2020-01-28, 12:21
Medlem
manfred85s avatar
Flyttade in några i huset tvärsöver vägen för 2 år sedan som förpestar tillvaron.

Deras tupp galer och dem har sagt att jag är dum vilket jag hört , sen står dem och skriker i buskarna vilket är irriterande sen har dem sagt dem är less på mig av nån anledning som jag inte vet eller jo det är för att jag är hemma mycket men själva är dem hemma minst lika mycket fast ändå ska dem skylla ifrån sig , som att säga emot sig själva när dem gör precis likadant som mig.
Citera
2020-01-28, 14:11
Medlem
Har du kollat med miljökontoret att de har tillstånd för tuppfan?

Det krävs tillstånd att hålla vissa djur inom detaljplanerat område. Tillståndet söks hos bygg-, miljö – och hälsoskyddsnämnden.

Djur som kräver tillstånd är:

 Nötkreatur, häst, get, får eller svin
 Pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur (ex höns, ankor, tupp)
 Orm

För häst och tupp krävs alltid tillstånd.
Citera
2020-01-28, 21:22
Medlem
nijes avatar
Jag har en granne som egentligen inte är så besvärlig, men det är besvärligt att möta henne. Hon är ganska stor och gammal. När jag ska ta hissen kommer hon vaggande framåt med en väldig fart så jag tvingas åka med henne. Sedan tjatar hon på mig att jag ska hälsa på henne.

"Du får gärna komma in till mig. Kom in till mig om du är ensam. Jag har veckotidningar som du kan få om du kommer in till mig. Hon som bodde här innan dig brukade komma in till mig ibland. Kom in till mig någon dag."

Det är besvärligt för jag tycker så synd om henne. Hon verkar så fruktansvärt ensam. Har alltid en klump i bröstet efter att ha mött henne.
Citera
2020-01-29, 08:37
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nije
Jag har en granne som egentligen inte är så besvärlig, men det är besvärligt att möta henne. Hon är ganska stor och gammal. När jag ska ta hissen kommer hon vaggande framåt med en väldig fart så jag tvingas åka med henne. Sedan tjatar hon på mig att jag ska hälsa på henne.

"Du får gärna komma in till mig. Kom in till mig om du är ensam. Jag har veckotidningar som du kan få om du kommer in till mig. Hon som bodde här innan dig brukade komma in till mig ibland. Kom in till mig någon dag."

Det är besvärligt för jag tycker så synd om henne. Hon verkar så fruktansvärt ensam. Har alltid en klump i bröstet efter att ha mött henne.

Sådant där kan vara jobbigt ja.
Visst tycker man synd om personerna ifråga och visst kan man nån enstaka gång ta en kaffe etc men problemet jag ibland upplevt då är att det blir så mycket tjöt om att göra det ofta. Jag har aldrig den tiden att jag hinner sticka in på kaffe 1-2 gånger/vecka.
Sedan är det även ett problem om man jobbar (eller för den delen pluggar) hemma, då tror ofta en sådan här granne att det är fritt fram för att fika hela dagen och ringer på i tid och otid.

Det gäller att ha goda grannar som man kan ringa på hos vid viktiga grejer etc men det får inte gå till överdrift, vänner har man ju annorstädes även om en granne också kan bli en vän till slut.
Citera
2020-02-04, 11:32
Medlem
Bor i bostadsrätt. Flyttade in för ca. 2 år sedan. Senaste året har jag haft stora bekymmer med grannarna ovanför mig. Hur kan jag få dessa individer "vräkta"?

Jag bor i en gammal 50-tals kåk. Tjocka tegelväggar och gedigen betong mellan varje våning. Ändå så lyckas grannhelvetet väsnas så jävla mycket. Jag har haft ett par polare hemma förr ett fåtal gånger och vi har en tendens att väsnas. Har frågat grannen (som har småbarn) snällt bredvid dagen efter om jag väsnades kvällen innan och fått svar att de inte märkte något alls. Byggnaden är alltså praktiskt taget inte lyhört. Jag hör aldrig mina grannar förutom dem ovanför mig.

