2020-01-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Minsta lilla sånt - så skall det med i fupen. Det skulle vara rena tjänstefelet att gömma sånt. I USA är åklagarna folkvalda. Ju fler de fäller, desto säkrare kan de vara att bli omvalda till sitt ämbete. DÄR händer sånt här - att man smusslar undan bevis. Det är av egenintresse. Pengar. Pengar styr allt. Men vi har inte det systemet här. Åklagaren vinner ingenting på att smussla undan bevis. Han/hon har inget att vinna på att fälla en oskyldig, eller låta en skyldig gå fri.

Är du säker att det inte finns något annat att vinna annat än att bli omvald? Hört talat om prestige? Status? Karriärklättring etc.

Det är som att säga att det aldrig förekommit jävsituationer, svågerpolitik etc. i Sverige bara för att korruptionen är värre i ett afrikanskt land.
Citera
2020-01-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Är du säker att det inte finns något annat att vinna annat än att bli omvald? Hört talat om prestige? Status? Karriärklättring etc.

Det är som att säga att det aldrig förekommit jävsituationer, svågerpolitik etc. i Sverige bara för att korruptionen är värre i ett afrikanskt land.
Det finns säkert skitstövlar och rötägg i skrået precis som överallt annars. Men i fb tror man att alla som arbetar med sånt här är korrupta - beroende på vilken sida ni står.
Citera
2020-01-29, 12:00
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Men så dök Bodenfallet upp i tankarna igen.
Där undanhölls cirka halva slasken för försvaret under båda rättegångarna,
advokaterna kände inte ens till dess existens.

Kan ju alltid hoppas att det är väldigt ovanligt.
Vi har tidigare varit inne på att det finns allvarliga problem avseende Åkl allför stora inflytande som part i målet över bla, tvångsmedel som obegränsad häkningstid etc. Vi har åklagare som i allt mindre grad respekterar objektivitetskravet samt bedriver lobbyverksamhet i media. Vilket inte minst målet vi diskuterar i denna tråd är ett bra exempel på.
----------------
Citat:
Försvararens roll är att garantera att individen inte utsätts för våld från statens sida utan stöd i lagen. Utifrån den aspekten är försvararrollen av fundamental betydelse för upprätthållandet av en demokratisk rättsstat. På försvararens axlar vilar ansvaret för att de grundläggande rättsprinciperna beaktas när staten genom åklagaren kräver att våld i form av tvångsmedel eller straff utövas mot den enskilda individen. Därför är det synnerligen allvarligt när försvararrollen numera utsätts för systematiska angrepp från åklagarmyndigheten. Det anser advokat Thomas Olsson.

Vidare exemplifierar Thomas Ohlsson:

Citat:
I Södertälje-målet handlade det om en telefonlista som visade att det enda beviset för åtalet mot fyra personer för två mord, ett vittne, faktiskt ljög om sina förehavanden. De misstänkta hade suttit frihetsberövade i mellan ett och två år innan de frikändes på grund av innehållet i telefonlistan och åklagarnas förklaring var att listan blivit bortglömd i en skrivbordslåda.
https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2016/nr-5-2016-argang-82/forsvarare-forena-er/

Frågan om ett oberoende organ för tillsyn över polis och åklagare behöver snarast utredas om allmänhetens förtroende för rättsäkerheten ska upprätthållas.

Att Åkl Hiding är så rättskaffens att hon inte tvekar över att lämna uppgifter till försvaret som talar till den MT fördel är naivt att tro. Det är för frestande att "glömma" utan repressivare regelverk som vore Åkl inte människor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-29 kl. 12:14.
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ang slasken:

Förundersökningsprotokollet är grunden till till huvudförhandlingen. Åklagaren ska bevisa i huvudförhandlingen att det är ställt utom rimlig tvivel att den som är åtalad har utfört brottet.

Förundersökningsprotokollet är sekretessbelagt fram till att en åklagare har väckt åtal. Därefter blir förundersökningsprotokollet en offentlig handling. Den misstänkte och dennes advokat får ta del av protokollet innan åtal väcks och kan då komma med begäran om kompletteringar. Din advokat har också rätt att läsa den så kallade slasken. Det är handlingar som finns i ärendet men som inte ansetts vara relevant att ta med i protokollet.

