2020-01-31, 01:24
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Om detta virus inte är dödlig för ”vanliga” människor förstår jag inte varför alla har panik? Det dödar väl endast äldre och sjuka människor?

Som jag skrivit tidigare, så är detta inte korrekt. Helt enkelt helt felaktigt. Flera både utländska och inhemska journalist har helt felaktigt angett detta.

Tvärtom har det hittills, enligt publicerad forskning, visat sig att endast ca 1/3 av de avlidna har underliggande sjukdomar, samt att medelåldern är 49 år.
Senast redigerad av Remulus 2020-01-31 kl. 01:27.
Citera
2020-01-31, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creeket
Ja, det gör jag baserat på att ökningen av antal fall utomlands hittills stämmer väldigt bra överens med vad vi sett gällande ökningen i Wuhan.
.

Det gör det ju verkligen inte. Hongkong har typ ökat 2 fall på 2 dagar. Japan 6, Thailand några stycken. Det är inga epidemisiffror.
Citera
2020-01-31, 01:25
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag bor i Norge och tror smittan kommer hit först och Sverige sedan. Jag ser avsevärt mera kineser här, men det är säsongsbetonat, alltså sommar mycket kineser. Däremot finns det ett köpcentrum någon mil från mig, där det är oerhört mycket kineser. Det är annan sammansättning på invandrarna här, betydligt mera asiater än i Sverige.

Jag menar att smittan kommer via Gardemoens flygplats och sedan till ett sådant kinesrikt område i Norge. Sedan förs smittan vidare till Sverige. Av en sådan som mig exempelvis. Därför tänker jag inte åka bort till det köpcentrumet där jag annars brukar vara för att strosa, besöka ett bibliotek och äta, för jag vill inte träffa en massa kineser, det finns många där.

Oslo?
Jag sitter i Skøyen, ser många kineser runt kommunhuset, stortinget och oslo s.
Ingen fara i sig att gå förbi dem, men ska man trängas på de förbannade bussarna, tågen eller tunnelbanan så börjar man fundera när det kommer in en hop kineser (utan munskydd, som att detta vore en frizon som DE inte behöver oroa sig för)
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
I Kina, i de områden där det anses vara en delikatess att äta fladdermöss, ormar, olika gnagare och andra vilda djur; är det utbrett över alla åldrar eller tillhör det en särskild ålderskategori rent generellt?

Ingen aning, men fladdermöss är ingen delikatess där och såldes öht inte på marknaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hongkong är inte kina.
Hongkong o Singapore är hightech länder med extremt väl fungerande sjukvård. S

Vad har sjukvård med faktumet att endast 10 är rapporterade infekterade?
Citera
2020-01-31, 01:26
Medlem
Madagascars avatar
Enligt cgtn är det nu 171 friskförklarade. Dvs detta är första dygnet (igår) som fler friskförklarades än dog!
Citera
2020-01-31, 01:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
När du säger små mängder, hur tänker du då?
Jag har alltid trott att antingen så får man viruset eller ej. Att det är omöjligt att få en liten dos så immunförsvaret stimuleras på naturlig väg. Konstgjord mindre dos löser man ju genom just vaccin.

Folkhälsomyndigheten citat;

Smittsamheten börjar redan dygnet innan man får några symtom och är som högst när man är som sjukast. En tumregel är att man är smittsam så länge man har feber. Små barn som har influensa för första gången och inte har något tidigare skydd mot infektionen utsöndrar också mycket virus. Under säsongsinfluensatider har många en kortvarig virusutsöndring utan att få symtom. Risken för att bli sjuk om man blir smittad ökar desto mer virus man utsätts för. Du kan läsa mer om influensasmitta på

Gäller influensavirus, kan sannolikt gälla även det aktuella viruset.

Vad gäller smittsamhet tycker jag att Tegnell har ett och annat att förklara. Hur kan han veta att det aktuella viruset inte kan smitta innan symptom har visat sig?
Citera
2020-01-31, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
Läs om det du skrev en gång till så kanske du fattar hur illa det låter? Vissa har familj och släkt som antingen är äldre, sjuka eller både och. Dessa kanske inte räknas som människor i dina ögon?

Menar väl att det är som alla andra virus. Gamla och sjuka dör av alla möjliga olika virus som finns hela tiden. Klart det är hemskt även fall det är äldre och sjuka, men varför sån uppståndelse av just det här?
Citera
2020-01-31, 01:29
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Menar väl att det är som alla andra virus. Gamla och sjuka dör av alla möjliga olika virus som finns hela tiden. Klart det är hemskt även fall det är äldre och sjuka, men varför sån uppståndelse av just det här?

Därför att vi är på väg att drabbas av en pandemi där hundratals miljoner kan insjukna med helt fruktansvärda konsekvenser för världen som följd. Det är ett nytt virus och det finns vare sig vaccin eller effektiv behandling. Och som sagt: Även en del unga och friska kommer att insjukna svårt.
Citera
2020-01-31, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kan han veta att det aktuella viruset inte kan smitta innan symptom har visat sig?

Det är ett påstående han kläcker ur sig utifrån antagandet att en överföring inte kan äga rum innan dess. Jag vill dock ha det förklarat för mig hur tysken blev smittad av kinesiska kollegan som inte ens visste om de satte bredvid varandra eller ej vid fortbildningen. De har alltså inte haft någon närmare kontakt. Hon kan inte återgå hur nära de var varandra.
Citera
2020-01-31, 01:32
Medlem
Proras avatar
Ligger kinesernas klena fysik dem i fatet? Smittan verkar ju ha tvärstoppat utanför landets gränser.

Det påminner om när de spanska conquistadorerna i Sydamerika bekymrat tvingades konstatera att indianer var totalt odugliga som slavar i Andernas silvergruvor. De dog som flugor. Därför tvingades de att starta import av negerslavar från det mörka Afrika och sedan gick det som det gick.

Hade indianerna haft bättre fysik hade vi sluppit dagens usla hip-hop.
Citera
2020-01-31, 01:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Ni är många här som är mkt mer kunniga än mig och måhända var min fråga om att stänga ALLA flyplatser världen över naiv , men en annan fråga.

När tror ni vaccin kommer (om det kommer ) ??

Ett par veckor.
Jag vet att man vid tidigare fall (SARS/MERS) pratade om åratal men det tog en eller ett par månader på sin höjd.
Idag förfogar man över nyare teknologi som gör det möjligt att skapa det fortare, så räkna med upptill en månad max

...sedan är frågan hur pass bra vaccinet är, vi kunde ju se med vaccinet för svininfluensan (H1N1) att den hade många biverkningar, ex. narkolepsi för yngre personer.

Vill hellre ha ett fullgott vaccin utan biverkningar som tar ett par månader att skapa, än ett panik-vaccin som nästan är lika skadligt som viruset i sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in