2020-01-30, 20:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Personen är make till kvinnan som fick viruset under besök i Wuhan. ’Bra’ nyheter mao.

Ah, ytterligare en 'Patient Zero'-spridning med andra ord.
Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Sista tiden för en smittad ska tydligen vara riktigt smärtsam, med syrebrist och igenklibbade lungor. 😢
https://www.instagram.com/p/B785IbVjRVH/?igshid=houfkqq5wa9b

No worse än vad som drabbar en tungt haschrökande alkoholist i slutet av varje helg. Thank God for Bisolvon.
Citera
2020-01-30, 20:03
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
WHO livestreamen skulle dra igång 19:30, men inget har startat ännu. Är detta normalt eller har streamen också fått viruset nu?

Är väl försenad en timme? Antagligen livliga diskussioner pengar på spel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Det stod passagerare. Sen är det skumt vad är 5,2 dagar

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12523762

hoppas på riktigt att du inte tar telia som källa.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ingen idé att spekulera, och i synnerhet inte om Sveriges eventuella funktioner.

Vi kan inte kontrollera knarksnuggling, trafficking, kriminella nätverk, papperslösa och vapensmuggling, och vår regering är ett skämt, både i kris och medvind.

Hur fan ska vi tackla detta?

Jag skulle vilja se Löfven rida ut en pandemi i Sverige ... Eller nä, det vill jag inte förresten.

Vi får väl göra som vanligt i lilla Svea rike, rulla tummarna och se vad som sker.

Det är vi bra på.

Ryssland har tydligen stängt Kinagränsen, och WHO utlyser globalt nödläge.

Detta är inte över på länge.

Ja gör inget, se vad som händer. Jag har ingen större förtroende för regimen och MSB. Då är kanske Smittskyddsinstitutet lite mer seriösa i mina ögon men det återstår att se.
Senast redigerad av Lunkan99 2020-01-30 kl. 20:06.
Citera
2020-01-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
WHO livestreamen skulle dra igång 19:30, men inget har startat ännu. Är detta normalt eller har streamen också fått viruset nu?

Jag tror det är ganska tuffa diskussioner. Det kan vara en grupp som vill vidta kraftfulla åtgärder som att förbjuda resande och en annan grupp som tycker att man skall avvakta för att undvika panik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Mötet kanske gick övertid? Det ska börja 20:30.

Det står ju live om tre timmar.

https://www.youtube.com/watch?v=JCaa0Xp60Po
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahbez
Skrattar viruset i ansiktet och knäpper upp en corona!
Stackars Corona öl, tappar den försäljning nu? Passar bäst med lime 🍋
Citera
2020-01-30, 20:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Tycker inte det håller som motargument. På den tiden hade vi inte global direktinformation eller de läkarkunskaper vi har idag. Det är ju en markant skillnad på då och nu när det gäller övervakning och åtgärder. Fördelen med historian är dock att vi lärde oss av den och vad som gick fel. Rätta till felen och försök igen.

Det finns skillnader mot då.
Positivt: Mer information, folk vet om att skydda sig
Negativt: Mycket mer resande och utbyte nu än idag
Neutralt: Sjukvården kommer inte göra någon skilland i en pandemi, även om spetskunskapen är sju resor bättre, så har kapaciteten ingen som helst betydelse
Negativt: Ett mycket mer sårbart samhälle idag, med just-in-time matleveranser mm
Citera
2020-01-30, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det är ganska tuffa diskussioner. Det kan vara en grupp som vill vidta kraftfulla åtgärder som att förbjuda resande och en annan grupp som tycker att man skall avvakta för att undvika panik.
En annan grupp som tycker man skall avvakta för att inte förlora pengar menar du
Citera
2020-01-30, 20:06
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ah, ytterligare en 'Patient Zero'-spridning med andra ord.
Tack.

No worse än vad som drabbar en tungt haschrökande alkoholist i slutet av varje helg. Thank God for Bisolvon.

Bara frun hade varit i Kina. Inte mannen. Mannen smittades ju hemma i USA.
Citera
2020-01-30, 20:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hoppas du har rätt. Men om man tar exempelvis pandemin 1918 som exempel (med ungefär samma R0-tal, dvs smittsamhet som nu eller faktiskt något lägre) så letade den sig precis runt hela jordklotet. Till den minsta isolerade by. Och detta var 1918...

Högst dödlighet i Sverige var det faktiskt i avlägsna byar uppåt Norrland. Kan bero på att dessa befolkningar hade sämre immunskydd.
Då dog väl ca 30 000 i Sverige? Liknande scenario idag skulle väl ta mellan 50-100k. Mestadels äldre o sjuka. Det vore ett rätt läskigt scenario att vara med om och skulle berättas om i generationer.
Citera
2020-01-30, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Fortfarande så imponerar inte dina personangrepp . . .

Om vi säger att jag köper din version, vad betyder det för den här epidemin, menar du? Och vd är så diametralt skilt från mitt sätt att se på smittspridningen?

Jag har inte vidrört ditt sätt att se på smittspridningen vad jag kan minnas.

Citat:
Ja dimma är en aerolsol som ju hålls svävande i luften.

Däremot tror jag att en aerosolpartikel som innehåller en viruspartikel blir för tung för att sväva i luften någon längre tid.

Det är din text, som du använde som ett led i ditt resonemang.

Du tror att en viruspartikel blir för tung för att färdas i luften någon längre tid.

Det får du gärna tro, men vikten är absolut inte den enda faktorn som bestämmer hur länge viruspartikeln kommer att befinna sig i atmosfären. Vindstyrka, luftströmmar och termik påverkar. Således kan du inte påstå att en viruspartikel kan färdas si eller så långt.

Totalt oväsentligt om viruspartikeln är bunden i aerosolform eller helt fristående, det går inte att räkna ut vart viruspartikeln kommer att landa.

Partiklar kan färdas i atmosfären, inte mitt fel att det är så.

Jag tror inte att det aktuella viruset är luftburet, det överlever inte särskilt länge i atmosfären, sannolikt inte heller någon annanstans heller utanför kroppen.

Expertisen påstår att det krävs nära kontakt för att smittas, det styrker ovanstående tro.

Jag tror att detta innebär att vi inte kommer att få se ett liknande förlopp i Sverige som vi just nu ser i Kina.

Vi är färre, bor glesare och har sannolikt i befolkningen en större grad av kunskap om hur man undviker smitta.

Vi delar inte tallrik med varandra, vi bor inte trångt, och vi har en mycket bättre förutsättning för att inhämta kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in