2020-01-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
¨
Jo. Corona är ett förkylningsvirus. Coronaviruses are an extremely common cause of colds and other upper respiratory infections.

https://www.health.harvard.edu/blog/the-new-coronavirus-what-we-do-and-dont-know-2020012518747

Om du nu har missat det, detta är ett nytt coronavirus, som folk hostar upp sina lungor pga.
Citera
2020-01-28, 14:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Men många flygplatser screenar ankommande från områden med smittorisk.

https://www.washingtonpost.com/health/as-deadly-coronavirus-spreads-us-to-expand-screening-of-passengers-from-china-at-20-airports/2020/01/27/deb0fb78-412e-11ea-aa6a-083d01b3ed18_story.html

USA har gjort det lika länge som tråden funnits, det är t.om. länkat i trådstarten.

Det har inte med saken att göra, det är inte vad jag kommenterade.

Påstår man i sin argumentation att kineser inte får åka någonstans och hänvisar till att 62 miljoner är satta i karantän ska man ha en tillrättavisning när antalet kineser är 1,4 miljarder. De allra flesta kineser får åka någonstans. Det är ett faktum.

Beträffande screening så skriver du många,, och det är ju inte alla, vad vill du ha sagt med det i den kontext du involverade dig i här, relevans?
Citera
2020-01-28, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Om du nu har missat det, detta är ett nytt coronavirus, som folk hostar upp sina lungor pga.

Mörkertalet är gigantiskt. Alla i kina är potentiella bärare nu. Det motsvarar förkylning och influensa-sjukdomar. Om det inte var det så hade det gått att stoppa vid det här laget.
Citera
2020-01-28, 14:09
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
De gör så för att förhindra spridning. Vad man gör de första veckorna kan påverka utloppet. Därför behöver de begränsa spridningen så gott de kan.

Jo givetvis det förstår jag Men men som sagt att Kina verkligen stänger ner hela sitt land och ekonomi på grund utav 107 döda när de har 1,43 miljarder människor och det här viruset Ja det var igång en månad det känns ju lite sisådär känns som att det finns lite mer bakom kulisserna
Citera
2020-01-28, 14:10
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Men varför säger vissa då Det har legat döda folk på gatorna i Kina I wihuan? och det är slut på mat.

Samt Om du bara alltså hela Kina i nedstängt nu Man får inte åka taxi inga flyg 52 miljoner människor är satta i karantän i princip hade det här verkligen hänt om det var 107 bara döda? Jag tror fler dör än vad som sägs, och som sagt att alla andra länder säger att det är ingen som har till exempel Thailand och så vidare de skyddade bara sin turism.

Jag vet inte givetvis jag bara spekulera här men man samlar ju upp en massa information från alla , och viss säger att det ligger döda på gator och så vidare och så vidare Och sen är det andra fallet så får man bara läsa till 4000 smittade och 100 döda

Lita på WHO, det är deras jobb att ta reda på uppgifter och besöka alla drabbningar, och än sålänge har vi full kontroll på spridningen av viruset.

Medicinska experter & bästa läkarna i Kina jobbar på fallet.

Om WHO säger att det ligger döda på gatan och 100.000 tals är smittade, DÅ ska du börja reagera.
Men framtills dess, slappna av och drick en öl.
Citera
2020-01-28, 14:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Då kan det till och med ge en lugnande effekt om MSB och smittskydd går ut med att folk ska vara noga med att tvätta händerna och undvika kineser.

Exakt. Fast man bör uttrycka det där med Kineser mer diplomatiskt typ besökt kina eller andra smittade områden.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Synd bara att det inte hjälper så mkt då man även kan smitta fast man inte har symtom.

Huruvida det hjälper eller inte vet vi inte. Men troligtvis så är det att föredra framför att inte göra det. Fallet i Tyskland borde t.ex. kunna ha upptäckts med screening, då han kände av det på flyget redan.

Med tanke på hur få fall USA har så verkar de göra något rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Jo givetvis det förstår jag Men men som sagt att Kina verkligen stänger ner hela sitt land och ekonomi på grund utav 107 döda när de har 1,43 miljarder människor och det här viruset Ja det var igång en månad det känns ju lite sisådär känns som att det finns lite mer bakom kulisserna

Virusets kod är nytt, därför tar de extrema åtgärder. Jag utgår ifrån att det betydligt fler döda än 107 kineser. Västerlänningar tenderar att ha milda symptom. En av tyskarna som är i hetluften har inte ens primära symtomen längre.
Citera
2020-01-28, 14:13
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Lita på WHO, det är deras jobb att ta reda på uppgifter och besöka alla drabbningar, och än sålänge har vi full kontroll på spridningen av viruset.

Medicinska experter & bästa läkarna i Kina jobbar på fallet.

Om WHO säger att det ligger döda på gatan och 100.000 tals är smittade, DÅ ska du börja reagera.
Men framtills dess, slappna av och drick en öl.

Absolut Det håller jag starkt med dem Men som sagt jag har bara spenderat x antal timmar idag i denna tråd och då har de kommit fram inlägg där det står att de har legat döda på gatan osv osv Att läget varit väldigt allvarligt så jag har bara lyfta fram det Men jag litar ju givetvis på informationen och på WHO och andra experter
Citera
Medlem
Xehkes avatar
http://www.xinhuanet.com/english/2020-01/28/c_138739718.htm

Dödsfallen beräknas minska.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Viruset smittar ju ganska rejält. Klart du måste stänga ner om du inte vill att ännu fler ska bli smittade. Det är ett SARS-liknande virus som de tidigare haft att göra med.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Virusets kod är nytt, därför tar de extrema åtgärder. Jag utgår ifrån att det betydligt fler döda än 107 kineser. Västerlänningar tenderar att ha milda symptom. En av tyskarna som är i hetluften har inte ens primära symtomen längre.

Det finns inte så många västerlänningar med konstaterad infektion ännu, att man kan dra sådana slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in