Sen är det ju polis och åklagare ihop som avgör vad som skall med i slask resp fup. Och jag har oerhört svårt att tro att en åklagare lägger bevismaterial i slasken. Bevismaterial som visar att den häktade faktiskt INTE kan ha begått brottet. I min bok finns det bara inte.

Nej,Inte i min bok heller,Ett sånt tilltag skulle helt klart vara ett yrkesmässigt självmord för både polis och åklagare
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ang slasken:

Förundersökningsprotokollet är grunden till till huvudförhandlingen. Åklagaren ska bevisa i huvudförhandlingen att det är ställt utom rimlig tvivel att den som är åtalad har utfört brottet.

Förundersökningsprotokollet är sekretessbelagt fram till att en åklagare har väckt åtal. Därefter blir förundersökningsprotokollet en offentlig handling. Den misstänkte och dennes advokat får ta del av protokollet innan åtal väcks och kan då komma med begäran om kompletteringar. Din advokat har också rätt att läsa den så kallade slasken. Det är handlingar som finns i ärendet men som inte ansetts vara relevant att ta med i protokollet.

Sen är det ju polis och åklagare ihop som avgör vad som skall med i slask resp fup. Och jag har oerhört svårt att tro att en åklagare lägger bevismaterial i slasken. Bevismaterial som visar att den häktade faktiskt INTE kan ha begått brottet. I min bok finns det bara inte.
Så anledningen till att åklagaren vill att försvaret tar del av sidomaterialet/slasken skulle kunna vara så enkel som att hon vill att försvaret också kollar om det finns något "relevant" där, trots att hon själv inte tycker att något sådant finns där.

Ja varför inte.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-01-29 kl. 12:05.
Citera
2020-01-29, 12:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hmmm, tack för länken. Viktig info. Slasken borde vi alla vara högst medvetna om. Man kan få uppfattningen att slasken innehåller för åtalet och rättegången ovidkommande material. Men så är det alltså inte. Snarare kan en läsning av slasken vara en avgörande skillnad mellan att mgm frias eller fälls.

Nu förstår jag också varför Backmans side kick sitter i polishuset och läser.

Den misstänktes rätt till insyn i en brottsutredning,
åkagarmyndigheten sept-19:
[...]
"Vid slutdelgivningen har den misstänkte och försvararen rätt att
ta del av vad som kommit fram under förundersökningen. För att de ska kunna
ta ställning till vilket material de önskar ta del av måste de få information om
huruvida det finns material som inte tagits med i förundersökningsprotokollet. Vidare bör de också bli informerade om var sidomaterialet
förvaras – hos polisen och/eller i åklagarakten.
"[...]

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/rattspromemorior/rattspm-201901-den-misstanktes-ratt-till-insyn-i-en-brottsutredning.pdf
Citera
2020-01-29, 12:10
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det du skriver är dina egna tolkningar. Men jag tänker mig alltså att Backman inte motsätter sig en rättegång mot SD, utan att han tvärtom välkomnar en. Och det gör han väl i så fall utifrån uppfattningen att en rättegång skulle vara det som bäst gynnar hans klients intressen.

Försvaret inser nog efter att man läst igenom FU-handlingarna att det är kört och att endast en fällande dom är rimligt att vänta sig. Då har man inget för att obstruera längre.
Citera
2020-01-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så anledningen till att åklagaren vill att försvaret tar del av sidomaterialet/slasken skulle kunna vara så enkel som att hon vill att försvaret också kollar om det finns något "relevant" där, trots att hon själv inte tycker att något sådant finns där.

Ja varför inte.
Exakt. Hon har ingen anledning att dölja något alls. Tydligen en mycket rättskaffens åklagare som gillar att ha ryggen fri. Det handlar dessutom också om att kanske hitta något som är förmildrande omständigheter som kan få ner ett ev straff. Alla parter har rätt till det material man önskar åberopa. Den åtalade skall kunna känna att allt har gjorts.
Citera
2020-01-29, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det finns en hel del frågor.
Dödsorsaken är tydligen fastställd, men är dödssättet det?

Som ett exempel som INTE hör till just det här fallet: "offret dog av kvävning" = dödsorsaken.
"Offret dog pga att en kudde trycktes över hens ansikte så att hen kvävdes" = dödssättet.

