2020-01-28, 23:21
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, har jag sagt emot dig? Men detta betyder inte att landet är mindre sårbart, tvärtom. Kompetens kan långsiktigt ersättas på annat håll, det kan inte råvaror. Återigen - börja med den lågt hängande frukten (pun intended typ) och sätt upp en långsiktig plan för hur en bojkott skall gå till.

Israel har aldrig haft råvaror, däremot hjärnor. Nobelpris haglar och de har ju deras egna silicon valley. Arabländerna till grannar är jämförelsevis Neanderthalare
Citera
2020-01-28, 23:25
Medlem
Termos99s avatar
Ah.. konflikten där krig, sociologi, religion, förräderi, klasskamp, geografi, våld, terror, hopp, etnicitet, historia, erövring, vatten, arkeologi, kultur, ideologier, orättvisor, fred, politik, mat, spionage, döda civila, apartheid, teknologi heliga skrifter, profeter och mänskliga rättigheter friskt blandas i en kompott för att argumentera för Palestina, för Israel och/eller för Fred.

För mig är detta konflikten där rätt och fel upphört att gälla då den innehållit och innehåller så mycket våld, fanatism och oförsonlighet. En konflikt jag konstant tröttnar på men som jag också konstant dras tillbaka till. Inte nu minst pga Donald Trump. Det är precis oavsett om vi är religiösa, eller ateister, höger eller vänster så berör konflikten på något sätt oss.

Mitt inflikning i denna diskussion är reflektionen över vad alternativen är i praktiken om jag nu ska nämna en sida jag är mer sympatisk gentemot.

För mig är det ganska straight forward, historien kan vi diskutera till denna sol slocknar. Ser jag dock fakta på marken och tänker hur ett land styrt av Hamas eller PA skulle se ut så blir jag mer än mörkrädd, well faktum är att de redan idag har Gaza och delar av västbanken och när jag ser hur de ser ut. Nej, ingen ytterligare palestinsk stat tack. Jag kan kritisera Israels politik en dag eller två men friheten där är större, det är mer ett samhälle jag förstår och vill leva i.
Citera
2020-01-28, 23:29
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Right to apply för personer som tackade nej ja. Du påstår att de aldrig blev erbjudna, vilket texten påstår.

Det är som sagt en vanlig missuppfattning att folket blivit erbjudna medborgarskap. Jag förstår inte vad du argumenterar mot då detta är officiell israelisk policy. Du menar alltså att Israel gett ut automatisk medborgarskap till invånarna där? Ett av de främsta kännetecken av en annektering är just det.

Citat:
Middle East Policy Volume 26, Issue 1
The Red Thread of Israel's “Demographic Problem”
Ian S. Lustick
First published: 25 March 2019

From 1967 to 1977, Labor Party‐led coalition governments found themselves paralyzed by the conflict between those who wanted the occupied territories (especially the West Bank and Gaza Strip) more than they were concerned about the Arabs who lived there, and those who were so opposed to the possibility of absorbing more non‐Jews into the state that they favored quickly relinquishing the “administered areas” — or at least the most densely inhabited regions within them. This paralysis appeared very quickly, resulting in the Eshkol government's famous “decision not to decide” and the dominance of Defense Minister Moshe Dayan's approach of tightening Israel's control of and presence on the land while holding the Arabs living there at arm's length.

To be sure, in June 1967, Israel did extend the enforcement of its laws to a 71‐square kilometer chunk of the West Bank that included East Jerusalem (al‐Quds). But even this act was meticulously implemented according to the demands of the demographic imperative. The expanded boundary of what Israel announced as the municipality of Jerusalem twisted and turned to maximize vacant land while minimizing the number of Arab inhabitants. Deliberately avoiding formal “annexation” or the declaration of Israeli sovereignty over the area (something that was also avoided in the 1980 “Basic Law: Jerusalem, Capital of Israel”), the government issued a complex collection of amendments to existing laws and ministerial decrees. Their effect was to extend the boundaries of the Israeli municipality of Yerushalayim, rather than the boundaries of the State of Israel. One crucial reason for this subterfuge was that it made the 60,000 Arab inhabitants of al‐Quds and its environs “permanent residents” but not Israeli citizens, thereby softening the political consequences of adding to the demographic burden of the country's non‐Jewish minority.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/mepo.12406

https://www.polisci.upenn.edu/sites/default/files/Lustick%20-%20Red%20Thread.pdf

Hans kursivering. Ian är av åsikten att Israel aldrig formellt annekterat Jerusalem bland annat på grund av de inte gett ut medborgarskap. Oavsett så är det ingen akademiker som tvistar om något så enkelt som om folket där fått medborgarskap.

En väldigt duktig person vars övriga verk är värda att läsa.

https://www.polisci.upenn.edu/people/standing-faculty/ian-lustick
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-28 kl. 23:35.
Citera
2020-01-28, 23:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Vad är det som får dig att tro att råvaror är mer värda än kompetens och att någon skulle vilja göra det när både USA och EU är villiga att ge Israel produkter gratis i utbyte mot just kompetens? USA ger inte Israel vapen helt gratis om du trodde det och Israel får inte vara med i EUs vetenskapsprogram helt gratis heller.
Vår vilja att kritisera arabländerna verkar vara negativt korrelerat med deras innehav av olja. Oljan går inte bara att ersätta. Däremot finns det andra nationer som har uppfinnare och som kan ersätta Israels bidrag. Israel är en intellektuell gigant i Mellanöstern. Men jämfört med övriga västvärlden är det bara en av många högutvecklande länder.
Citera
2020-01-28, 23:41
Medlem
TKD_1337s avatar
Vad kommer de (ortodoxa) judiska församlingarna och organisationerna i Sverige, Europa och USA nu säga när Netanyahu inte längre låtsas som att han vill ha något annat än bantustans? De och Israels "liberala" försvarare här i Sverige och runt om i världen kan inte längre sprida sina lögner om fredsälskande israeler och hatiska palestinier. Även den så kallade centerledaren Benny Gantz vill samma sak som Likud och Netanyahu. Deras alibi är borta nu.

