2020-01-31, 17:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miben
Till alla er som filofiserar kring vilka vapen man ska och dess kaliber etc.etc .Med stor sannolikhet har ni inte själva handhavt och skjutit med dessa vapen. 5.56 är salongskaliber ,hyfsad presicion om det inte är ett grässtrå i vägen .Ammonitionsinsatsen är 3 gånger större med 5.56 än 7,62 och väger bara dubbelt jämfört med 5.56 . Alltså , du behöver 3 st 5,56 för att uppnå samma verkan som 1 7,62. Har 7.62 som tjänstevapen och skulle inte drömma om något annat .

I princip samtlig expertis i nästan alla krigsmakter håller inte med dig i den slutsatsen. Vare sig i USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Israel, Sverige, Sovjetunionen, Kina o.s.v. o.s.v.

Och detta gäller vare sig pratar om tekniska experter, eller soldater och förband med massvis av skarp erfarenhet, som själva får välja sina vapen (notabelt SAS, som var först med att använda 5,56x45)

Det som spelar roll (givet en tillräckligt hög anslagshastighet) för verkan i målet är i nummerordning:

1 - Kulans placering
2 - Kulans placering
3 - Kulans placering
4 - Kulans placering
5 - Kulans mekaniska skadeverkan

7,62x51 har där smärre fördelar i att man kan uppnå en lite högre träffprocent på extremt långa håll (där man inte ska skjuta med finkalibriga vapen om man inte är prickskytt, utan skjuta med indirekt eld) och bättre barriärpenetration. Det uppväger dock inte den mycket högre eldvolymen, som man kan erhålla i ett gevär i 5,56x45. 7,62x51 kan också en högre nedhållande verkan, men det kompenseras till stor del av den mindre eldvolymen.

Citat:
Som alla andra värnpliktiga har jag skjutit med k-pist, ak5 och ak4 . Min personliga uppfattning är att ak4 är ett bättre vapen . I strid i bebyggelse är den kanske lite otymplig , men strid i ute i skog är den nog ett ganska oöverträffat vapen. . Hög kvalite och precision . Med rödpunktsikte fungerar den bra upp till 300 M . Som prickskyttegevär fungerar den ypperligt 1200 +

Mot en kompetent fiende så är ett rödpunktsikte värdelöst, för annat än nedhållande eld på 300m, eftersom man inte kan se en kompetent fiende på det hållet. Fienden är nämligen inte blankt SAAB-mål, som står ute i solskenet framför skogsbrynet. Fienden är en kamouflerad soldat, som ligger i skuggan, med minimalt exponerad yta 15m in i skogen.

Ak4 är helt värdelös som prickskyttevapen på 1200m. Av egen erfarenhet, så kan jag säga att Psg 90 är svår nog på 1000m mot helfigur. Och den där fiendesoldater, som inte visar mer målyta än en 1(6-delsfigur på 1200m kan du vare dig se med ett kikarsikte med 4ggr förstoring och än mindre träffa. På 1200m så har kulan fallit ~30m, du har en vindavdrift på mer än 10m i sida redan vid 5m/s, du har en bantid på ~3 sekunder och du har en egenspridning på mer än 1 meter.
Citera
2020-01-31, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ak4 är helt värdelös som prickskyttevapen på 1200m. Av egen erfarenhet, så kan jag säga att Psg 90 är svår nog på 1000m mot helfigur. Och den där fiendesoldater, som inte visar mer målyta än en 1(6-delsfigur på 1200m kan du vare dig se med ett kikarsikte med 4ggr förstoring och än mindre träffa. På 1200m så har kulan fallit ~30m, du har en vindavdrift på mer än 10m i sida redan vid 5m/s, du har en bantid på ~3 sekunder och du har en egenspridning på mer än 1 meter.

Dessutom går kulan till transsonisk fart någonstans efter drygt 1000m. Vilket gör att det inte går att kompensera överhuvudtaget då kulan blir instabil.

AK4 med optik gäller praktiskt skjutavstånd 600m, för PSG90 är det 900m. Det gäller träff i helfigur. Halvfigur är 400m respektive 500m.
Senast redigerad av sunnis 2020-01-31 kl. 19:08.
Citera
2020-01-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Dessutom går kulan till transsonisk fart någonstans efter drygt 1000m. Vilket gör att det inte går att kompensera överhuvudtaget då kulan blir instabil.

