2018-10-29, 11:12
Medlem
Håller med om att 8 är lite väl tidigt, även om många går upp 7 så är det inte kul med oväsen så tidigt på morgonen.
Är det något man har kontroll över borde man vänta iallafall till 9-10 om man vill vara någorlunda poppis hos grannarna.
Vore jag du hade jag inte tjafsat emot när hon kom ner, och inte heller varit så petnoga på att det var just kl 8 och argumentera för det utan bara sagt "ja du har faktiskt rätt, jag ber om ursäkt!".
Då hade hon släppt det, men nu gav du henne en anledning att gola och om hon naturligt är en liten golare så kommer hon göra det med nöje
Citera
2018-10-29, 11:24
Medlem
Kärringen var här nyss igen..

Jag tvekade först att öppna när jag såg henne genom titthålet men jag gjorde det ändå och hon var ganska sur.

Hon höjde rösten åt mig och hon ville veta vad jag höll på med i lägenheten. Jag sa åt henne att jag inte gillade henne attityd.

Hon skrek ”Jag sa ju åt dig att du inte får renovera i lägenheten”

Jag sa tillbaka med lugn röst att jag inte renoverar utan reparerar lister. Och om hon trakasserar mej en gång till så ringer jag polisen.

Hon sa att jag skulle göra det och att hon tänker stå här och vänta tills de kommer. Hon tänker berätta för polisen att jag började väsnas klockan 8.

Jag stängde dörren men innan jag hann stängda sa hon att hon kommer tillbaka om det inte är tyst.

Jag förstår inte vad jag har gjort för fel? :/
Citera
2018-10-29, 11:30
Medlem
FarbrorBerits avatar
Visst kan hon anmäla, men till vilken nytta? Allt du kan råka ut för är en hyreshöjning om standarden märkbart höjts. Vilket med största sannolikhet reparerade lister inte innebär.

Be kärringen ringa störningsjouren, de kommer bara skratta åt henne.
Citera
2018-10-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797

Jag tvekade först att öppna när jag såg henne genom titthålet men jag gjorde det ändå och hon var ganska sur.

Hon höjde rösten åt mig och hon ville veta vad jag höll på med i lägenheten. Jag sa åt henne att jag inte gillade henne attityd.

Jag sa tillbaka med lugn röst att jag inte renoverar utan reparerar lister. Och om hon trakasserar mej en gång till så ringer jag polisen.

Hon sa att jag skulle göra det och att hon tänker stå här och vänta tills de kommer. Hon tänker berätta för polisen att jag började väsnas klockan 8.

Jag stängde dörren men innan jag hann stängda sa hon att hon kommer tillbaka om det inte är tyst.

Du har inte gjort något fel.. Antagligen är du dagens sociala interaktion, och det här är hennes höjdpunkt.

Frågan är dock hur många lister du egentligen sätter upp? ^^ Från klockan 8 - 11.30 är ju ganska lång tid för att smälla upp lite lister.

PS. Aldrig kul att bli ovän med grannarna. Tips till nästa gång: Sätt upp en lapp i förväg så får folk möjlighet att hålla sig därifrån.
Citera
2018-10-29, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797

Fyfan vad kul.
Det du skall göra är att väsnas ännu mera, säg till hantverkaren att väsnas så mycket som möjligt för att gå henne på nerverna.
Citera
2018-10-29, 12:15
Medlem
JaredLetos avatar
Varför var du tvungen att fixa listen så satans tidigt? Jag hade också blivit jävligt sur om nåt jävla kaninmongo började härja så tidigt.
Citera
2018-10-29, 12:30
Medlem
exoticspices avatar
Din granne kommer få det riktigt jobbigt under en längre tid, när det blir dags för en riktig renovering av t.ex en lägenhet i huset. Då kommer gubbarna kl 8 varje morgon som bilar och borrar till kl 16.00, måndag till fredag. För att inte snacka om allt damm som lägger sig som en matta överallt i trapphuset.

Att gnälla för att en granne för lite oljud EN gång en stund under EN dag, är bara löjligt.
Citera
2018-10-29, 12:34
Medlem
Vilken tönt. Vem som helst kan anmäla för vad som helst. Bara att ignorera.
Citera
2018-10-29, 12:45
Medlem
Det finns regler för vad man får göra i en lägenhet som man hyr. Vid tveksamheter bör man alltid kolla med hyresvärden. Att byta ut golvlister är nog en sådan tveksamhet.

Men samtidigt kan man som hyresgäst bli skyldig att ersätta sådant man förstört. Att en kanin äter upp lägenhetens inredning räknas inte som normalt slitage. Så de kaningnagda listerna skulle du nog bli skyldig att ersätta vid avflyttning i vilket fall. Om listerna ersätts med likadana och det sker fackmannamässigt borde hyresvärden acceptera att du gjort det själv. Men du borde nog ha kollat upp det hela först.

Grannen är en tokstolle. Från kl. 8.00 på morgonen på vardagar är det inget hinder att en hantverkare börjar sitt arbete. Vissa störningar från grannar, som t.ex. reparationsljud, får man faktiskt lov att acceptera. Det handlar ju om en begränsad tid. Det finns massor av info på nätet. Här kommer en tråd.

https://www.metro.se/artikel/blir-du-st%C3%B6rd-n%C3%A4r-grannen-renoverar-det-h%C3%A4r-har-du-r%C3%A4tt-till-xr
Citera
2018-10-29, 12:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den grannen har nog aldrig bott i samma hus som en "Borrman".
Citera
2018-10-29, 13:03
Medlem
Hegamons avatar
Intressanta i frågan är att det rör sig om en bostadsrätt. DÅ får grannar finna sig i att dom inte bor ute på landet. Det finns också REGLER för när hantverkare får störa och 08:00 är iaf inom rimlig tid.

Säkert en manisk, curlad och nativ kvinna du har till granne. Säg åt hon att hon skärper till sig.
Citera
2018-10-29, 13:06
Medlem
onelostsouls avatar
Öppna inte dörren om hon kommer igen. Du har rätten på din sida, så det finns inget att diskutera med en sån narcissistkärring som ska ha rätt och styra allt och alla hela tiden. Hon vill bara ha drama, ge henne inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in