2020-01-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Han kanske tog emot pengar/biljetter?

Klassar du det som nära kontakt? Inte ens det gör busschafförer numera. Men ja du hör själv. Lycka till att undvika detta... Säger inte att det leder till mer än ett vanligt virus för de flesta men det är fan hopplöst. Alla är potentiella bärare. Utmärkt katastroffilm detta kommer bli i framtiden.
Citera
2020-01-28, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det har väl spridit sig i Tyskland med en kinesisk kollega som patient zero?
https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-tysk-har-inte-besokt-kina/

Eller menade du något annat?

Ja, jag läste att man inte vet om den kinesiska kvinnan har smittat samtliga i Tyskland, eller om den man som kinesiskan har smittat sedan har smittat vidare.

Om det är det sistnämnda, så är det ju en spridning inom landet, kinesiskan spred viruset till Tyskland, och mannen spred det vidare inom Tyskland.

Exakt vad jag efterfrågar, fall där smittspridning inom landet är igång, Tyskland är såvitt jag känner till något oklart i nuläget.
Citera
2020-01-28, 22:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Klassar du det som nära kontakt? Inte ens det gör busschafförer numera. Men ja du hör själv. Lycka till att undvika detta... Säger inte att det leder till mer än ett vanligt virus för de flesta men det är fan hopplöst. Alla är potentiella bärare. Utmärkt katastroffilm detta kommer bli i framtiden.
Ja? Om du har viruspartiklar på händerna så kan du transferera dem genom biljetter/pengar/hand-mot-handkontakt. Kontaktsmitta är vetenskapligt etablerat vad gäller många (de flesta) virus - är det något du förnekar?

Sedan vet jag som sagt inte OM chauffören tog emot biljetter/pengar eller om de sköter det på annat vis - därav frågetecknet i slutet av meningen.
Citera
2020-01-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ja? Om du har viruspartiklar på händerna så kan du transferera dem genom biljetter/pengar/hand-mot-handkontakt. Kontaktsmitta är vetenskapligt etablerat vad gäller många (de flesta) virus - är det något du förnekar?

Sedan vet jag som sagt inte OM chauffören tog emot biljetter/pengar eller om de sköter det på annat vis - därav frågetecknet i slutet av meningen.

Så om det klassas som nära kontakt, varför avråder då ändå inte Folkhälsoskyddet från att flyga till kina överhuvudtaget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Samma här och jag tror de allra flesta normala människor har det.

Självklart har de flesta äldre och sjuka släktingar och bekanta.
Alla inlägg man gör här behöver dock inte vara ur ett personligt perspektiv.
Vanliga säsongsinfluensor är ju farliga för äldre och svaga, men inte för unga och friska. Det är därför åtminstone jag diskuterar huruvida Corona är farligt även för yngre, friska personer - för att jämföra med den vanliga säsongsinfluensan.
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Ber om överseende om det redan tagits upp i denna väldiga tråd men finns det någon tillförlitlig statistik över de som dött? Typ ålder och hälsotillstånd innan insjuknandet.

Det är en väldigt stor skillnad om det är unga och friska människor som dör jämfört med såna som redan innan haft nedsatt immunförsvar.
Citera
2020-01-28, 23:01
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag läste att man inte vet om den kinesiska kvinnan har smittat samtliga i Tyskland, eller om den man som kinesiskan har smittat sedan har smittat vidare.

Om det är det sistnämnda, så är det ju en spridning inom landet, kinesiskan spred viruset till Tyskland, och mannen spred det vidare inom Tyskland.

Exakt vad jag efterfrågar, fall där smittspridning inom landet är igång, Tyskland är såvitt jag känner till något oklart i nuläget.
Okej, då förstår jag.

Vi får avvakta situationen i Tyskland för att se om det spridit sig vidare från de smittade Tyskarna.
Citera
2020-01-28, 23:02
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:

Det är nog ingen idé att försöka övertyga någon som redan bestämt sig för ett visst scenario. Busschaufförer går väl en runda i bussen när den är tom för att kolla av eventuellt kvarglömt skit, någon kanske lämnade en våt nysning som present på t ex ledstången? Det är omöjligt att rekonstruera något man inte har en susning om hur det faktiskt gick till.
Citera
2020-01-28, 23:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du definierar "kyla" som 22–25°C?

I studien du refererar till jämförde man hur viruset överlevde i olika temperaturer kombinerat med olika grader av luftfuktighet. Det klarade sig bättre i temperaturer runt 22–25°C än i temperaturer runt 38 grader.

Jag skulle dock inte sammanfatta det i ord som att viruset "frodas i kyla".

Åter igen - det handlar inte om kyla när man talar om temperaturer upp mot 28 grader.

Jag har inte drivit tes om kyla, bara gav dig vettiga studier. Nu ver förmodligen även andra i tråden ungefär vad som gäller.
Citera
2020-01-28, 23:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Sådan info har funnits länge. (Jag tog den här lättlästa versionen från Västerbotten för säkerhets skull men det som står där gäller all virussmitta.)

Ligger GOOGLE nere eller är det bara idioter på flashback som inte kan finna rätt info?

Ändå står folk o hostar rakt ut i tunnelbanan o inne på banken.

Svenskar är på den punkten snuskigare än kineser.

Gör ett test när du är i Kina. Tycker du det är för trångt i hissen hosta lite, efter nästa våning är du själv i hissen.

Asiater har dessutom lärt sig att sätta på ett munskydd om de är förkylda.
Citera
2020-01-28, 23:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Så om det klassas som nära kontakt, varför avråder då ändå inte Folkhälsoskyddet från att flyga till kina överhuvudtaget?
Dels är väl smittan inte så utbredd, dels kan man ju i viss mån skydda sig mot sådan typ av smitta genom att tvätta/sprita händer, undvika händer i ansiktet etc... men jag spekulerar, Folkhälsomyndigheten verkar följa WHO:s rekommendationer och de uppdaterar hela tiden.
Citera
2020-01-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
ja läs vad jag skrev till hen som skriver samma sak.,
man obducerar inte om man vet dödsorsaken om läkaren skrivit in vad personen dött av t ex hjärtinfarkt.
Är det däremot oklart vad dödsfallet beror av, så obducerar man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in