2020-01-29, 23:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja men det finns fortfarande inte anledning att utgå från att man kan avvända sars-fallet som ett sätt att beräkna dödligheten hos nCov-2019. Det finns massor av bakomliggande faktorer och parametrar som formar utfallet. Dessa parametrar är sannolikt väldigt olika i båda fallen.

Absolut, när det gäller SARS så mörkade man resultaten och nu verkar det inte som det men jag är skeptiskt. Det som är säkert är att parametrarna gällande SARS har man redan, de gällande nCov-2019 har man inte egentligen förrän det är över. Det man kan jämföra är kurvor på hur många under en viss tid vart smittade och dog och det kan man inte än göra än, 2% av vadå.
Citera
2020-01-29, 23:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är det något vi vet?

Nej, men den senaste datan talar för det. Den japanske busschauffören t ex, borde ha smittat ned ett antal japaner by now, om smittbarheten vore så extensiv som domedagsprofeterna i tråden förutspått hittills.

Citat:
Uppgifter från Kinas National Health Commission ger att 2019-nCoV smittar under hela inkubationstiden. Detta återgavs nyligen i NEJM:
https://www.jwatch.org/fw116282/2020/01/27/novel-coronavirus-incubation-period-lasts-2-weeks

Den data vi fått från länder dit infekterade individer rest hittills, talar dock Emot den slutsatsen.

OM det smittar vid inkubationstiden, så gäller detta endast för Slutet av inkubationstiden, strax innan den smittade uppvisar symptom.
Citera
2020-01-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och att dessutom föra över resultatet till en beräkning på hur många som teoretiskt kommer att dö i Sverige och Europa är ju höjden av inkompetens.

Smittspridning som dödlighet i Sverige kan med största sannolikhet inte vara den samma som i Asien, av exakt samma anledning som du anger.
.

Vi måste beräkna antalet smittade som hemvänder, deras försiktigheter, och sedan virusets spridningseffekt. Detta är omöjligt.
Citera
2020-01-29, 23:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det känns bättre när man har läst en sådan rapport. Detta är riktigt vetenskapligt faktiskt. Uppenbarligen är det äldre män som löper störst risk att dö. Vanligen redan sjuka. Detta handlar alltså mest om folk med dåligt immunförsvar och dålig allmänhälsa. Det är ett starkt virus som älskar slemhinnorna och kan gå ända ner i lungorna. Men en normal människas immunförsvar skall räcka för att vinna över viruset. Sjukvården kan inte bota men man kan ge livsuppehållande hjälp tills att immunförsvaret lär sig att hantera viruset.
Sedan får man ha i åtanke att det är en liten studie och att personerna som ingick i den fått tillgång till (i en del fall) avancerad sjukvård.

75 procent behövde syrgas och nästan var femte mer avancerat andningsstöd såsom tättslutade mask kopplad till respirator eller sövning+koppling till respirator. Tre behövde dialys.

Så... med detta stöd redde många upp det, problemet uppstår om det kommer in fler än vad sjukvården kan hantera. Då kan den här sjukdomen visa sig vara allvarlig även i andra patientgrupper.
Citera
2020-01-29, 23:20
Medlem
Vad kommer sverige göra nu när kineserna som haft semester och hälsat på släkt återvänder till Sverige i helgen? Det vore ett mirakel om Sverige klarar sig utan några konstaterade fall....
Citera
2020-01-29, 23:20
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och att dessutom föra över resultatet till en beräkning på hur många som teoretiskt kommer att dö i Sverige och Europa är ju höjden av inkompetens.

Smittspridning som dödlighet i Sverige kan med största sannolikhet inte vara den samma som i Asien, av exakt samma anledning som du anger.

Ett globalt medelvärde kan man få fram, senare, men relevanta siffror för Sverige torde vara omöjligt då det är alldeles för komplext att räkna ut när vi inte ens har ett enda konstaterat fall i landet.
Jag håller med helt.
Citera
2020-01-29, 23:21
Medlem
Citat:
Viruset verkar hos vissa orsaka en kraftfull inflammatorisk process i lungorna som gör att de lungblåsor (där syret tas upp i blodet) fylls med vätska och man får därmed allt svårare att syresätta sig.

Jag tror att den viktigaste faktorn för att rädda liv är så enkel som att man kan ge syrgas eller möjligen respiratorbehandling. De flesta människor har ett immunförsvar som skall klara viruset om det får lite tid på sig. Men det är säkert väldigt plågsamt när slemhinnorna är helt upplösta och man hostar blod.

Ett fel som man gjorde i början var att man trodde det var bakterier och gav antibiotika. Men det gjorde inte saken bättre. En människa behöver en viss bakteriekultur. HIV-medicin och Tamiflu är mycket bättre och hjälper immunförsvaret att vinna över viruset.
Citera
2020-01-29, 23:22
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sant det första. Dödligheten lär sjunka. Sjukvården lär som gällande svininfluensan att hantera den. Vi har denna ganska höga siffra just nu. Men den lär sjunka vilket den gjorde för svininfluensan.

