2020-01-29, 08:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Israel är en intellektuell gigant i Mellanöstern. Men jämfört med övriga västvärlden är det bara en av många högutvecklande länder.

Det jag försöker poängtera är att Israel är involerad i princip allt du gör varje dag. Det är enkelt att göra konsumentbeslut när det gäller produkter du köper, en annan när det rör affärsmässiga beslut som får pengar att komma in på kontot. Att olja från Saudi skulle vara svårare att ersätta än israelisk teknologi har jag jävligt svårt att greppa.
Citera
2020-01-29, 08:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det är som sagt en vanlig missuppfattning att folket blivit erbjudna medborgarskap. Jag förstår inte vad du argumenterar mot då detta är officiell israelisk policy. Du menar alltså att Israel gett ut automatisk medborgarskap till invånarna där? Ett av de främsta kännetecken av en annektering är just det.

https://www.polisci.upenn.edu/sites/default/files/Lustick%20-%20Red%20Thread.pdf

Hans kursivering. Ian är av åsikten att Israel aldrig formellt annekterat Jerusalem bland annat på grund av de inte gett ut medborgarskap. Oavsett så är det ingen akademiker som tvistar om något så enkelt som om folket där fått medborgarskap.

En väldigt duktig person vars övriga verk är värda att läsa.

https://www.polisci.upenn.edu/people/standing-faculty/ian-lustick

Jag förstår inte varför den här författaren är relevant som källa och motargument till FN? Du påstår att FN har fel när de skriver att Israel erbjöd medborgarskap till palestinierna när vi vet att ex. samtliga druser tackade ja. Ians krusiduller är irrelevanta för diskussionen.
Citera
2020-01-29, 08:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det jag försöker poängtera är att Israel är involerad i princip allt du gör varje dag. Det är enkelt att göra konsumentbeslut när det gäller produkter du köper, en annan när det rör affärsmässiga beslut som får pengar att komma in på kontot. Att olja från Saudi skulle vara svårare att ersätta än israelisk teknologi har jag jävligt svårt att greppa.
Programmerare och systemutvecklare finns att tillgå överallt. Skulle inte vara några som helst problem att helt bojkotta Israel på det området med en världsomfattade aktion. Det skulle i princip vara möjligt att ersätta den kompetensen över dagen.

Värre är det med oljan.

Sedan kan jag inte förstå att du jublar över denna "fredsplan". Som jag redan varit inne på kan detta inte få några positiva effekter för Israel på ett flertal olika plan. Funderar faktiskt på om detta är en del av Trumps plan att helt dra sig ur MÖ. Liksom nu har han gett Israel och de kristna sionisterna det de vill ha och nu är det tack och adjö för den här gången. Jo, Trump måste nog se det ekonomiskt ohållbara i en fortsättning på USA:s närvaro i regionen.
Citera
2020-01-29, 09:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Programmerare och systemutvecklare finns att tillgå överallt. Skulle inte vara några som helst problem att helt bojkotta Israel på det området med en världsomfattade aktion. Det skulle i princip vara möjligt att ersätta den kompetensen över dagen.

Gör det då. Jag kan titta när aktiekursen faller.

Citat:
Värre är det med oljan.

Varför måste Sverige köpa olja från just Saudi? Finns det ingen annan olja?

Citat:
Sedan kan jag inte förstå att du jublar över denna "fredsplan". Som jag redan varit inne på kan detta inte få några positiva effekter för Israel på ett flertal olika plan.

Hitta en post när jag jublar.
Citera
2020-01-29, 09:30
Avstängd
Citat:
Typiskt dig att påstå att jag inte kan erkänna några fel hos Israel och ta upp ett av de få exemplen när jag faktiskt gjort det. Också typiskt när det handlar om en incident som hände för 70 år sen som argument att Israel gör fel idag.
Så här skrev du när jag drog upp etniska rensningen av Lydda:
Citat:
Hoppsan, nu hoppade vi till 1948 och under krigets faktum att området var plats för väpnad konflikt. Inte riktigt samma sak att hävda att det handlar om etnisk rensning under pågående gerillakrig. Faktum var att Lydda och Ramle var en knutpunkt för militant aktivitet, du kan inte hävda att det handlade om något annat.
(FB) Bästa lösning på Israel-Palestina-konflikten?
Citera
2020-01-29, 10:24
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Att olja från Saudi skulle vara svårare att ersätta än israelisk teknologi har jag jävligt svårt att greppa.
Har du några konkreta exempel på denna mitiska teknologi som du tar upp sedan så långt jag kan minnas?