AK4 med optik gäller praktiskt skjutavstånd 600m, för PSG90 är det 900m. Det gäller träff i helfigur. Halvfigur är 400m respektive 500m.

Såsåsås nu får vi inte krascha stackars hemvärnssnubbens världsbild där en ak4 är självklara valet för alla seals som ska ta ut mål på 2km avstånd , hans befäl har ju sagd så , och då stämmer det ju såklart

Att riktiga soldater användar .50 och 338lapua och liknande på avståndet över 1km är ju bara för att dom inte fattar att 7.62x51 är överlägsen såna fesna kalibrar
Citera
2020-01-31, 22:53
Medlem
Ber om ursäkt ! AK4 är ett bra prickskyttevapen upp till 800 M ( med kikarsikte) My bad , trodde den var ok upp till1200 M
Citera
2020-01-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Ja ni har mitt stöd. Men ni används inte tillräckligt bra. Då många här och andra tydligen anser att ni inte skulle klara av vissa saker och nedvärderar er förmåga. Samt har dåligt med utrustning. Lite som hur det var med Gotland. Ge dem i huvudsak det som försvaret kan avstå ifrån.

Så förhoppningsvis får ni bättre utrustning också. I form av skyddade fordon och bättre beväpning. Men ni kanske får mer äldre grg då nya ska köpas in. Förut hade ni åtminstone KP bilar inom vissa förband. Men Patg 203 kanske får en rännesans. Då liknande fordon ska börja ny tillverkas i ett samarbete med en baltstat. Men det faller på då man tror att en lastbilschaufför behöver en överdriven utbildning för att klara av att ratta en Patg 203.
Ja vår fordonspark är i viss mån föråldrad , men regeringen har ju lovat mer pengar så förhoppningvis blir den förnyad.
Citera
2020-01-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easypeasypie
Hahaha därför du blev så tjejsur , jag hade rätt i att du var en fesen hemvärnsfåne

Använd ditt stora engagemang på att lära dig om vapen , inte bara lyssna på ditt överviktiga befäl som inte heller vet bättre ..

Du kan fortfarande inte förklara vilken "verkan" det är du yrar om och på vilket sätt än 7.62 verkar som 3 stycken 5.56 .. och vi vet alla varför , för att det är skitsnack och du inget vet
I stället för att gnälla kanske du skulle göra GMU/GRU och komma med i hemvärnet ??
Blir ju lite annorlunda än att ligga på sofflocket , dra en handtralla och spela TV-spel
Citera
2020-01-31, 23:33
Medlem
Citat:
Såsåsås nu får vi inte krascha stackars hemvärnssnubbens världsbild där en ak4 är självklara valet för alla seals som ska ta ut mål på 2km avstånd , hans befäl har ju sagd så , och då stämmer det ju såklart

Att riktiga soldater användar .50 och 338lapua och liknande på avståndet över 1km är ju bara för att dom inte fattar att 7.62x51 är överlägsen såna fesna kalibrar
Är man mer riktig soldat för att man har större kaliber på sitt vapen ??
Med tanke på att du är underårig , kanske skjutit luftgevär och fortfarande hänger i mammas kjolar så kanske du inte är så relevant som soldatmaterial.
Citera
2020-01-31, 23:48
Medlem
Citat:
I stället för att gnälla kanske du skulle göra GMU/GRU och komma med i hemvärnet ??
Blir ju lite annorlunda än att ligga på sofflocket , dra en handtralla och spela TV-spel

Det är över 20 år sedan jag gjorde det , och efter 11 års utlandstjänst lade jag ner , så kanske du bara ska hålla käften och äta en korv till på årsmötet , du är ett skämt som har fel i allt du skrivit här , båda angående mig och angående 5.56 va 7.62 , så gör nu dig själv en stor tjänst o håll truten , så slipper du göra bort dig mer ..

Du kan ju börja med att svara på vilken verkan du menar är 3 dubbel med 7.62 .. eller jag vet du inte kan , men.du kan ju åtminstone försöka stycka ihop nånting osammanhängande , precis som.du gjort hittils
Citera
2020-01-31, 23:52
Medlem
Citat:
Är man mer riktig soldat för att man har större kaliber på sitt vapen ??
Med tanke på att du är underårig , kanske skjutit luftgevär och fortfarande hänger i mammas kjolar så kanske du inte är så relevant som soldatmaterial.

