2020-01-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Att de har varit symtomfria i 10 dagar.

Vet vi om alla som blir smittade av detta behöver sjukhusvård? Verkar vara lite information, men sånt kanske man borde kunna se någon indikation på nu, då det funnits smittade sedan början av dec.
Citera
2020-01-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creeket
Men det var ju du som gjorde det... Åtminstone så var det så jag uppfattade dig.
Jag personligen är övertygad om att nCov-2019 är riktigt allvarlig. Den bedömningen gör jag baserat på befintlig data samt hur Kina har reagerat på den.

Du är övertygad om det trots att Hongkong har 10 fall och 0 personer har dött utanför Kina? Förklara....
Citera
2020-01-31, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Men, det är ändå en inledande indikation att Coronaviruset har ovanligt HÖG DÖDLIGHET och inte är jämförbart med ett ordinärt förkylningsvirus...
Det tror jag ingen har påstått. Inte WHO och/eller relevanta myndigheter.

Citat:
Att ett flertal internationella och nationella förståsigpåare i dagsläget delar antalet avlidna med smittade och kommer fram till en helt annan dödlighet än forskningsrapporten menar jag är HELT FEL i detta läget
Men det kommer nog närmare sanningen än dödligheten för en liten grupp särskilt allvarliga fall av coronavirusinfektion. I den rapporten du hänvisar till finns bland annat en tidigare sjukdomshistorik i 32 % av fallen. Rapporten uttalar sig enbart om smittade som krävt sjukhusvård.
Citera
2020-01-31, 00:45
Avslutad
Citat:
En av världens mest ansedda vetenskapliga tidskrifter, The Lancet, har publicerat en forskningsrapport om dödlighet på lite under 15%, men självklart kan detta ifrågasättas på fler sätt än du gör.

Faktum kvarstår att man inte med vetenskapligt belägg redan idag kan konstatera att dödligheten är så låg som 2-3%, vilket flera både internationella och nationella förståsigpåare gör.

Man kan däremot referera till artikeln i The Lancet och påpeka att deras forskningsunderlag kom fram till att dödligheten är något under 15%

En av världens mest ansedda vetenskapliga tidskrifter säger du?
Då kan dom Lancet stryka den titeln från sitt CV nu.
Ingen seriös forskningsrapport kan lämnas ännu med tanke på den knapphändiga information och det stora mörkertal som (förmodligen) finns.
Citera
2020-01-31, 00:46
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Inte bara det.. hygienen och dagsvanorna.. Känns som ett mardrömscenario. Sjukvården är bara toppen på isberget.

När det kommer till sjukvård i Kina så är den delad. Förvånansvärt många tror fortfarande att den traditionella kinesiska medicinen är överlägsen (baserat på rasism, fördomar o propaganda). Så det är troligtvis en bidragande orsak till den högre dödligheten. Dvs många som borde avstår vård tills det är försent. O sedan finns det inga resurser...
Citera
2020-01-31, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Ingen seriös forskningsrapport kan lämnas ännu med tanke på den knapphändiga information och det stora mörkertal som (förmodligen) finns.
Det kan visst det det publiceras seriösa forskningsrapporter och Lancet gör precis det. Att stora mörkertal förekommer förhindrar inte det. Säger du något annat har du aldrig läst en vetenskaplig artikel.
Citera
2020-01-31, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
När det kommer till sjukvård i Kina så är den delad. Förvånansvärt många tror fortfarande att den traditionella kinesiska medicinen är överlägsen (baserat på rasism, fördomar o propaganda). Så det är troligtvis en bidragande orsak till den högre dödligheten. Dvs många som borde avstår vård tills det är försent. O sedan finns det inga resurser...

Jag vet faktisk inte hur bra sjukvården är i Kina. Det finns ju fler aspekter än hur duktiga läkarna är (miljön, befolkningen osv)... Jag tänkte mer på Indien och Malaysia exempelvis.
Citera
2020-01-31, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Du är övertygad om det trots att Hongkong har 10 fall och 0 personer har dött utanför Kina? Förklara....

Ja, det gör jag baserat på att ökningen av antal fall utomlands hittills stämmer väldigt bra överens med vad vi sett gällande ökningen i Wuhan.
Sedan så har vi visst ett dödsfall utomlands - Malaysia.
Citera
2020-01-31, 00:51
Medlem
En dum fråga kanske men. Om man blivit diagnostiserad med viruset, insjuknat och sedan tillfrisknat under vård och blir hemskickad som friskförklarad. Innebär det då att man sedan är immun, så länge viruset inte muterar och skapar nån ny "strain" om ni fattar vad jag menar!
Citera
2020-01-31, 00:51
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creeket
Sedan så har vi visst ett dödsfall utomlands - Malaysia.

Källa?
Citera
2020-01-31, 00:52
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Består inte urvalet av individer som sökt vård pga symptom? I så fall är siffran missvisande eftersom det inte tas hänsyn till alla som är symptomfria eller visar svaga symptom som liknar en förkylning exempelvis. Kan hända att jag missförstod något här 🙂

Självklart har du rätt! Man vet inte IDAG hur många som i stillhet lider av Coronaviruset hemma i hemlighet och stillhet samt tillfrisknar och därmed håller sig utanför statistiken.

Det är därför jag menar att dödligheten med största sannolikhet kommer att betydligt sjunka, men till vilka siffror vet varken du eller jag.

Forskarvärlden är i vart fall helt på det klara över att dödligheten är avsevärt högre än ett ordinärt influensavirus. Därav förmodar jag att Kinas regering och WHO tar Coronaviruset på största allvar.

Den inledande första forskningsrapporten indikerar en dödlighet på ca 15%

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

den andra på 11%

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext#bib3

och den kommer troligtvis att sjunka, men med detta forskningunderlaget kan man någorlunda säkert konstatera att Coronaviruset betydligt kommer att hålla sig över dödligheten på 0,05-0,18% som de "normalt" dödligaste ordinära säsongsinfluensorna håller.

Därför anser samtidigt givetvis WHO att det är ett Globalt nödläge.
Citera
2020-01-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Källa?

Jag har inte länken, men den finns postad i tråden! En indisk pojke(22 år) som avled i Malaysia.
Tror att du kan söka upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in