Reglerna för när man får väsnas är efter kl 9 på helger och 7 på vardagar. Tro på fan att de dammsuger klockan 7 ibland klockan 6 VARJE. JÄVLA. HELG! Har gått upp och plingat på minst fem gånger. Hör att de stänger av dammsugaren och går till dörren för att titta ut genom titthålet, men vägrar öppna.

När de dammsuger på morgonen väcker de alla jävla ungar i deras lägenhet som skriker och stampar. Det är vardagsmat för mig på vardagskvällarna att ungarna väsnas rejält.
Grova bråk sker i lägenheten också, ibland dagligen. Ringde snuten en gång när det var riktigt illa. Lät som att en av kvinnorna fick stryk.

Har en stark misstanke om att de hyr lägenheten i andrahand olagligt. Endast en person är folkbokförd i lägenheten. En Rumänier verkar det som som bor i Rumänien (kollat upp snubben på Facebook). Det bort minst 4 vuxna (2 kvinnor och 2 män) och X antal barn i lägenheten. Lägenheten är likadan som min, en 2a på 70kvm.
Riktigt skumma är männen som bor i den lägenheten. Kulturberikare. Kommer och går konstiga typer jag aldrig sett förr i min trappuppgång. Hänt ett antal gånger att någon försökt rycka i mitt dörrhantag (har ALLTID dörren låst). Oftast händer detta när jag är hemma på vardagarna. Jag kollar sedan ut ur fönstret som har överblick över porten och sett att det är en av idioterna (eller deras gäster?) som bor ovanför mig som går ut ur porten efter att min dörr ryckts i.

Händer ibland att grannarna röker inomhus och lukten sprider sig till min lgh genom ventilationen.

Tagit upp detta med styrelsen men de vägrar inse min frustration. Förutom att flytta vad kan jag göra för att bli av med grannarna?
Citera
2020-02-04, 12:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrBonzo
Bor i bostadsrätt. Flyttade in för ca. 2 år sedan. Senaste året har jag haft stora bekymmer med grannarna ovanför mig. Hur kan jag få dessa individer "vräkta"?

Jag bor i en gammal 50-tals kåk. Tjocka tegelväggar och gedigen betong mellan varje våning. Ändå så lyckas grannhelvetet väsnas så jävla mycket. Jag har haft ett par polare hemma förr ett fåtal gånger och vi har en tendens att väsnas. Har frågat grannen (som har småbarn) snällt bredvid dagen efter om jag väsnades kvällen innan och fått svar att de inte märkte något alls. Byggnaden är alltså praktiskt taget inte lyhört. Jag hör aldrig mina grannar förutom dem ovanför mig.

Reglerna för när man får väsnas är efter kl 9 på helger och 7 på vardagar. Tro på fan att de dammsuger klockan 7 ibland klockan 6 VARJE. JÄVLA. HELG! Har gått upp och plingat på minst fem gånger. Hör att de stänger av dammsugaren och går till dörren för att titta ut genom titthålet, men vägrar öppna.

När de dammsuger på morgonen väcker de alla jävla ungar i deras lägenhet som skriker och stampar. Det är vardagsmat för mig på vardagskvällarna att ungarna väsnas rejält.
Grova bråk sker i lägenheten också, ibland dagligen. Ringde snuten en gång när det var riktigt illa. Lät som att en av kvinnorna fick stryk.