Jag undrar över hur smittan avtar? Jag läste in mig rejält på pesten/digerdöden som spreds under 1300-talet, 1400-talet och 1700-talet, där dödligheten låg på 50-70% beroende av källor.

Jag läste "Stora döden : den värsta katastrofen som drabbat Europa". Av historieprofessor Dick Harrison.

Oavsett så klingar en smitta av, men jag kommer inte ihåg principen bakom det. Vilka är dom?

För om dödligheten är så hög som 50% (digerdöden 1300-tal, 1400-tal och även 1700-talet) då tänker jag initialt att alla kommer smitta varandra och dö. Men så är det inte, för tydligen så klingar smittan av tillslut. Alltså inledande fas, peak och så avklingande fas. Kan någon förklara för mig hur det i praktiken kommer sig en smitta klingar av?
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-29 kl. 23:28.
Citera
2020-01-29, 23:23
Medlem
The "whole world needs to be on alert" to fight the coronavirus, the head of the World Health Organization's Health Emergencies Programme has said.

En timme sen på BBC https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51299195

Coronavirus: Whole world 'must take action', warns WHO

Imorgon kommer det nog instruktioner world wide från WHO
Citera
2020-01-29, 23:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den data vi fått från länder dit infekterade individer rest hittills, talar dock Emot den slutsatsen.

OM det smittar vid inkubationstiden, så gäller detta endast för Slutet av inkubationstiden, strax innan den smittade uppvisar symptom.
På vilket sätt skulle den data vi fått från från länder dit infekterade individer rest tala för det?

Vet vi exempelvis hur länge den kinesiska kvinnan som spred smittan i Tyskland hade burit på viruset innan hon fick symptom. Vi vet att hon var asymptomatisk och smittsam den 21/1 och fick symptom två dygn senare. Men vet vi NÄR hon reste från Wuhanprovinsen och är det uteslutet att hon smittade andra dessförinnan?
Citera
2020-01-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrar över hur smittan avtar. Jag läste in mig rejält på pesten/digerdöden under 1700-talet och hur den spreds, där dödligheten låg på 50-70% beroende av källor. Oavsett så klingar en smitta av, men jag kommer inte ihåg principen bakom det. Vilka är dom?

För om dödligheten är så hög som 50% (digerdöden 1300-tal, 1400-tal och även 1700-talet) då tänker jag initialt att alla kommer smitta varandra och dö. Men så är det inte för, tydligen så klingar smittan av tillslut. Alltså inledande fas, peak och så avklingande fas. Kan någon förklara för mig hur det i praktiken kommer sig en smitta klingar av?

Successiv isolering tills fasen är över. På den tiden fanns inte nyheter så det tog längre tid för folk att se mönstret.
Citera
2020-01-29, 23:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vi kan inte riktigt lägga de diagnostiserade till grund pga att i början gick det sakta pga att de inte hade varken diagnostiska verktyg eftersom viruset är nytt eller personal. Det var en flaskhals där. Man ökade personalen allt eftersom och till sist för några dagar fick de diagnostiska verktyg och då började man kunna diagnostisera fler patienter i raskare takt.

Ökningen kanske handlar om att man kommit igång med arbetet sent. Enorma felkällor om man drar för långt gående slutsatser om ökning eller minskning.

Men det som man ska hålla ögonen på är döda och tillfrisknande. I början var det äldre och folk med någon ytterligare komplikation som dog. Om yngre friska börjar dö som flugor då är det ett stort problem. Samma sak om folk inte verkar tillfriskna. De håller patienterna i observation ganska länge. Ska vara symptomfria och virusfria i näsan har jag förstått det. Det kan visa sig många blir allvarligt sjuka och får men i lungor och luftrören.

Folk som diagnostiserats utanför Kina är också intressanta. Inga har dött så här långt, men en 80-åring sägs ligga illa däran i Frankrike. Man kan anta att folk som flyger och far är ofta inte så gamla utan mest friska och krya. Om vi inte får dödsfall utanför Kina då kan påståendet om att viruset är milt kanske sant.

Håller helt med om allt vad du skriver. Läget utanför Kina ger ett visst hopp så här långt men med så många smittade kommer det nog ändå vara svårt att undvika en global spridning. Den stora faran ligger i om så många blir smittade att sjukvården överbelastas och de som behöver respirator inte får det.

Vill också påpeka att du hann kommentera innan jag reviderade ökningstakten som har snarare varit en 10-dubbling på 6 dagar än på 10 dagar vilket skulle ge 1 miljard smittade 1 mars om den exponentiella ökningstakten skulle fortsätta. Vi får förhoppningsvis se en vändning innan dess och precis som du säger ger ett litet fel i en exponentiell ökningstakt mycket stort fel när man extrapolerar på lång sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in