Citat:
The top exports of Israel are Diamonds ($10.7B), Packaged Medicaments ($4.72B), Integrated Circuits ($2.19B), Refined Petroleum ($1.58B) and Pesticides ($1.35B)

https://oec.world/en/profile/country/isr/

Ingen svensk har troligtvis hållit en israelisk produkt i sin hand om det inte rör sig om citrusfrukter.
Citera
2020-01-29, 10:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Gör det då. Jag kan titta när aktiekursen faller.
Titta på du. Det räcker med att vi lyfter sanktionerna mot Iran så blir Israel omkörda inom en femårsperiod. Max. På de flesta områden. (vilket är roten till Israels agg mot landet och inget annat).

Citat:
Varför måste Sverige köpa olja från just Saudi? Finns det ingen annan olja?
Vad snackar du om? Grejen är det att vad Israel kan erbjuda i form av varor och tjänster kan världen lätt klara sig utan. Ligger naturligtvis med i ekvationen huruvida man stöder landet eller inte. Värre är det med den saudiska oljan. Den kanske skulle kunna täckas upp med andra leverantörer men det till ett betydligt mycket högre pris och instabilitet i världen.

Citat:
Hitta en post när jag jublar.
Skulle vilja se en post där du som sionist utvecklar hur tokigt Trumps beslut är och hur mycket det kan skada Israels sak. För det är ganska uppenbart att det kommer det att göra.
Senast redigerad av arbetet 2020-01-29 kl. 11:08.
Citera
2020-01-29, 11:01
Avstängd
Citat:
Inte ens säkert man behöver ersätta mycket av den. Många av Israels mer utbildade judar har dubbla medborgarskap och skulle en bojkott göra dem arbetslösa lär en hel del ge sig av
Citera
2020-01-29, 11:55
Medlem
Citat:
Titta på du. Det räcker med att vi lyfter sanktionerna mot Iran så blir Israel omkörda inom en femårsperiod. Max. På de flesta områden. (vilket är roten till Israels agg mot landet och inget annat).

Vad snackar du om? Grejen är det att vad Israel kan erbjuda i form av varor och tjänster kan världen lätt klara sig utan. Ligger naturligtvis med i ekvationen huruvida man stöder landet eller inte. Värre är det med den saudiska oljan. Den kanske skulle kunna täckas upp med andra leverantörer men det till ett betydligt mycket högre pris och instabilitet i världen.

Skulle vilja se en post där du som sionist utvecklar hur tokigt Trumps beslut är och hur mycket det kan skada Israels sak. För det är ganska uppenbart att det kommer det att göra.

Det märks att du är en antisemit och mytoman. Iran har sen revolutionen hotat och bedrivit våld mot i princip alla länder i Mellanöstern, Israel i synnerhet. Iran har hotat med folkmord mot Israel. Det är pga det som Israel ogillar Iran, Iran styrs av islamistiska galningar! De är i princip shia-IS med en etablerad stat.

Iran har ingen framtid med nuvarande styre. Iran är för tillfället enormt eftersatt och blir bara värre och värre för varje dag som går. De har en lång väg kvar för att ens komma ikapp Israel.

Finns ingen som helst anledning till att inte handla israeliska varor. När jag är i butiken så handlar jag så mycket som möjligt från Israel.

Återigen så märks det vilket judehat du bär på, det är pga sådana som du som judar inte kan känna sig trygga i Europa. Trump ger möjligheten till fred, men palestinierna föredrar krig.
Citera
2020-01-29, 11:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavezziLrey
Det märks att du är en antisemit. Iran har sen revolutionen hotat och bedrivit våld mot i princip alla länder i Mellanöstern, Israel i synnerhet. Iran har hotat med folkmord mot Israel. Det är pga det som Israel ogillar Iran, Iran styrs av islamistiska galningar! De är i princip shia-IS med en etablerad stat.

Finns ingen som helst anledning till att inte handla israeliska varor. När jag är i butiken så handlar jag så mycket som möjligt från Israel.

