2020-01-28, 14:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Vanlig information:
* 107 döda
* 4474 smittade

Foliehatt information:
* PANDEMI
* NYA SPANSKA SJUKAN

Alltså, en vanlig influnsa är en pandemi. Och 107 döda på 4474 smittade när det är såpass tidigt i sjukdomsförloppet motsvarar spanska influnsan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Huruvida det hjälper eller inte vet vi inte. Men troligtvis så är det att föredra framför att inte göra det. Fallet i Tyskland borde t.ex. kunna ha upptäckts med screening, då han kände av det på flyget redan.

Med tanke på hur få fall USA har så verkar de göra något rätt.

Jag tror inte USA gjort särskilt rätt. Det är säkert ett oräknerligt antal bärare som inte ens kan urskilja det från vanligt virus. En av tyskarna inte ens hade rapporterat det förrän det framgick i nyheterna...
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Absolut Det håller jag starkt med dem Men som sagt jag har bara spenderat x antal timmar idag i denna tråd och då har de kommit fram inlägg där det står att de har legat döda på gatan osv osv Att läget varit väldigt allvarligt så jag har bara lyfta fram det Men jag litar ju givetvis på informationen och på WHO och andra experter

Kolla in dessa twitterkonton för bilder inifrån Wuhan.

https://twitter.com/ChuBailiang
https://twitter.com/hancocktom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikernsmystik
Jo givetvis det förstår jag Men men som sagt att Kina verkligen stänger ner hela sitt land och ekonomi på grund utav 107 döda när de har 1,43 miljarder människor och det här viruset Ja det var igång en månad det känns ju lite sisådär känns som att det finns lite mer bakom kulisserna
Saken är att Kina fick jättemycket kritik förra gången då det tog lång tid innan vi fick reda på det. Därför tar de denna gången i med hårdhandskarna. Än så länge är det mest koncentrerat i Wuhan och än så länge är det där man tror de flesta smittade befinner sig.
Citera
2020-01-28, 14:15
Medlem
okok1s avatar
Vad räknas som kritiskt tillstånd? Ligger alla med en respirator eller?
Citera
2020-01-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Thailand upptäcker allt fler smittade för varje dag. Mängder av kineser turistar i Thailand (ca 20 000 nya om dagen anländer) så spridningsrisk till Europa via Thailand är också att väga in.

Det är inte några 20 000 om dagen som kommer. Det var som mest 7500+ och nu börjar alla åka hem då det är slut på semestern. Dock är det folk som inte kommer hem då deras flygplats är i karantän i Kina. De har och haft 14 fall varav fem har blivit friskförklarade. Ingen har dött ännu. Alla falllen har smittats i Kina. 13 kineser och en thailändare. De har cirka 40 st under observation för verifiera om de är sjuka. Så såg det ut 12.00 i dag.
Citera
2020-01-28, 14:17
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är letalitet som de flesta här i tråden är intresserade av, d v s hur stor är sannolikheten att jag dör om jag blir smittad.

Det är väl sannolikheten P(B) att du ska dö av virusutbrottet som du är intresserad av. Det är produkten av sannolikheten att du dör om du blir smittad P(B|A) multiplicerad med sannolikheten att du blir smittad P(A).

P(B)=P(B|A)*P(A)

Om vi tittar på de senaste siffrorna är det 100 av 2714 konstaterade fall i Hubei-provinsen som hitintills avlidit men andelen döda har minskat senaste dagarna.

Det ska jämföras med att endast 7 av 1760 konstaterade fall utanför Hubei-provinsen hitintills avlidit. Det skulle kunna bero på att dessa patienter smittats senare och inte ännu nått sjukdomens kulmen. Det som talar emot är att mortaliteten även här sjunker med tiden. Faktiskt är endast ett enda nytt dödsfall rapporterat i detta område sedan igår.

Varför är då skillnaden i mortalitet så stor mellan Hubei och andra områden. Kanske är det fler lindriga sjukdomsfall som söker sig till sjukhusen utanför Hubei. Människor i dessa provinser känner större ansvar att söka vård så man inte sprider sjukdomen vidare. Dessutom är ju risken att smittas på sjukhusen i dessa provinser mycket mindre. Men den lägre mortaliteten kan också bero på att de svåra fallen utanför Hubei fortfarande kan få effektiv vård medan sjukvården i Hubei kan vara överbelastad.

Siffrorna tyder sammanfattningsvis på att viruset i sig själv är ungefär lika farligt som vanlig influensa. Den stora faran med viruset är att ingen har immunitet vilket gör att det sprids snabbt och att sjukvårdssystemet överbelastas. Det innebär i sin tur att inte alla som behöver intensivvård (t.ex. respiratorbehandling) kan få det på grund av resursbrist. Med andra ord verkar P(A) vara mycket högre än för influensa och detta höga P(A) kan i sin tur öka P(B|A).
Citera
2020-01-28, 14:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
http://www.xinhuanet.com/english/2020-01/28/c_138739718.htm

Dödsfallen beräknas minska.

Ja, men han säger ju att det INTE finns någon medicin som hjälper mot viruset ännu, utan att det som gör att de klarar av smittan bra är att de har moderna livsuppehållande system. (Antar att de menar respiratorer och sådana maskiner som man driver blodet igenom och som ersätter lungornas funktion, så att de kan få vila, minns inte vad de heter nu. ) Den kapaciteten finns inte längre i Sverige i förhållande till befolkningsmängden. Här kommer de flesta insjuknade, inte ens att kunna få en plats för basal omvårdnad...
Citera
2020-01-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns inte så många västerlänningar med konstaterad infektion ännu, att man kan dra sådana slutsatser.

Det är tusentals britter som återvänt från Wuhan...
Citera
2020-01-28, 14:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Alltså, en vanlig influnsa är en pandemi. Och 107 döda på 4474 smittade när det är såpass tidigt i sjukdomsförloppet motsvarar spanska influnsan.

Det är inte en flunsa. Kan inte ni som ger er in nya i tråden, åtminstone läsa på LITE i tidningarna först?
Citera
2020-01-28, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Det är tusentals britter som återvänt från Wuhan...

...som a) har konstaterats smittade och b) har gått igenom hela den möjliga inkubationstiden alternativt hela sjukdomsförloppet? NEJ, det vet man inte än...
Citera
2020-01-28, 14:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag tar gärna emot en länk på 45 000 bekräftade fall. Tack!

Lulu postar sån här smörja;

Citat:
Vilket stärker min teori är att de avlidit och förbränts i krematorierna som stora sjukhusen aar (rykten från folk i Wuhan säger även att övriga krematorier jobbar nattskift) för att förhindra en spridning av viruset. Det här är inget konstigt, det gjordes även under the big ebola scare.

Vilket skulle förklara de märkliga kullarna av aska runt Wuhan-provinsen. Groteskt, men förmodligen nödvändigt.

Askhögar runt Wuhan, okej.

Hur mycket volym aska blir det när man förbränner en människa?

Hur många människor måste brännas för att skapa synbara askhögar (plur.) runt Wuhan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in