https://www.timesofisrael.com/cheering-trump-plan-netanyahu-says-he-will-start-annexation-process-sunday/

Som Max Blumenthal skriver:

Citat:
The peace process was always a hollow exercise designed to buy Israel time to put new facts on the ground. But today was the final nail in its coffin. The wisdom of those who insisted the battle for justice in Palestine be fought over rights, not statehood, has been confirmed.

https://mobile.twitter.com/MaxBlumenthal/status/1222225461817827329
Senast redigerad av TKD_1337 2020-01-28 kl. 23:49.
Citera
2020-01-28, 23:48
Bannlyst
Diggar Trump och skulle rösta på honom.

Men det här var bara skrattretande såvida inte agendan var att sätta press på Palestina. För det här kunde han själv inte tro på.
Citera
2020-01-29, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Hur fixar man freden utan att dra några linjer i sanden då? Vi väntar spänt på ditt fredsförslag...
Inte genom att tro att den vinner valet åt dig. Och då menar jag både Trump och Netanjehu. Men unconditional surrender har ju varit USAs grej ända sedan första världskriget. Hur kan nån tro att man kan skapa fred utan alla inblandade parter vid bordet? Jag håller med Abbas om att palestiniernas rättigheter också måste tillgodoses och inte kan köpas för pengar. Det här är inte utrikespolitik, det är en drug deal.
Citera
2020-01-29, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Diggar Trump och skulle rösta på honom.

Men det här var bara skrattretande såvida inte agendan var att sätta press på Palestina. För det här kunde han själv inte tro på.
Är du säker på att en kapitalist som Trump inte skulle tro på denna 50 billion dollar drug deal?
Citera
2020-01-29, 06:54
Medlem
arbetets avatar
Ja, vad ska man säga? Jag har hittills gett Israel ungefär 50 år att vara kvar som nation om man inte ändrar inriktning s.a.s. Nu halverar jag detta till 25 år.

Till dem som inte fattar hur det fungerar. Vi lever faktiskt i det 21:a århundradet och det här handlar inte om Amerikas kolonisation och indianer. Bara jämförelse i numerär mellan t.ex. Israel och Iran ger 8 respektive 80 miljoner invånare. Det räcker med att utrusta iranierna med högafflar. Och ja, Israel har ett starkt försvar men de saknar resurser att föra och vinna ett anfallskrig. Och nej, någon nukleär lösning finns inte. Den dagen Israel beslutar sig för att använda atomvapen är det slut med staten Israel.

Men jag är fortfarande optimistisk. Det ser ut som att vi blir av med Netanyahu kanske. Jag tror att det skulle vara nyttigt. Han verkar helt besatt av Iran. Nytt blod och nya människor vid rodret tror jag nog skulle lösa en hel del knutar oavsett från vilket läger de må komma. Samtidigt så tror jag nog att den övriga opinionen i världen börjar svänga och att värdens ledare nu börjar fundera på vartåt det lutar med Trumps olika geopolitiska beslut och vilka konsekvenser de får även för deras egna länder. Det skulle bli intressant om vi fick nya ledare i Israel som har samma anknytning till Ryssland som den f.d. försvarsministern Avigdor Lieberman. Visst han är en hök och har extrema åsikter men sådana kan faktiskt visa sig vara mer flexibla. Framförallt så är chansen stor att han skulle kunna komma överens med Putin. Och Putin ser jag numera som den enda chansen till en fredlig lösning på MÖ-kaoset.
Citera
2020-01-29, 07:32
Medlem
Att Israel skulle annektera bosättningarna på Västbanken och göra dem till del av sitt eget land är inte bara tvärt emot internationell rätt, det leder väl också till att Israel får en massa enklaver ute i palestinskt territorium - vilket är rena vansinnet säkerhetsmässigt, även för Israel.
Citera
2020-01-29, 07:35
Avstängd
Citat:
Verkar som ditt förnuft är att lyssna på Syrien när det gäller Israel iaf:
Att säga att folk "flydde" är en skönmålning. Det är så etnisk rensning i praktiken fungerar om du tittar på platser där den tillämpats. Tror du serbiska armén fysiskt fördrev mer än en liten bråkdel av alla kosovoalbaner? Man skapade en stämning där de inte såg något annat val än att fly för sin egen säkerhet.

Sen vet vi ju att du aldrig kan erkänna några fel hos Israel. Inte ens i Lydda där israeliska styrkor faktiskt fysiskt tvingade upp palestinier på lastbilar och körde ut dem i öknen kunde du acceptera att Israel gjort fel utan försökte försvara det.
Citera
2020-01-29, 08:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Sen vet vi ju att du aldrig kan erkänna några fel hos Israel. Inte ens i Lydda där israeliska styrkor faktiskt fysiskt tvingade upp palestinier på lastbilar och körde ut dem i öknen kunde du acceptera att Israel gjort fel utan försökte försvara det.

Typiskt dig att påstå att jag inte kan erkänna några fel hos Israel och ta upp ett av de få exemplen när jag faktiskt gjort det. Också typiskt när det handlar om en incident som hände för 70 år sen som argument att Israel gör fel idag.

Kan du inte bara erkänna att du hellre skulle vilja att Israel fördrev samtliga araber och druser? För din egen skull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in