Har en stark misstanke om att de hyr lägenheten i andrahand olagligt. Endast en person är folkbokförd i lägenheten. En Rumänier verkar det som som bor i Rumänien (kollat upp snubben på Facebook). Det bort minst 4 vuxna (2 kvinnor och 2 män) och X antal barn i lägenheten. Lägenheten är likadan som min, en 2a på 70kvm.
Riktigt skumma är männen som bor i den lägenheten. Kulturberikare. Kommer och går konstiga typer jag aldrig sett förr i min trappuppgång. Hänt ett antal gånger att någon försökt rycka i mitt dörrhantag (har ALLTID dörren låst). Oftast händer detta när jag är hemma på vardagarna. Jag kollar sedan ut ur fönstret som har överblick över porten och sett att det är en av idioterna (eller deras gäster?) som bor ovanför mig som går ut ur porten efter att min dörr ryckts i.

Händer ibland att grannarna röker inomhus och lukten sprider sig till min lgh genom ventilationen.

Tagit upp detta med styrelsen men de vägrar inse min frustration. Förutom att flytta vad kan jag göra för att bli av med grannarna?
Hyr grannen ut svart, så borde hyran betalas med svarta pengar -> tipsa skatteverket.
Citera
2020-02-04, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nije

Titta in en timme hos tanten, det hade varit väldigt fint av dig.
Citera
2020-02-04, 14:49
Medlem
Griskissens avatar
Jag har en galen kärring till granne som håller på att driva hela huset till vanvett. Nybliven pensionär, hemma hela dagarna och fullkomligt kastar sig över alla som bor i huset med nyfikna, påflugna frågor. "Vilken lägenhet bor du i, hur länge har du bott här, vart ska du åka, håller du på att flytta in, vad har du köpt som du bär på där, har du varit bortrest- var var du då? mm mm.

När hon hör röster i trappan smäller hon upp sin dörr och råkar "av misstag" komma ut bara för att kasta sig över en som en jävla gam.

Vad göra? Alla verkar göra allt för att undvika henne.
Citera
2020-02-04, 16:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griskissen
Jag har en galen kärring till granne som håller på att driva hela huset till vanvett. Nybliven pensionär, hemma hela dagarna och fullkomligt kastar sig över alla som bor i huset med nyfikna, påflugna frågor. "Vilken lägenhet bor du i, hur länge har du bott här, vart ska du åka, håller du på att flytta in, vad har du köpt som du bär på där, har du varit bortrest- var var du då? mm mm.

När hon hör röster i trappan smäller hon upp sin dörr och råkar "av misstag" komma ut bara för att kasta sig över en som en jävla gam.

Nybliven pensionär...låter som hon har svårt att anpassa sig, kolla om kommunen har träffpunkt eller liknande i närområdet, fixa lite broschyrer med olika aktiviteter och lägg diskret i brevlådan.
Citera
2020-02-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBonzo
Bor i bostadsrätt.

Skriv en motion om detta till föreningens årsstämma. Är det inte årsstämma snart, så räcker det att du får några andra grannar att skriva på för en extrastämma om saken.

Alternativ 2, kontakta valberedningen att du vill gå med i styrelsen. Driv sen saken från din styrelseplats.
Citera
2020-02-04, 16:29
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:

Det låter som en gammal granne till mig. Fast hon hade varit pensionär länge då jag bodde i det huset. Tror inte hon lever längre.
Hon hade stenkoll på alla. Hon kunde slita upp dörren när man skulle ner och hämta sin bakfyllepizza på en söndag och tala om exakt klockslag när man kom hem på natten.
"Jaså, det var sent igår. Såg att du kom hem kl 03.35"
Hon hade sin lgh vid porten, så hon brukade stå och kisa bakom gardinerna i köksfönstret.
Hon var inte otrevlig men jag försökte undvika henne då jag inte var sugen på att stå en timme i trapphuset och höra skvaller om hela kvarteret.
Citera
2020-02-04, 16:44
Medlem
exoticspices avatar
Citat:

Hon är ensam och hennes liv kretsar numera kring hennes grannar istället för jobbet.
En kommentar du kan säga är att "jag har lite bråttom och har inte tid att prata just nu".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in