2020-01-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jo, men Axellr frågade och fick ett svar från svararen. "Alla är olika" vet nog Axellr om, det finns säkert 1000 olika svar på alla frågor. Men poängen är att några bemödade sig med att svara utifrån sitt perspektiv.

Nu var det dock inte fråga om något "såhär pluggar jag"-svar utan personen skrev uppmanande om att "du inte KAN strunta i föreläsningar och litteratur" och att "du måste läsa allt".

När flera studenter som läst en massa år dessutom skriver samma sak är det naturligtvis lätt att som ny student att tro att det rör sig om en allmän sanning, om man inte själv lagt tid på att aktivt gå igenom en massa gamla inlägg i tråden.

Därför var det definitivt rimligt att sätta deras generella och svepande "måste"-svar i ett mer nyanserat ljus.
Citera
2020-01-28, 12:41
Medlem
Tack för alla svar, har nog läst flera timmar på denna tråd. Verkligen intressant, uppskattas verkligen. Om det är något som fortsättningsvis vill diskuteras lyssnar jag gärna.

Jag har nog planerat att gå på alla föreläsningar. Det känns inte som "onödigt" spenderad tid, då man alltid lär sig något. Det är dessutom säkert mycket intressant.
Senast redigerad av Axellr 2020-01-28 kl. 12:44.
Citera
2020-01-28, 17:28
Medlem
Vet att kursen precis börjat men tycker inte CA verkar så farlig. Är detta med "väggen" överdrivet eller är det helt enkelt så att det blir värre med tidens gång?
Citera
2020-01-28, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minerv
Vet att kursen precis börjat men tycker inte CA verkar så farlig. Är detta med "väggen" överdrivet eller är det helt enkelt så att det blir värre med tidens gång?
Det är väl inte svårare än så på Stockholms högskola.
Citera
2020-01-28, 18:35
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axellr
Går andra året på Sam, börjar 3:an till våren. Funderar starkt på att söka in på Juristprogrammet efter ett sabbatsår. Undrar hur man ska tänka inför övervägandet mellan skola (SU, UU, LU) och om det finns några saker att tänka på innan man väljer Juridik? Vad fick er att välja juridik och hur känns det valet?

Något som inte tagits upp tror jag är valet mellan terminstenta (UU) eller flera mindre tentor under terminens gång (LU/SU) vilket kan vara värt att notera.

Och i alla fall på Uppsala är extraläsning av facklitteratur/artiklar något du inte behöver göra under sommaren så länge du inte känner att din läsförståelse är katastrofal, du lär dig allt under T1! Vidare är 40h/v knappast något som krävs under merparten av din studietid heller. Eller nåväl.. Jag vet att vissa räknar in sociala medier i pluggtid så länge man sitter på juridiska biblioteket och då kanske man snittar såna nivåer genomgående under programmet.

/T6
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2020-01-28 kl. 18:38.
Citera
2020-01-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Håller med. Det är helt annorlunda. Du KAN inte strunta i föreläsningar och litteratur. Framför allt: läs, läs, läs. Du måste läsa allt. Till skillnad från många program så räcker det inte att gå på föreläsningar. Du måste verkligen läsa litteraturen också.

Nu är jag tack och lov hemmafru. Men det man lärde sig på juristlinjen var av stort värde. Läs så mycket ni orkar är mitt råd. Läs tills det sitter.
Föreläsningar kan man visst strunta i. Jag har inte varit på någon sedan flera terminer tillbaka och det har gått utmärkt. Det är värdefull tid som jag hellre ägnar åt att läsa.
Citera
2020-01-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Något som inte tagits upp tror jag är valet mellan terminstenta (UU) eller flera mindre tentor under terminens gång (LU/SU) vilket kan vara värt att notera.

Och i alla fall på Uppsala är extraläsning av facklitteratur/artiklar något du inte behöver göra under sommaren så länge du inte känner att din läsförståelse är katastrofal, du lär dig allt under T1! Vidare är 40h/v knappast något som krävs under merparten av din studietid heller. Eller nåväl.. Jag vet att vissa räknar in sociala medier i pluggtid så länge man sitter på juridiska biblioteket och då kanske man snittar såna nivåer genomgående under programmet.

/T6

Kanske svårt för dig att minnas, men på gymnasiet är det ju strukturen av flera prov under kursens gång, istället för ett stort vid terminens slut. Hur känner du att övergång var från detta till en stor tenta. Jag lutar definitivt mest åt Uppsala, men detta är något jag inte funderat speciellt mycket över. Kan du berätta mer om hur detta var för dig?
Citera
2020-01-29, 08:39
Medlem
Citat:
Kanske svårt för dig att minnas, men på gymnasiet är det ju strukturen av flera prov under kursens gång, istället för ett stort vid terminens slut. Hur känner du att övergång var från detta till en stor tenta. Jag lutar definitivt mest åt Uppsala, men detta är något jag inte funderat speciellt mycket över. Kan du berätta mer om hur detta var för dig?
På LU är det ca 2 tentor per termin.

Nu har jag för mig att de precis har ändrat på UU (?), men en annan skillnad värd att tänka på är att vissa universitet har digitala tentor medan andra inte.
Citera
2020-01-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
På LU är det ca 2 tentor per termin.

Nu har jag för mig att de precis har ändrat på UU (?), men en annan skillnad värd att tänka på är att vissa universitet har digitala tentor medan andra inte.

Vilka har digitala tentor?
Citera
2020-01-29, 10:40
Medlem
Citat:
Vilka har digitala tentor?
UU har precis infört digitala tentor. Tror resterande redan haft det sedan innan.
Citera
2020-01-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
UU har precis infört digitala tentor. Tror resterande redan haft det sedan innan.

Perfekt

EDIT: Hur känner du till den första frågan jag ställde - Övergången av flera prov till färre, större prov. Hur känner du att detta tentaupplägget är?
Senast redigerad av Axellr 2020-01-29 kl. 11:23.
Citera
2020-01-29, 11:28
Medlem
Citat:
Perfekt

EDIT: Hur känner du till den första frågan jag ställde - Övergången av flera prov till färre, större prov. Hur känner du att detta tentaupplägget är?
Det kändes väldigt nervöst och stort i början. Det var en del ångest inför den i T1 minns jag men det var absolut inte så farligt. Jag upplever att man får så mycket verktyg under terminen för att klara av tentan. Det är många seminarier, mycket rättsfallsläsning o s v. Man "tvingas" studera väldigt intensivt under hela terminen för att vara i fas till varje seminarium vilket gör att man är väl rustad inför tentan i slutet. Det enda som krävs är väl mer eller mindre en repetition och att göra gamla ex-tentor så går det bra, så länge man ser till att förbereda varje seminarium väl och se till att förstå lösningarna efter varje seminarium innan man går vidare till nästa. Fördelen är ju att vi också får ha med kurslitteraturen under tentan samt egna anteckningar. Kunskapen går inte så mycket ut på "utantill-kunskaper" utan man testas i juridisk problemlösning kan man säga. Det handlar mer om att identifiera rätt frågeställningar och veta vilka tillämpliga regler som finns samt att argumentera för en viss lösning. Du får lösa fiktiva fall på seminarier och på tentan vilket jag tror ger en bra grund inför framtiden.

Sen vill jag bara säga, att om du nu väljer UU, så ta det lugnt på T1. Jag hade alldeles för mycket ångest än vad jag hade behövt. T1 är en väldigt snäll termin jämfört med de övriga så ta det lugnt och läs bara böckerna i lugn och ro så kommer det gå utmärkt.
Senast redigerad av Venlafaxin-hjalp 2020-01-29 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in