2020-01-30, 19:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tusentals fall in Europe? Nu? Nej det har jag aldrig sagt.

Google remember you, även om inlägget du skrev och som jag rapporterade nu har "ramlat bort" från tråden.
https://www.google.com/search?safe=off&rlz=1C1AOHY_svSE709SE715&ei=oyMzXr zfFezlrgSbq7-oBA&q=VitruvianskeMannen+europa+smittade&oq=Vitruv ianskeMannen+europa+smittade&gs_l=psy-ab.3..33i160.188733.193097..193770...0.1..0.257.21 83.0j16j1....2..0....2j1..gws-wiz.......0 i71j0i13j0i13i30j0i333j33i21.-DR-wfLwO4I&ved=0ahUKEwj8vK2U_avnAhXssosKHZvVD0UQ4dUDC As&uact=5

Citat:
och kan få vårt första case i Sverige idag. Det var vad jag sa i söndags. Stämmer pretty well.

Vi har inga bekräftade fall i Sverige idag.

Citat:
Att somebody skulle bli infected, som inte har varit in China, det var det som avsågs med att the virus skulle kunna spridas outside China.

De siffror vi sett hittills har talat för att alla som smittas outside china smittats av Patient Zero's Från Kina.

PS. Jag gillar att du kör samma Svengelska som jag gör. Tro det eller ej, men det gör faktiskt dina inlägg mer lättlästa (för Mig).
Citera
2020-01-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Såg tre stycken på en kort stund idag. Två av dem asiater dock.

Det är bra om folk börjar ta på sig maskerna nu. Det signalerar till andra att det är allvar. Sverige har som tur är lite förberedelsetid även om smittan troligen redan finns i landet. Börjar alla göra vad de kan för att skydda sig redan nu så kanske man kan bromsa spridningen lite grand. Tiden är viktig då det jobbas febrilt på att ta fram vaccin och läkemedel, men det lär inte komma närmaste månaderna.
Citera
2020-01-30, 19:56
Medlem
det sägs att Australien möjligtvis har hittat ett botemedel för caronaviruset.
De har iaf lyckats odla fram viruset.

Hursomhelst så kommer jag inte att ta vaccinet, allt det här känns skumt.
Citera
2020-01-30, 19:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger

And that means what?

Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Hoppas ingen i tråden tar detta trollet på allvar. modestyblaise tror t.ex. att dödligheten är 2%, eftersom det bara är 2% av antalet smittade som (än så länge) har dött. Enligt modestyblaise så kommer de som är smittade i dagsläget att tillfriskna, dvs. viruset är redan bekämpat! Case closed.

Eftersom antalet nya smittade följer samma kurva som antalet döda och har så gjort i mer än en vecka, så finns det liten eller ingen anledning att anta att den kommer att stegra.
Citera
2020-01-30, 19:58
Medlem
Hawxs avatar
Citat:
Hoppas du har rätt. Men om man tar exempelvis pandemin 1918 som exempel (med ungefär samma R0-tal, dvs smittsamhet som nu eller faktiskt något lägre) så letade den sig precis runt hela jordklotet. Till den minsta isolerade by. Och detta var 1918...

Högst dödlighet i Sverige var det faktiskt i avlägsna byar uppåt Norrland. Kan bero på att dessa befolkningar hade sämre immunskydd.

Tycker inte det håller som motargument. På den tiden hade vi inte global direktinformation eller de läkarkunskaper vi har idag. Det är ju en markant skillnad på då och nu när det gäller övervakning och åtgärder. Fördelen med historian är dock att vi lärde oss av den och vad som gick fel. Rätta till felen och försök igen.
Citera
2020-01-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
indien har rapporterat sitt första fall, vietnam rapporterar fler smittade, Illinois rapporterar första spridningen inom usa.
OK, tack
Citera
2020-01-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Google remember you, även om inlägget du skrev och som jag rapporterade nu har "ramlat bort" från tråden.
https://www.google.com/search?safe=off&rlz=1C1AOHY_svSE709SE715&ei=oyMzXr zfFezlrgSbq7-oBA&q=VitruvianskeMannen+europa+smittade&oq=Vitruv ianskeMannen+europa+smittade&gs_l=psy-ab.3..33i160.188733.193097..193770...0.1..0.257.21 83.0j16j1....2..0....2j1..gws-wiz.......0 i71j0i13j0i13i30j0i333j33i21.-DR-wfLwO4I&ved=0ahUKEwj8vK2U_avnAhXssosKHZvVD0UQ4dUDC As&uact=5

Vi har inga bekräftade fall i Sverige idag.

De siffror vi sett hittills har talat för att alla som smittas outside china smittats av Patient Zero's Från Kina.

PS. Jag gillar att du kör samma Svengelska som jag gör. Tro det eller ej, men det gör faktiskt dina inlägg mer lättlästa (för Mig).

Why the fan måste du snacka like that? skojar bara, kul med svengelska! #fuckcorona
Citera
2020-01-30, 20:00
Medlem
WHO livestreamen skulle dra igång 19:30, men inget har startat ännu. Är detta normalt eller har streamen också fått viruset nu?
Citera
2020-01-30, 20:01
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
WHO livestreamen skulle dra igång 19:30, men inget har startat ännu. Är detta normalt eller har streamen också fått viruset nu?

Mötet kanske gick övertid? Det ska börja 20:30.
Citera
2020-01-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Presskonferensen är uppskjuten.
Citera
2020-01-30, 20:02
Medlem
Nu står det att den startar 23:30

https://www.youtube.com/watch?v=JCaa0Xp60Po
Citera
2020-01-30, 20:02
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Ja det är det som oroar mest just nu. Kommunistiska diktaturer brukar glida en del på sanningen i sådana här lägen så vem fan vet hur många högar med lik det ligger där just nu. Stämmer uppgifterna däremot så känns det inte överdrivet läskigt dock.
Siffrorna verkar stämma, om man tittar på antal dödsfall som skett utanför Kina så är det fortfarande 0. Men vad folk verkar ha svårt att begripa i den här tråden är att Wuhan är en stor stad med 11 miljoner invånare. Den har således sex gånger så mycket folk som hela Stockholm. Så låt oss ponera att ca 100 000 är smittade initialt med en dödlighet på ca 3 % så har vi 3000 döda. Hur tror du kinesiska myndigheter tänker när det helt plötsligt börjar dyka upp en jävla massa döda kroppar överallt? Tusentals människor som dör av någon okänd anledning. Med SARS i baktanke så blir myndigheterna givetvis panikslagna att det är något liknande SARS eller ännu värre. De visste inte vad de hade att göra med. Och de kan ju gärna inte chilla och tänka att "hmm...vi vet inte om det är något sjukt dödligt zombievirus än så låt oss inte göra ett skit och se vad som händer." (The swedish way) Klart de drar på med allt de har och spärrar av staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in