2020-01-30, 20:09
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det står ju live om tre timmar.

https://www.youtube.com/watch?v=JCaa0Xp60Po

12 minuter enligt "Global News".
Citera
2020-01-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns skillnader mot då.
Positivt: Mer information, folk vet om att skydda sig
Negativt: Mycket mer resande och utbyte nu än idag
Neutralt: Sjukvården kommer inte göra någon skilland i en pandemi, även om spetskunskapen är sju resor bättre, så har kapaciteten ingen som helst betydelse
Negativt: Ett mycket mer sårbart samhälle idag, med just-in-time matleveranser mm

ja
ja
på riktigt. ett rike som kan förbereda sig på "pandemi" som ebola sjukhuset i malmö har bättre förutsättningar än nått annat sjukhus,
problemet i svea är att alla andra än svenskar får förtur. titta på dalarnas läns prio
du pratar om JIT, vem ska leverera och vem betalar om det inte finns pengar i ladorna,
Citera
Medlem
Live nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Något gick live där nu men det är väl från USA om läget i USA.
Citera
2020-01-30, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Du tror att folk bryr sig? En sanning är en sanning oavsett vem som säger det. Om du vill öka din trovärdighet kan du istället komma med sakliga argument.
Du tycker jag är mindre saklig än andra?
Citera
2020-01-30, 20:11
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
En annan grupp som tycker man skall avvakta för att inte förlora pengar menar du
Läste ngn som räknade med att varje nytt fall i Thailand kunde innebära en total minskad omsättning resa/boende/mat/nöjen etc på 100 miljoner dit 😮
Citera
2020-01-30, 20:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra intervju från CNN. Går inte att säga om viruset går att kontrollera ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=oItsTiLuhL0
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

repetering repetering repetering

psykisk misshandel,

who, titta på south park, to little to late
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Spridas betyder rejäl smittspridning i deras språkbruk tror jag. Och det är nog inte så sannolikt. Men att enstaka fall kan komma hit via resenärer, det är väl mycket troligare än "kan inte uteslutas".

Spridas betyder spridas och rejäl smittspridning betyder rejäl smittspridning.
Citera
2020-01-30, 20:15
Medlem
Jag är på riktigt nervös över detta virus. Vi ska få gäster dit jag jobbar som kommer från Kina och fick idag höra av den ena personen i familjen att barnen är sjuka i vad dom tror är influensan. Feber och hosta. Dom har ej blivit testade för att dom ej vill belasta sjukvården. Någon som vet om man enligt lag får neka gäster att checka in på ett hotell vid misstanke om viruset ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns skillnader mot då.
Positivt: Mer information, folk vet om att skydda sig
Negativt: Mycket mer resande och utbyte nu än idag
Neutralt: Sjukvården kommer inte göra någon skilland i en pandemi, även om spetskunskapen är sju resor bättre, så har kapaciteten ingen som helst betydelse
Negativt: Ett mycket mer sårbart samhälle idag, med just-in-time matleveranser mm

Delar din uppfattning om sjukvården. Spelar ingen roll hur bra den är. Passerar vi 100 fall i Sverige så kommer sjukvården få inriktings sig på damage control som i Kina. Vi har stadigt minskat antal vårdplatser i Sverige senaste 20 åren och de säger upp vårdpersonal och har anställningsstopp i de flesta regioner. Tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har inte vidrört ditt sätt att se på smittspridningen vad jag kan minnas.

Det är din text, som du använde som ett led i ditt resonemang.

Du tror att en viruspartikel blir för tung för att färdas i luften någon längre tid.

Det får du gärna tro, men vikten är absolut inte den enda faktorn som bestämmer hur länge viruspartikeln kommer att befinna sig i atmosfären. Vindstyrka, luftströmmar och termik påverkar. Således kan du inte påstå att en viruspartikel kan färdas si eller så långt.

Totalt oväsentligt om viruspartikeln är bunden i aerosolform eller helt fristående, det går inte att räkna ut vart viruspartikeln kommer att landa.

Partiklar kan färdas i atmosfären, inte mitt fel att det är så.

Jag tror inte att det aktuella viruset är luftburet, det överlever inte särskilt länge i atmosfären, sannolikt inte heller någon annanstans heller utanför kroppen.

Expertisen påstår att det krävs nära kontakt för att smittas, det styrker ovanstående tro.

Jag tror att detta innebär att vi inte kommer att få se ett liknande förlopp i Sverige som vi just nu ser i Kina.

Vi är färre, bor glesare och har sannolikt i befolkningen en större grad av kunskap om hur man undviker smitta.

Vi delar inte tallrik med varandra, vi bor inte trångt, och vi har en mycket bättre förutsättning för att inhämta kunskap.
OK jag tar ett steg tillbaka, det du nu skriver är mer resonabelt.

Jag tolkade in i ditt resonemang om att viruspartiklar kan spridas fritt i atmosfären som att du ansåg att den kontaminerade delen av atmosfären kan ge smitta.

Men det fungerar inte så. Aerosolsmittor smittar bara på ett ganska begränsat avstånd.

Jag är inte sämre än att jag kan be dig om ursäkt för mitt missförstånd men försök att avhålla dig från personangrepp. Det gynnar inte en konstruktiv debatt.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-01-30 kl. 20:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in