Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
OK. Fortfarande så imponerar inte dina personangrepp . . .
Om vi säger att jag köper din version, vad betyder det för den här epidemin, menar du? Och vd är så diametralt skilt från mitt sätt att se på smittspridningen?
Jag har inte vidrört ditt sätt att se på smittspridningen vad jag kan minnas.
Citat:
Ja dimma är en aerolsol som ju hålls svävande i luften.
Däremot tror jag att en aerosolpartikel som innehåller en viruspartikel blir för tung för att sväva i luften någon längre tid.
Det är din text, som du använde som ett led i ditt resonemang.
Du
tror att en viruspartikel blir för tung för att färdas i luften någon längre tid.
Det får du gärna tro, men vikten är absolut inte den enda faktorn som bestämmer hur länge viruspartikeln kommer att befinna sig i atmosfären. Vindstyrka, luftströmmar och termik påverkar. Således kan du inte påstå att en viruspartikel kan färdas si eller så långt.
Totalt oväsentligt om viruspartikeln är bunden i aerosolform eller helt fristående, det går inte att räkna ut vart viruspartikeln kommer att landa.
Partiklar kan färdas i atmosfären, inte mitt fel att det är så.
Jag tror inte att det aktuella viruset är luftburet, det överlever inte särskilt länge i atmosfären, sannolikt inte heller någon annanstans heller utanför kroppen.
Expertisen påstår att det krävs nära kontakt för att smittas, det styrker ovanstående tro.
Jag tror att detta innebär att vi inte kommer att få se ett liknande förlopp i Sverige som vi just nu ser i Kina.
Vi är färre, bor glesare och har sannolikt i befolkningen en större grad av kunskap om hur man undviker smitta.
Vi delar inte tallrik med varandra, vi bor inte trångt, och vi har en mycket bättre förutsättning för att inhämta kunskap.