordet-kommer-att-losas

Klipper in citatet från NA:s artikel som föll bort från Fr. Sveriges inlägg då hon använde citering i inlägget.

Citat:
Jag har själv varit osäker, tänkt att det aldrig kommer att få en lösning. Det har gått för lång tid. Men så under häktningen tändes ett hopp. Kanske var det för att åklagare Åsa Hiding såg riktigt glad ut. Stegen var lättare, tyngden på axlarna verkade ha minskat något. Men det var också ytterligare en sak.

När vakten, inne i rättssalen, låste upp handfängelset för den misstänkte så tyckte jag att det lät som om 45-åringen snyftade till. Kanske inbillade jag mig. Men det var som om det plötsligt fanns en spricka där, i en annars så stenhård fasad.

https://www.na.se/logga-in/christina-eriksson-vagar-vi-tro-nu-att-mordet-kommer-att-losas
Citera
2020-02-01, 12:45
Medlem
https://www.na.se/artikel/hjarstamordet-atal-drojer-nar-tusentals-sidor-ska-lasas-sarnecki-om-den-omfattande-utredningen-en-ja kla-massa-papper
Citera
2020-02-01, 12:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hon skulle kunna diskutera mordet och SD med någon annan, sina
föräldrar t.ex..
Visst skulle hon kunna det men om hon inte är inblandad så skulle hon knappast ha något intressant att säga om SD.
Citera
2020-02-01, 12:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det tror jag också.

Således så tror du också att han behandlade LW annorlunda. Vilket inte rimmar riktigt med det du tidigare skrev:

Det har du rätt i.

Vad jag menade var: varför trodde LW
att han skulle behandla henne bättre än
sin fru och sina barn? Han visade att det
inte gick att lita på honom.
Citera
2020-02-01, 12:53
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autumn04
https://www.na.se/artikel/hjarstamordet-atal-drojer-nar-tusentals-sidor-ska-lasas-sarnecki-om-den-omfattande-utredningen-en-ja kla-massa-papper

Citerar lite:

Citat:
Åtalet i Hjärstamordet har skjutits fram flera gånger. En av anledningarna är den omfattande förundersökningen – 14000 sidor och en nästan lika stor ”slask”. Kriminologen Jerzy Sarnecki ser det som ett bevis på ett bra arbete.
– Det hedrar polisen att de gjort en väldigt noggrann förundersökning, säger han.

Citat:
Och det här materialet måste försvaret också gå igenom?

– Ja, att försvaret begär att få gå igenom slasken är fullkomligt självklart. Där kan det finnas sådan information som talar till klientens fördel, säger Jerzy Sarnecki.

Citat:
Finns det något fall där en person blivit frikänd på grund av det som hittats i slasken?

– Jag kan inte erinra mig det på rak arm. Jag tror nog man hittat en hel del där genom åren men att någon skulle ha blivit frikänd bara på grund av det som hittats i slasken, det är nog ganska ovanligt.
Citera
2020-02-01, 12:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det har du rätt i.

Vad jag menade var: varför trodde LW
att han skulle behandla henne bättre än
sin fru och sina barn? Han visade att det
inte gick att lita på honom.

Jag är inte så säker på att hon litade på honom. Det kan också vara en ingrediens i att det blev destruktivt. Att inleda ett förhållande utan tillit är inte bra, men vanligt ändå.
Citera
2020-02-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Visst skulle hon kunna det men om hon inte är inblandad så skulle hon knappast ha något intressant att säga om SD.

Som jag kommer ihåg det så sa ÅK det dom nästan alltid säger när
HD släpptes, "men misstankarna kvarstår".
Citera
2020-02-01, 13:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag kommer ihåg det så sa ÅK det dom nästan alltid säger när
HD släpptes, "men misstankarna kvarstår".
Inga kvarstående misstankar mot HD. "Frikänd" 17 december 2019:
"Det finns inte längre anledning att anta att personen varit delaktig i brottet."
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/nerlagd-forundersokning-mord/
Edit: Ah, hon kanske var misstänkt (och t.ex. avlyssnad) ett tag efter att hon släpptes ur häktet.
Senast redigerad av Draifos 2020-02-01 kl. 13:19.
Citera
2020-02-01, 13:14
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Om inte HD hade blivit anhållen/häktad som misstänkt hade utredningen gjort ett gravt misstag. Det säger sig självt att de måste kontrollera den näst mest hypotetiska GP som dessutom såg ut att ha blivit ännu mer tajt med den huvudmisstänkte efter mordet än innan.

Att de plockade in henne bör innebära att hon inte var på jobbet den 14 maj och att kanske endast två sovande döttrar var hennes alibi? Inte särskilt starkt isf.

Åklagaren ansåg att hon var Skäligen misstänkt för någon form av delaktighet, men efter förhör och kontroller har hon blivit helt avförd.

Kanske hennes vittnesmål har bekräftat att SD gjort saker i efterhand som stärker bevisningen?

Jag vill tro att åklagaren hade 2 starka grunder för att häkta HD. 1,Att få HD att börja prata om sin delaktighet i mordet, 2,Att med HD häktad pressa SD psykologiskt och få han att erkänna mordet,Ingen normal man låter väl sina barns mor sitta häktad oskyldig när han vet att det är han som är den skyldige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in