2019-04-10, 07:03
Medlem
Hej! Har bestämt mig för att söka nu till hösten till Juristprogrammet vid Göteborg som förstahandsval och Örebro som andrahandsval. Om inte normeringen till HP skulle bli riktigt tuff i år eller antagningskraven skulle höjas markant borde jag komma in åtminstone till Örebro men om jag nu inte skulle göra det har jag tänkt söka ett par fristående kurser i Göteborg för att söka till Jurist nästa år igen.

Har ni några idéer på bra kurser att läsa i Göteborg, antingen bra kurser att ha med sig när jag sedan börjar Juristprogrammet eller allmänt bra kurser att ha till framtiden? Funderar själv lite på grundkurspaketet till internationella relationer? Vad tros om det?
Citera
2019-04-10, 11:54
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna001
Hej! Har bestämt mig för att söka nu till hösten till Juristprogrammet vid Göteborg som förstahandsval och Örebro som andrahandsval. Om inte normeringen till HP skulle bli riktigt tuff i år eller antagningskraven skulle höjas markant borde jag komma in åtminstone till Örebro men om jag nu inte skulle göra det har jag tänkt söka ett par fristående kurser i Göteborg för att söka till Jurist nästa år igen.

Har ni några idéer på bra kurser att läsa i Göteborg, antingen bra kurser att ha med sig när jag sedan börjar Juristprogrammet eller allmänt bra kurser att ha till framtiden? Funderar själv lite på grundkurspaketet till internationella relationer? Vad tros om det?
Är en juriststudent med eritreanskt härkomst med relativt bra betyg (70% AB samt resten BA), hur tror ni att jag står mot svenska juristkandidater?
Hur tror ni att en svart jurist skulle mottas vid de mer ansedda byråerna?
Senast redigerad av Jonathaan5 2019-04-10 kl. 11:57.
Citera
2019-04-10, 11:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Är en juriststudent med eritreanskt härkomst med relativt bra betyg (70% AB samt resten BA), hur tror ni att jag står mot svenska juristkandidater?
Hur tror ni att en svart jurist skulle mottas vid de mer ansedda byråerna?

Förmodligen fördel snarare än nackdel. Talar du tigrinska?
Citera
2019-04-10, 12:28
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Förmodligen fördel snarare än nackdel. Talar du tigrinska?
Yes, samt amharinja ("etiopiska").
Citera
2019-04-10, 12:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Yes, samt amharinja ("etiopiska").

Det är inte direkt vanligt förekommande språk i näringslivet, men det skadar inte. Om du vill arbeta med humanjuridik kommer tigrinja se bra ut på CV:t.
Citera
2019-04-10, 23:31
Medlem
Vilka instegsjobb är vanliga för jurister som inte jobbar på byrå?
Citera
2019-04-11, 13:09
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Vilka instegsjobb är vanliga för jurister som inte jobbar på byrå?
Beror såklart på vad du vill jobba inom.
Citera
2019-04-11, 17:45
Medlem
unrecognizeds avatar
Rent spekulativt, skulle det vara möjligt att läsa första terminen på umu nu till hösten för att sedan söka in till su på våren och tillgodoräkna sig de första kurserna?
Citera
2019-04-12, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Rent spekulativt, skulle det vara möjligt att läsa första terminen på umu nu till hösten för att sedan söka in till su på våren och tillgodoräkna sig de första kurserna?

Ja, om kurserna är ungefär lika . vet att det har gått att bytta från UU till SU på det sättet
Citera
2019-04-12, 15:45
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Ja, om kurserna är ungefär lika . vet att det har gått att bytta från UU till SU på det sättet
Tack för svar.

Låter ju som ett enkelt sätt att ta sig in där antagningen är lägre på våren, utan att faktiskt behöva börja på våren.
Citera
2019-04-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
Tack för svar.

Låter ju som ett enkelt sätt att ta sig in där antagningen är lägre på våren, utan att faktiskt behöva börja på våren.

Absolut! Skulle rekommendera att kontakta studievägledare på SU och höra vad de har för policy idag. De som jag vet om gjorde det för ganska många år sedan och de fick inga garantier för att det skulle gå förrän några dagar innan kursstart.
Citera
2019-04-13, 15:24
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intothewild2
Absolut! Skulle rekommendera att kontakta studievägledare på SU och höra vad de har för policy idag. De som jag vet om gjorde det för ganska många år sedan och de fick inga garantier för att det skulle gå förrän några dagar innan kursstart.
Förresten, med tanke på alla skjutningar som sker, hur ser hotbilden ut mot brottsmålsadvokater? Bör man instället bli affärsjurist?
Och med advokat syftar jag inte på advokater som åtar sig brott av ringa betydelse.
Senast redigerad av Jonathaan5 2019-04-13 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in