Jag tog bara upp det som exempel. Jag tror att man har fastslagit dödsorsak. Men vem vet innan man har tagit del av obduktionsprotokollet?
Kanske försvaret har bett om en bedömning av utomstående expert. T ex borde det vara omöjligt att bestämma tidpunkt för döden, och möjligen exakt vilket av skadorna som var dödande.

Vi får väl se men det är nog bl a här Backman kommer att angripa.

Tidpunkt för döden avgörs ju av dalaans skrik, inte av obduktionen i det här fallet.
Allt ska kunna bevisas.

Kan man vara säker på att det som dalaan hörde var L*enas skrik?

Vi är kanske det.
Men kan man bevisa det? Det behövs stödbevisning till det. Allt runt. När gick L*ena ut ur huset? Såg någon det? Kan det tidsbestämmas? Vittnesuppgifter är osäkra.
Citera
2020-01-29, 12:16
Medlem
Citat:
Det finns säkert skitstövlar och rötägg i skrået precis som överallt annars. Men i fb tror man att alla som arbetar med sånt här är korrupta - beroende på vilken sida ni står.

För mig handlar det inte om vilken sida jag står på i det konkreta fallet med Lena och Stefan, utan om att känna till att makt, pengar, status och ära i sig själv öppnar upp för större risker och frestelser när man innehar olika maktpositioner. Det finns exempelvis ingen myndighet som granskar åklagare vad jag känner till? I Usa har de riksrätt och kan försöka avsätta en korrupt president exempelvis, medan motsvarighet saknas i Sverige att avsätta en korrupt statsminister.

Människor är inte så olika som man kan tro, makt, sex och pengar kan korrumpera den bäste.
Citera
2020-01-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
För mig handlar det inte om vilken sida jag står på i det konkreta fallet med Lena och Stefan, utan om att känna till att makt, pengar, status och ära i sig själv öppnar upp för större risker och frestelser när man innehar olika maktpositioner. Det finns exempelvis ingen myndighet som granskar åklagare vad jag känner till? I Usa har de riksrätt och kan försöka avsätta en korrupt president exempelvis, medan motsvarighet saknas i Sverige att avsätta en korrupt statsminister.

Människor är inte så olika som man kan tro, makt, sex och pengar kan korrumpera den bäste.

På Åklagarmyndigheten finns en särskild avdelning som ansvarar för intern tillsyn och granskning av den egna verksamheten. Syftet är att säkerställa hög kvalitet och rättssäkerhet. Det som granskas är framför allt åklagares handläggning av enskilda ärenden, det kan exempelvis handla om tidsfrister som har överskridits. Vid tillsynsavdelningen handläggs också riksåklagarens särskilda tillsynsärenden och remisser från Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden.
Tillsynsverksamheten ska inte förväxlas med de utredningar om brott av åklagare, till exempel om tjänstefel, som handläggs på Särskilda åklagarkammaren. Här bedrivs en känslig verksamhet där åklagarna handlägger anmälningar och misstankar mot polisanställda, åklagare, domare, riksdagsmän med flera. Verksamheten är organisatoriskt avskild från den vanliga polis- och åklagarverksamheten för att rättssäkerheten ska värnas.

De flesta åklagare väljer denna spetskompetens, inte för att sätta dit kreti och pleti - skyldig eller oskyldig - utan för att de är intresserade av brott och straff. Men en stor ledstjärna är att ge brottsoffer upprättelse.

Men som jag sagt tidigare - det finns rötägg överallt. Det jobbar trots allt nästan 1000 åklagare i landet.
Citera
2020-01-29, 12:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är bättre att du läser själv när du får tid och lust.
Det gäller ju en annan tråd.

https://www.flashback.org/sok/hemlig%20slask?sp=1&f=249&t=2139074&so=a

Sant, och jag kommer inte läsa den tråden.

Men när jag läst lite i åkagarmyndighetens pm om "den misstänktes rätt till insyn i en brottsutredning", så tror jag att åklagaren i te har rätt att undanhålla något i utredningen, inte heller slasken, utan tvärtom. Den ska innehållsförtecknas så att försvaret lätt kan överblicka b´vad den innehåller för att de ska kunna ta del av det de anser viktigt för dom. Om jag förstått det rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in