Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Fick försvaret bara en vecka till på sig att läsa sidomaterial som är lika stor som förundersökningsmaterialet på 14k?
Det tror jag inte. Det lär bli förlängt flera veckor till. Självklart vill försvaret gå igenom sidomaterialet också. Där kan finnas guldkorn för dem. Åklagaren lär dock inte vilja förlänga tillräckligt länge för att försvaret ska hinna gå igenom allt. Sidomaterialet räknas väl inte som lika viktigt som ordinare material?
Varför dyker det här materialet ens upp först nu? Har åklagaren hållit det hemligt för försvaret in i det längsta eller har materialet varit tillgängligt hela tiden men media nämner det först nu? 🤔
Det står inget när de fått tillgång till slasken.
Om jag nu ska försöka tänka logiskt, då tänker jag att försvarsadvokat IB har jobbat i minst 30 år säkert som advokat och borde med all sannolikhet känna till att det finns en slask.
Jag uppfattar ÅH:s uttalande mer som att förklara för media (allmänheten) varför åtalet dra ut på tiden. Att försvaret inte bara behöver tid på sig att läsa FUP utan även sidomaterialet, sammanlagt (min tro) på 14.000 sidor. Detta har de med all sannolikhet fått veta om i samband med slutdelgivningen.
Det var 13 januari, som vi fick veta om de 14.000 sidorna i samband med att åklagaren meddelade att det kommer att bli ett åtal.
NA:
"
Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.
– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade."
https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom
Att åklagaren skulle neka försvaret att få ytterligare tid om de anser det behövas låter väl inte så troligt? Hon har ju sagt att det är ett mycket omfattande material, så det förefaller osannolikt.