2020-01-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis men dessa är inte fria viruspartiklar. Hade det varit det hade vi sett en betydligt snabbare spridning. Det är i stället frågan om aerosoler som bär virus.

"Ännu en form av blandning är en aerosol. En sådan består av mycket små partiklar som är utspridda i en en gas. Exempel på detta är dimma, som utgörs av små vattendroppar som svävar i luften eller rök, som består av små fasta partiklar som också de hålls svävande i luften."
https://www.naturvetenskap.org/kemi/hogstadiekemi/blandningar/aerosoler/
"Hålls svävande i luften"!
Citera
2020-01-30, 11:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Vad de säger är inte värt mycket. Socialdepartementet ansvarar för samhällets välfärd - tycker du de skött sitt jobb det senaste decenniet?

Om de dessutom påstår att det finns resurser, var fan befinner sig dessa mitt under pågående vårdkris? Det blir man ju bara ännu mer förbannad av att höra

Mitt inlägg var ironiskt
Citera
2020-01-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tyvärr återspeglar dessa rubriker dagens verklighet.
Det kan vara svårt att tro tills man varit med om det själv, det förstår jag.
Så som akuten men även vårdcentraler ser ut idag finns det inget som helst utrymme för coronavirus. Det finns inga marginaler.
Exakt. Men det har ändå varit relativt stort i media och övriga nyhetskanaler så jag förstår ändå inte riktigt hur man kan ha missat läget så totalt. Skrämmande att vi ligger så illa till.
Citera
2020-01-30, 12:03
Medlem
Jag hörde en kvinna igår som jobbade på något som kallas ”Folkhälsomyndigheten”. Hon hänvisade till UD igår kväll på nyheterna.

Nu säger UD att de hänvisar till Folkhälsomyndigheten på media.

Är det ett internt krig mellan UD och FHM vem som inte skall sitta med Svarte Petter?
Citera
2020-01-30, 12:03
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Ja, Wuhan har ju fått jääääättemycket hjälp. Alla länder står sig själv närmast. De lär naturligtvis prioritera sin egen befolkning och vård av dessa. Om du hade någon form av insikt gällande vården i Sverige så skulle du vara medveten om att den redan är extremt överbelastad. Du har redan fått bra förslag på länkar till källor men jag kan komplettera med ytterligare några:
Besparingar inom en redan överbelastad sjukvård
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/november/stora-besparingar-vantar-inom-varden-nasta-ar/

Löfven slår rekord – i långa vårdköer https://www.aftonbladet.se/a/6jyOXL

Det blev såhär illa en "vanlig" vecka, det skulle förvisso till viss del på it-störningar men det är ju ett inte helt ovanligt problem.
https://www.svd.se/vardkaos-i-stockholm-pa-vag-att-stabiliseras

Wuhan har fått hjälp inom Kina. Det är ett land på 1,4 miljarder människor. Än så länge är det väldigt få smittade sett till populationen. Ni verkar tro att halva Sverige kommer bli smittade inom en vecka. Det finns beredskap. Det finns resurser. Men spring iväg och heila på något torg istället nu.
Citera
2020-01-30, 12:05
Medlem
Citat:
Tyvärr återspeglar dessa rubriker dagens verklighet.
Det kan vara svårt att tro tills man varit med om det själv, det förstår jag.
Så som akuten men även vårdcentraler ser ut idag finns det inget som helst utrymme för coronavirus. Det finns inga marginaler.
Ja det är f-j--ligt, och ändå står de och säger att de har det resurser ifall coronavirus kommer hit..det är ren lögn.
Citera
2020-01-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jag hörde en kvinna igår som jobbade på något som kallas ”Folkhälsomyndigheten”. Hon hänvisade till UD igår kväll på nyheterna.

Nu säger UD att de hänvisar till Folkhälsomyndigheten på media.

Är det ett internt krig mellan UD och FHM vem som inte skall sitta med Svarte Petter?
Var det Karin Tegmark-Wisell, hon som sa att hon inte skulle ha något emot att åka på semester i Peking? Jag tycker att vi skramlar ihop till en biljett åt henne och ser om hon åker.
Citera
2020-01-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Två veckor för nytt sjukhus, bra jobbat.

Det har ju att göra med Kinas politiska system. Den enda fördelen med diktatur/enpartistat. I en allvarlig situation kan beslut fattas mycket snabbt. Ledningen säger vad som ska byggas och hur. De behöver inte ta hänsyn till bygglov, köp av marken eller andra beslut som hade tagit lång tid i Sverige. I en diktatur säger ledning "gör så här NU" så blir det gjort direkt.
Citera
2020-01-30, 12:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Det är mycket roande (och skrämmande) att följa hysterin i denna tråd. Om folk beter sig så här angående ett mes-virus som media kommer sluta rapportera om vilken dag som helst - undra hur folk kommer bete sig när en riktig viruspandemi slår till? Folk kommer ta död på varandra långt innan viruset. Huga mig.
Citera
2020-01-30, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Vad de säger är inte värt mycket. Socialdepartementet ansvarar för samhällets välfärd - tycker du de skött sitt jobb det senaste decenniet?

Om de dessutom påstår att det finns resurser, var fan befinner sig dessa mitt under pågående vårdkris? Det blir man ju bara ännu mer förbannad av att höra

Verkligen! Sveriges vårdanställda larmar om kaos och är sönderstressade. Finns det resurser så sätt in dem!?
Citera
2020-01-30, 12:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/personalens-nodrop-om-sjukvardskrisen-vi-spelar-guds-roll/

Här berättar personal på SÖS om en patient som dog på akuten efter att ha väntat i 14 timmar på en vårdplats.
Idag är det tyvärr så det ser ut i Sverige. Jag har själv varit med om att få vänta alldeles för länge på akut operation, och läkarna bad om ursäkt och medgav att väntan hade ökat riskerna betydligt för allvarliga komplikationer.
Ett coronavirus skulle vara förödande för svensk vård även om enbart de allra svårast sjuka vände sig till vården, eftersom vården går på knäna redan idag.

Ett fall är tyvärr inget bevis. Patienten kunde även dött i sjukhussängen.
Citera
2020-01-30, 12:10
Medlem
En del av min hjärna tänker att det nog inte är så farligt.
Men den andra delen tänker
”Om det inte är så farligt, varför byggs nya sjukhus och städer stänger ner?”
Hur många smittade lämnade Wuhan innan de stängde ner?

Sa de inte på nyheterna imorse att de skulle ha ett extrainsatt krismöte och presskonferens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in