Citat:
Ursprungligen postat av
Axellr
Perfekt
EDIT: Hur känner du till den första frågan jag ställde - Övergången av flera prov till färre, större prov. Hur känner du att detta tentaupplägget är?
Det kändes väldigt nervöst och stort i början. Det var en del ångest inför den i T1 minns jag men det var absolut inte så farligt. Jag upplever att man får så mycket verktyg under terminen för att klara av tentan. Det är många seminarier, mycket rättsfallsläsning o s v. Man "tvingas" studera väldigt intensivt under hela terminen för att vara i fas till varje seminarium vilket gör att man är väl rustad inför tentan i slutet. Det enda som krävs är väl mer eller mindre en repetition och att göra gamla ex-tentor så går det bra, så länge man ser till att förbereda varje seminarium väl och se till att förstå lösningarna efter varje seminarium innan man går vidare till nästa. Fördelen är ju att vi också får ha med kurslitteraturen under tentan samt egna anteckningar. Kunskapen går inte så mycket ut på "utantill-kunskaper" utan man testas i juridisk problemlösning kan man säga. Det handlar mer om att identifiera rätt frågeställningar och veta vilka tillämpliga regler som finns samt att argumentera för en viss lösning. Du får lösa fiktiva fall på seminarier och på tentan vilket jag tror ger en bra grund inför framtiden.
Sen vill jag bara säga, att om du nu väljer UU, så ta det lugnt på T1. Jag hade alldeles för mycket ångest än vad jag hade behövt. T1 är en väldigt snäll termin jämfört med de övriga så ta det lugnt och läs bara böckerna i lugn och ro så kommer det gå utmärkt.