Återigen så märks det vilket judehat du bär på, det är pga sådana som du som judar inte kan känna sig trygga i Europa. Trump ger möjligheten till fred, men palestinierna föredrar krig.
Kan finnas viss logik i det du säger då perser inte är semiter som judar, palestinier och araber. Men nej, jag har inga sådana idéer. Det överlämnar jag med varm hand till sionisterna.
Citera
2020-01-29, 13:48
Medlem
Smart move av Netanyahu (OCh Trump) faktiskt, de vet att palestinska ledning kommer aldrig acceptera så Israel kan säga "vi försökte" och annektera palestinska områden, kanske hela Jerusalem.

Och det är palestiniernas eget fel. Det är islamistiska Hamas och Palestinska myndigheten(Fatah) som står i vägen för freden. De skulle inte acceptera ens om de fick 90% av Israels landyta. De tror att Palestina är deras men egentligen deras "Palestina" var faktiskt Storbritanniens ansvar dvs brittiska Palestinamandatet på uppdrag av Nationernas förbund (föregångare till FN) och innan dess det var Osmanska riket som förlorade första världskriget och upplöstes. Vid delning av brittiska Palestina (notera "brittiska") så det var 50/50 till Israel och Palestina (förutom Jordanien men vi ska inte prata om det) men araberna var inte nöjda och anföll (1948 års arabisk-israeliska krig) vilket Israel vann trots hela 8 länder anföll Israel som stod ensamt utan hjälp (Israel fick inte militär hjälp av USA förrän 70-80talet).

Vad palestinierna borde fatta är att ett demokratiskt Palestina är större hot för Israel än islamistiska Hamas och Palestinska myndigheten(Fatah) då demokratiskt Palestina får legitimitet och stöd av västvärlden. Palestinierna borde slänga ut Hamas och fake-Palestinska myndigheten som lever i lyx i Dubai med bidragspengar medans den palestinska befolkning lider. Bara Israel och Hamas/Fatah tjänar på Israel-Palestina konflikten.

bonus:
Som alla minns Turkiets president Erdogan höll upp tavla på Israel/Palestina under ett tal i FN men han har fel i en sak:

Det borde stå "British Palestine" eller "Mandatory Palestine" på första bild, inte "Palestine"
Citera
2020-01-29, 14:11
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Smart move av Netanyahu (OCh Trump) faktiskt, de vet att palestinska ledning kommer aldrig acceptera så Israel kan säga "vi försökte" och annektera palestinska områden, kanske hela Jerusalem.

Och det är palestiniernas eget fel. Det är islamistiska Hamas och Palestinska myndigheten(Fatah) som står i vägen för freden. De skulle inte acceptera ens om de fick 90% av Israels landyta. De tror att Palestina är deras men egentligen deras "Palestina" var faktiskt Storbritanniens ansvar dvs brittiska Palestinamandatet på uppdrag av Nationernas förbund (föregångare till FN) och innan dess det var Osmanska riket som förlorade första världskriget och upplöstes. Vid delning av brittiska Palestina (notera "brittiska") så det var 50/50 till Israel och Palestina (förutom Jordanien men vi ska inte prata om det) men araberna var inte nöjda och anföll (1948 års arabisk-israeliska krig) vilket Israel vann trots hela 8 länder anföll Israel som stod ensamt utan hjälp (Israel fick inte militär hjälp av USA förrän 70-80talet).

Vad palestinierna borde fatta är att ett demokratiskt Palestina är större hot för Israel än islamistiska Hamas och Palestinska myndigheten(Fatah) då demokratiskt Palestina får legitimitet och stöd av västvärlden. Palestinierna borde slänga ut Hamas och fake-Palestinska myndigheten som lever i lyx i Dubai med bidragspengar medans den palestinska befolkning lider. Bara Israel och Hamas/Fatah tjänar på Israel-Palestina konflikten.

bonus:
Som alla minns Turkiets president Erdogan höll upp tavla på Israel/Palestina under ett tal i FN men han har fel i en sak:

Det borde stå "British Palestine" eller "Mandatory Palestine" på första bild, inte "Palestine"
Du har väl rätt i allt utom annekteringarna, som kommer att inledas på söndag oavsett vad fattah och andra tycker. Detta handlar om att ta betalt av palestinierna först, och sköter de sig bra kan de få tillbaka lite guldkant också.
Jag är i stort för detta, speciellt om en ny stat för statslösa palestinier skapas i levanten. En ny stat skulle minska trycket och ge en hel del ny dynamik åt denna eviga följetong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in