Så nu kan du inte läsa heller ? Är du såpass förståndshandicappad att din trasiga hjärna nu börjar dikta saker som jag inte skrivit ?
Ingenstans har jag skrivit det du frågar om där ..

Och igen yrar du om saker du inget vet om.. det är tydligen det enda du kan .. typiskt helgsoldater, där är ju en orsak till att er främsta uppdrag består i att dirigera trafik och leta efter saknade personer, ni kan inte användas till mycket mer ... i Danmark kan hemvärnsfolk åtminstone tjänstgöra i utlandet och få lite riktig erfarenhet , från verkliga världen , du vet den värld där grässtrån inte gör nånting öht mot ett 5.56 projektil
Citera
2020-01-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt ! AK4 är ett bra prickskyttevapen upp till 800 M ( med kikarsikte) My bad , trodde den var ok upp till1200 M

Nej !!! Det är ett relativt ok vapen upp till 800m .. något bra prickskyttevapen sett med moderna ögon är det inte !!
Citera
2020-02-01, 00:18
Medlem
Citat:
Det är över 20 år sedan jag gjorde det , och efter 11 års utlandstjänst lade jag ner , så kanske du bara ska hålla käften och äta en korv till på årsmötet , du är ett skämt som har fel i allt du skrivit här , båda angående mig och angående 5.56 va 7.62 , så gör nu dig själv en stor tjänst o håll truten , så slipper du göra bort dig mer ..

Du kan ju börja med att svara på vilken verkan du menar är 3 dubbel med 7.62 .. eller jag vet du inte kan , men.du kan ju åtminstone försöka stycka ihop nånting osammanhängande , precis som.du gjort hittils
Att göra utlandstjänt är inte att tura Helsingborg/Helsingör och köpa billig öl.
Angående verkan 5,56 och 7,62 är precision och anslagsverkan.Större kaliber lättare att träffa målet och få stopp på det . Om du nu gjort utlandstjänst så kan du ju fråga dina kompisar i Afghanistan och Mali varför dom vill kompletera sin utrustning med AK4.
Citera
2020-02-01, 00:40
Medlem
Citat:
Att göra utlandstjänt är inte att tura Helsingborg/Helsingör och köpa billig öl.
Angående verkan 5,56 och 7,62 är precision och anslagsverkan.Större kaliber lättare att träffa målet och få stopp på det . Om du nu gjort utlandstjänst så kan du ju fråga dina kompisar i Afghanistan och Mali varför dom vill kompletera sin utrustning med AK4.

Igen gissar du om saker, du bara insisterar på att fortsätta göra bort dig ..

Så anslagsverkan, vilket var EXAKT vad jag nämnde i tidigare inlägg , där du påstod det absolut inte var det du pratade om .. är du dum på riktigt eller är du retarderat ? Eller minns du inte vad du skrivit några inlägg tillbaka ?

11 år i Afghanistan och Irak, och inte en enda gång har jag hört någon soldat från något koalitionsland säga att dom.ville ha ak4/g3 ..
Visst några få vill gärna ha något i 7.62 , men det är oftast dom som , precis som du tror på myter .. Och ingen av dom skulle ville ha ak4 , utan oftast hk417 och liknande

Dom som verkligen vill bort från 5.56 till fördel för en kaliber med fördelaktig skillnad i verkan och precision väljer inte 7.62x51 öht , utan 6.8spc , och för prickskyttar 338 lapua, 300wm osv .. alla kaliber med långt bättre precision , verkan och ballistik än en 7.62x51 , särskild skjuten ur en gammal sleten ak4

Som.sagd ät en korv till , och försök komma upp på dina minimumstimmar med löskrut och korvätande..

Om jag skall börja gissa som du så gissar jag på att du är en överviktig ginger, single såklart och med glasögon .. det enda innehåll du har i ditt liv är hemvärnet , och för dig är allt ditt också överviktiga rödhåriga befäl lik med Guds sanning..

Lägg ner och sluta skämma ut dig själv mer nu .. du började precis på rätt väg med att erkänna att du hade fel, och sen föll du i igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in